Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stavba koridoru u Brandýsa omezí na dva roky provoz oblíbené cyklostezky

  16:44
Malebné údolí Tiché Orlice se začíná proměňovat ve velké staveniště. Na hlavní železniční trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí začala příprava modernizace posledního „špuntu“ na koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou. Neudělá však radost lidem, kteří si v posledních patnácti letech oblíbili cyklostezku přes Bezpráví.
Údolí Tiché Orlice

Údolí Tiché Orlice | foto: Martin Janoška, pro iDNES.cz

Stavební práce do poloviny roku 2023 přinesou řadu výluk pro dálkové a regionální vlaky, výrazným způsobem zasáhnou i do života cyklostezky podél trati, která za pěkného počasí už patnáctým rokem přitahuje davy lidí.

Situační výkres plánované modernizace železničního koridoru mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí

„Sice z toho nemáme radost, ale uvědomujeme si, že jde o páteřní trať a že kvůli naší cyklostezce se stavba za 3,4 miliardy nezastaví. Bude záležet na vzájemné ohleduplnosti a toleranci. Pokud nebude fungovat, jsme se zhotovitelem prací domluveni, že může přijít totální uzavírka cyklostezky. Přesto už dnes víme, že v rámci některých náročných stavebních činností bude cyklostezka kvůli bezpečnosti po dobu nezbytně nutnou kompletně uzavřena,“ uvádí manažer dobrovolného svazku obcí Region Orlicko–Třebovsko Karel Švercl.

Už při projektování cyklostezky železničáři obce upozorňovali, že jednou budou cestu k opravě trati potřebovat. K trati sevřené údolím a řekou se totiž těžká stavební technika jinak než po cyklostezce nedostane. V komplikovaných úsecích, kde ani cyklostezka stačit nebude, si stavbaři musejí vypomoct provizorními komunikacemi a dočasnými mosty. Jeden z nich například brzy překlene Tichou Orlici v chatové osadě Klopoty.

Koridor Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí

Modernizace jednoho z nejpomalejších úseků hlavního koridoru mezi Ústím a Brandýsem nad Orlicí má trvat do října 2023 a vyjde na téměř 3,4 miliardy korun. V rámci stavby, během které bude vždy jedna kolej propustná, dojde na téměř 10 kilometrů dlouhém úseku k rekonstrukci železničního svršku a spodku, a to včetně hloubkové sanace násypového tělesa trati v nestabilních úsecích. Traťová rychlost se zvýší o 5 až 10 km/h. Modernizace se zaměří i na zabezpečovací a sdělovací zařízení, trakční vedení, silnoproudé technologie a mostní konstrukce. Jedná se celkem o 14 mostů a čtyři propustky, které čeká renovace různého charakteru. Kompletní přestavbou projde stanice Brandýs nad Orlicí. Nová nástupiště se přesunou blíže ke kolejovému rozvětvení ve směru na Ústí nad Orlicí. Pod kolejištěm vznikne nový podchod. Zastávka Bezpráví bude zrušena. V její blízkosti vznikne nová odbočka, která významným způsobem zvýší propustnost trati.

„Cyklisté i pěší si musejí uvědomit, že budou po následující dva roky projíždět de facto stavbou. Navíc už nyní víme, že cyklostezka bude stavbou hodně poškozena, ne-li totálně zničena,“ upozorňuje Marie Kršková, starostka Orlického Podhůří, pod které převážná část cyklostezky spadá.

Plánování cyklistických výletů s dětmi bude podle starostky nevhodné.

„Už dnes tam je velký pohyb stavební techniky, která pracuje na výstavbě provizorních cest. A objem nákladních aut po 4. květnu, kdy začnou stavební práce naplno, ještě stoupne,“ říká Marie Kršková.

V současnosti probíhá především kácení náletové zeleně, pasportizace komunikací a budov, které mohou být stavbou poškozeny, a výstavba provizorních komunikací ke stavbě.

„Už máme zadokumentovaný celý úsek cyklostezky, ze které po stavbě v některých úsecích zřejmě nic nezbude. Zhotovitel poté počítá s celoplošnými výspravami. Je si vědom, že není pro těžkotonážní auta stavěná,“ dodává za svazek obcí Karel Švercl.

Letos v květnu začne sdružení firem Eurovia, Chládek a Tintěra, Elektrizace železnic a GJW pracovat na úseku od Klopot do Ústí nad Orlicí. Prioritou bude především výstavba odbočky Bezpráví, která novými výhybnami zvýší propustnost trati mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí.

Cyklostezka bude stěží průjezdná, jakmile stavbaři začnou pracovat na rovném úseku od Kerhartic k Luhu, kde nákladní auta zaberou prakticky celý prostor mezi tratí a řekou. Doprava nákladních aut tam bude řízena semafory.

