ilustrační snímek | foto: Depositphotos

V ČR přibývají solární dobíječky elektroaut, v počtu stanic však zaostáváme

  • 207
Dobíjecí stanice pro elektromobily přibývají po desítkách, přesto Česko stále zůstává na chvostu evropských zemí. Na 5,5 tisíce registrovaných elektromobilů nyní připadá zhruba osm stovek veřejných dobíječek. A další se stavějí. Díky solárním panelům a bateriím rostou i na místech, kdy by to kvůli nedostatečné kapacitě elektrické sítě nebylo možné.

Jednu takovou nyní otevřel E.ON u čerpací stanice Benzina poblíž Břeclavi. Dobíječka je v regionu s nejvyšším počtem slunečných dní v Česku. „Pokud auto přijede, když svítí slunce, energie se bude dobíjet hlavně z fotovoltaiky. Bude-li zataženo a baterie bude plná, půjde energie z ní. Až ve chvíli, kdy se úložiště dostane na svou spodní hranici, začne se při nabíjení elektřina čerpat i ze sítě,“ říká vedoucí mobility services E.ON Energie Martin Klíma.

Fotovoltaické panely na přístřešku, pod kterým je dobíječka umístěna, má v ideálních podmínkách vyrobit 15 megawatthodin elektřiny ročně. To odpovídá objemu, který elektromobilisté dobili loni u dobíječky v Jihlavě, jedné z nejvytíženějších v síti E.ON. Aktuálně mohou u Břeclavi dobíjet současně dva vozy, do konce roku mají přibýt ještě další dvě místa pro elektroauta.

Češi a elektromobily.

„V této konkrétní lokalitě bychom rychlodobíjecí stanici bez fotovoltaiky a bateriového úložiště nemohli vybudovat. Ze sítě jsme připojeni na 80 A, přičemž standardně pro tento typ stanice je potřeba 160 A. Bereme si tedy polovinu ze sítě a polovinu dorovnáváme baterií,“ vysvětluje Klíma.

Fiat Chrysler investuje miliardy do továrny na elektromobily v Polsku

Podle něj je tento typ stanice proti standardní instalaci zhruba čtyřikrát dražší. „Výstavbu nám umožnil mezinárodní projekt East-E, kde je jedním z cílů právě vybudování takové technologie a následný sběr dat, který umožní případné rozšíření v dalších dotačních výzvách,“ říká Klíma.

Chytřejší dobíječky

Dobíjecí stanice pro elektromobily jsou navíc stále chytřejší. Řídící software často umožňuje vzdálenou správu, umí třeba dobíječku na dálku restartovat. „Náš systém také umožňuje dynamicky řídit výkon dobíjecích stanic podle aktuální spotřeby objektu nebo podle dalších pravidel. Díky tomu lze předcházet pokutám za překročení rezervovaného příkonu a zároveň přispět k rovnováze distribuční a přenosové soustavy,“ říká Ondřej Synek z Unicorn Systems.

Systém ChargeUp od Unicornu nyní obhospodařuje 35 provozovatelů dobíjecích stanic. A to od malých sítí až k síti Škoda Auto, do níž jsou zapojeny stovky převážně neveřejných stanic.

Stanice v síti ČEZ zase „pohání“ platforma izraelského startupu Driivz, do kterého před dvěma lety kapitálově vstoupil fond Inven Capital ze skupiny ČEZ. Oba systémy mají také chytré mobilní aplikace pro řidiče.

Nejrozsáhlejší síť s 274 veřejnými dobíječkami má nyní ČEZ. „Loni jsme postavili o tři pětiny více stanic než v roce 2019 a letos bychom chtěli udržet loňské tempo výstavby. Do pěti let cílíme na ztrojnásobení celkového výkonu stanic v­ naší síti až na 50 tisíc kilowatt,“ říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík. Záměrem je pokrýt všechna krajská a další velká města a hlavní tahy mezi nimi.

USA prohrávají závody v elektromobilitě, poráží je Čína i Evropa

O druhé místo se přetahují právě E.ON a PRE, každá z nich má nyní přes sto stanic. „Do konce letošního roku bychom chtěli naši síť zdvojnásobit a nadále bude platit, že většina stanic E.ON Drive bude rychlodobíjecích v provedení 50 až 75 kilowatt,“ říká Klíma z E.ON.

Podle expertů má smysl rychlodobíječky stavět na tranzitních bodech, protože umožňují naplnit baterii z nuly na 80 procent za půl hodiny. Energetické firmy však tvrdí, že má smysl stavět i standardní dobíječky, které naplní většinu kapacity baterie za dvě až tři hodiny, a to třeba při nákupních či zábavních centrech.

Sítě to zvládnou

Chmelík z ČEZ říká, že na současnou úroveň spotřeby jsou přenosové i distribuční sítě dimenzovány dostatečně. „Požadavky stovek tisíc až jednoho milionu elektroaut se z hlediska spotřeby elektřiny v ­České republice projeví pouze v­ jednotkách procent. Naopak noční nabíjení elektromobilů pomáhá vyrovnat zatížení elektrické sítě,“ říká Chmelík. Pomalé noční nabíjení je šetrnější i pro baterie v autech.

Vývoj podle Chmelíka ovšem i­ v­ Česku časem dospěje k postupné instalaci stanic o vyšších výkonech, tedy ultrarychlých dobíječek o výkonu 100 či 150 kilowatt. Umožní dobíjet současné modely elektrovozů rychleji a také udrží dobu dobíjení v řádu desítek minut i u nových elektromobilů s většími bateriemi. Podmínkou je dostatečná kapacita výkonu v lokalitě – a v tom může pomoci právě kombinace s fotovoltaikou a bateriemi.

Silnice, která nabíjí za jízdy. V Tel Avivu po ní budou jezdit elektrobusy

„Dnes má podle odhadů jen 30 procent vlastníků automobilů vlastní garáž nebo jinou možnost vlastního dobíjení. Zbývajících 70 procent je v případě zájmu o elektromobil odkázáno na veřejnou síť. Pokud má elektromobilita nahradit tradiční fosilní dopravu, pak jsou třeba veřejné stanice,“ říká Synek. Z pohledu celkového objemu dobíjení připadá nyní na veřejnou síť odhadem zhruba 20 procent.

Evropská unie doporučuje, aby na každých deset elektromobilů byla alespoň jedna veřejná dobíječka. „Vzhledem k nízkému počtu elektromobilů zatím Česko tento poměr splňuje, ale je jen otázka času, než se to otočí,“ říká Synek. Očekává se nárůst zájmu o nové elektrovozy, u veřejných institucí navíc budou muset skoro třetinu nově pořizované flotily tvořit vozidla s minimálními emisemi. 


Elektromobil