Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čínská elektrododávka brázdí ulice Prahy. Zkusili jsme ji projet i nabít

Exkluzivně
To si jednou Jakub Ditrich na online fóru elektromobilistů povzdychl, že v Česku nejde koupit bateriová dodávka čínské automobilky Saic, kterou měl vyhlédnutou. Obratem se ozvala firma, která ji umí v Evropě sehnat a dovézt.

Původně chtěl Ditrich koupit elektrododávku jiné značky. „Ale auto bylo k dispozici až na podzim, tak nám byla nabídnuta dovozcem tato dodávka.  Je druhá v Česku, první – velký model e80 – má od roku 2019 Alza.cz.“ popisuje.

Zaměstnanci jeho firmy tak už druhý měsíc rozváží elektrokola po Praze a Středočeském kraji strojem značky Maxus od šanghajské automobilky SAIC, to je ta, se kterou to v Číně „peče“ Volkswagen a potažmo i Škoda.

Dodávka pro městské a příměstské jízdy většinu času tráví zaparkovaná, je tak ideálním kandidátem na elektrickou trakci. Do uliční padesátky má skvělý odpich (stovku by měla pokořit za 13 sekund), okresková stovka je maximum pro smysluplnou elektrickou jízdu.  MAXUS eDeliver 3 má podle techničáku maximálku sto dvacet kilometrů v hodině, jede i rychleji, ale pak otravně pípá. Takže zas na plynu uberete. Vadilo nám spíš nepříjemné pískání elektromotoru od nějakých osmdesáti kilometrů v hodině, Ditrich to prý už nevnímá. My si pustili hlasitěji rádio.

Elektrododávka MAXUS eDeliver 3

Maxusy vyrábí v obří čínské fabrice, do Evropy se dostávají přes Benelux. Servis má Ditrich domluvený v pražské dílně, kde mají na auta této značky proškolené mechaniky. Limity záruky jsou pět let a sto tisíc kilometrů. Na pořízení elektrododávky využila Ditrichova firma Ekolo ministerskou dotaci. Auto stálo 830 tisíc korun bez DPH, nabídky konkurence byly buď podobné za hůř vybavené varianty, nebo vyšší.

S elektromobily má zkušenosti, osobními i užitkovými - s bateriovým Peugeotem Partner Electric najezdili 100 tisíc kilometrů. Ze stroje je nadšený. Všechno, co od auta čekal, splňuje. Žehrá jen na drobnosti: v kabině třeba není moc odkládacích prostor a dopředu nejde přikoupit třetí místo. Typických znaků vysmívaných čínských aut zbylo minimum: specifický odér plastů při prvním nástupu do malé dvoumístné kabiny vnímáte, pak už ne. Trochu pochybně působí jen lišty stěračů a sem tam nějaký čudlík. Většina vybavení kabiny je naopak vlastně hezká: sedačky vypadají parádně a jsou pohodlné, volant by slušel i osobáku. Díly interiéru jsou seskládané slušně. Různé páčky, madla a další prvky působí robustně. Snad jen plastový koberec na podlaze je hodně užitkový.

V kabině i ložném prostoru, kam se vejdou tři palety, má Ditrich odzkoušeno, že naloží deset elektrokol, podlaha je rovná, bez výstupků a tunelů. Řečí čísel: Rozvor je 2 911 mm a prostor pro náklad je dlouhý 2,77 metrů o celkovém objemu 6,3 m³. Zadní náprava je na listových pružinách, to umožňuje uvézt skoro tunu nákladu.

Elektrododávka MAXUS eDeliver 3

Uprostřed, pod podlahou, je zespoda uchycená velká trakční baterie. Elektrický pohon uplatňující newtonmetry na předních kolech je pod kapotou. Ta je plastová a odnímatelná, není na pantech. Každého napoprvé zaujme, že mu zůstane v rukou.

Maxus se ovládá jako všechny elektromobily. Na povel klíčku stroj ožije, otočným ovladačem zvolíte, jestli vyrazíte vpřed, nebo budete couvat (když při tom málo sešlápnete brzdu, občas auto nezareaguje a musíte ovladačem točit znovu). A už frčíte. Jen si musíte dávat pozor, rozjezd - hlavně couvání natěsno - je trochu náročnější, protože plyn jako by zabíral skokově až v nějaké třetině dráhy, auto pak cukne víc, než se na centimetrové přiblížení k překážce hodí.