Práce na koridoru budou probíhat i v noci

A některé práce, například pažení na mostech nebo stavba základů pro trakční podpěry, budou probíhat i v noci.

„Noční stavební práce jsou plánovány především na konec května (23. 5. – 1. 6.), konec června (26. – 30. 6.), dále po téměř celý červenec a srpen. Noční výluka probíhá od 22.15 do 4.15,“ vyplývá z podkladů zhotovitele.

Relativní klid by mohl ještě letos panovat na stezce v úseku mezi Brandýsem a Bezprávím, tam by se stavbaři ve větší míře měli přesunout až napřesrok.

„Konkrétní termíny v tuto chvíli známé ještě nejsou. Harmonogram připravovaných prací však pravidelně zveřejňujeme na našich webových stránkách,“ říká starostka Orlického Podhůří, kterého se stavba dotkne nejvíc.

Od 6. dubna stavba zasáhne do provozu na hlavní koridorové trati. Velká část dálkových spojů totiž mezi Prahou a Brnem začne jezdit odklonem přes Havlíčkův Brod.

Co se týče regionálních vlaků, Pardubický kraj už oznámil, že od 4. května budou všechny regionální vlaky mezi Chocní a Českou Třebovou nahrazeny autobusy. První fáze této výluky je plánovaná do 4. prosince 2021.

Velká výluka přepíše jízdní řády

Kvůli modernizaci pardubického železničního uzlu, připravované modernizaci koridoru u Bezpráví a úsekům mezi Poříčany a Velimí se sníží kapacita hlavní tratě a začnou platit výlukové jízdní řády. 

„V souvislosti se sníženou kapacitou opravovaných traťových úseků plánujeme od 6. dubna odklony dálkových vlaků railjet a EuroCity linky Ex3 v úseku mezi Prahou a Brnem po trase přes Havlíčkův Brod a s úpravami jízdních řádů bude potřeba počítat i na expresních linkách Ex1 a Ex2 z Prahy na Ostravsko a Valašsko a na rychlíkových linkách R18 a R19 z Prahy přes Českou Třebovou do Brna a přes Olomouc na Slovácko,“ řekl ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Pardubicích Tomáš Netolický. Současně s tím budou upraveny i jízdní řády přípojných regionálních vlaků nejen z Pardubic, ale i z Přelouče, Moravan, Chocně nebo Svitav.

„Od 4. května navíc budou všechny regionální vlaky mezi Chocní a Českou Třebovou nahrazeny autobusy. První fáze této výluky je plánována až do 4. prosince 2021, nicméně modernizace tratě bude pokračovat i v následujících letech.“

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

  • Nejčtenější

Dělníci se na stavbě D35 nezastaví ani o víkendu, čeká je výsuv obří estakády

30. května 2024  11:51

Dálnice D35 mezi Litomyšlí a Svitavami má být otevřena už příští rok. Vše nasvědčuje tomu, že se to...

V Pardubicích začne sloužit nová vlaková zastávka, na otevření dorazí premiér

29. května 2024  14:44

V neděli 9. června začne v krajském městě sloužit nová vlaková stanice. Bude se jmenovat Pardubice...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Pardubice mají zmodernizované nádraží za šest miliard. Už zbývá jenom hala

31. května 2024  15:23

V Pardubicích skončila modernizace železničního nádraží za více než šest miliard korun, která...

V Pardubicích začíná oprava Wonkova mostu, mezi hypermarkety bude zavřeno

1. června 2024  9:58

Zavřená silnice mezi hypermarkety Globus a Albert a navrch zúžený most Pavla Wonky. To jsou dvě...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Za energií do oblak. Nahlédli jsme do útrob největší větrné elektrárny v Česku

28. května 2024  12:59

V kopcích nad Moravskou Třebovou na Svitavsku se od minulého roku tyčí nejvýkonnější větrná...

Hra o dálnici D35. PPP projekt musí příští rok běžet

2. června 2024  11:16

Stavba dálnice D35 se soukromou účastí ze Svitav do Mohelnice nezačne příští rok. Soutěž má skluz....

V Pardubicích začíná oprava Wonkova mostu, mezi hypermarkety bude zavřeno

1. června 2024  9:58

Zavřená silnice mezi hypermarkety Globus a Albert a navrch zúžený most Pavla Wonky. To jsou dvě...

Pardubice mají zmodernizované nádraží za šest miliard. Už zbývá jenom hala

31. května 2024  15:23

V Pardubicích skončila modernizace železničního nádraží za více než šest miliard korun, která...

Při Aviatické pouti zaútočí vrtulník na Vietkong, Šonka bude komentovat z kokpitu

31. května 2024  9:46

Aviatická pouť napíše o víkendu svou 32. kapitolu. Na vojenském letišti je připravený pětihodinový...

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...