Na jednoduchém přístrojovém panelu jsou základní ukazatele, zaujme palubní počítač, který kromě dojezdu a stavu nabití (v procentech), ukazuje třeba i otáčky elektromotoru (max. výkon 90 kW) nebo napětí v elektrosoustavě.

Po levé ruce je na přístrojovce tlačítko, kterým se volí intenzita rekuperace, od nejnižší, plachtící, až po hodně intenzivní, se kterou se dá většinu času jezdit na jeden pedál, na uvolněný plyn auto silně brzdí a přitom dobíjí.

Jízda je elektromobilní a dodávková. Takže spíš nespěcháte, snažíte se jet hladce, moc nebrzdit. Kila baterie moc znát nejsou. Spíš vnímáte, že řídíte dlouhé auto (dá se koupit i kratší verze), hodně špatný je výhled šikmo vpravo vzad, to je dáno všem zaplechovaným dodávkám. Při manévrování v ulicích nepomáhá malý rejd.

Maxus nám Jakub Ditrich půjčil v konečně opravdových jarních dnech, takže jsme topení (velkého žrouta energie elektroaut) nevyužili. Přiznal, že v tom se rustikálnost auta projevuje asi nejvíc. Maxus má tepelné čerpadlo, topí ovšem systémem „zapnuto-vypnuto“; na plynulou regulaci teploty je třeba zapomenout. Buď vyhříváte kabinu naplno, nebo vůbec. V zimě si stejně spíš pustíte vyhřívání sedaček (dost intenzivní).

Elektrododávka MAXUS eDeliver 3

Nad otázkami na dojezd Ditrich mávne rukou, není to pro něho téma. Ve firmě je auto stále připojené k wallboxu. Aby baterii neškodil, nenabíjí ji naplno, ale jen na 90 procent. My ozkoušeli rychlonabíjení 50 kW - za 25 minut jsme doplnili energii ze 40 na 150 kilometrů dojezdu.

AC nabíječka v autě má výkon 7 kW, nabíjení stejnosměrným proudem (DC) umožňuje až 60 kW. Nabití na 80 % zvládne za 45 minut. „Reálná zkušenost s klasickým DC nabíjením 50 kW je 45 % za první půlhodinu. Klasicky se ale auto nabíjí z 11 kW wallboxu ve firmě,“ doplňuje majitel.

Velmi slušná je spotřeba, na to že je to typická dodávka s nijak oslnivou aerodynamikou (spíš by člověk odhadoval, že je navržená „od oka“), dokáže jezdit od nějakých 13 do přibližně 20 kWh/100 km. My se dostali na rekord 14,5 a průměr za 200 kilometrů jsme nakonec měli necelých 16 - z toho jsme 150 najezdili po okreskách a Prahou, padesát po dálnici kolem stokilometrové rychlosti.

Rekord Jakuba Ditricha je zatím nějakých 277 kilometrů a ještě stále dojel k nabíječce. Jeho Maxus má 52kWh baterii, sám říká, že s větší 75kWh by si už asi o moc nepolepšil.

Suma sumárum: nejmodernější evropské dodávky jsou co do pohlednosti interiéru a množství funkcí, za které se dá připlatit, dále, ovšem Maxus nabídne za míň peněz větší výkon, působí robustně a základní rozvážkové úkoly zvládne stejně. Jediné, co Ditrichovi chybělo, byla původně slibovaná podpora systému Android Auto, dovozce to vyřešil tím, že poslal celý nový modul palubního infotainmentu.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Kolem Mladé Boleslavi testuje Škodovka nový elektrický model Elroq

7. června 2024  16:02

Škoda finišuje s vývojem nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp testuje na českých silnicích, při...

Emisní povolenky EU mohou vyhnat ceny benzinu a nafty přes 50 korun

7. června 2024

Premium Systém emisních povolenek se Evropě vymyká z rukou. „Emisní povolenky můžou zdražit benzin a naftu...

Diář petrolheada: Do Čáslavi nahoře bez a miniprasečinky v Peruci

7. června 2024

Další víkend nabitý akcemi prosycenými vůní benzinu je na spadnutí. Na své si přijdou i příznivci...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...