Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

USA prohrávají závody v elektromobilitě, poráží je Čína i Evropa

  19:40
Rozvoj aut na elektřinu do značné míry závisí na vývoji a produkci baterií. Zatímco Čína a Evropa v tomto směru významně navyšují své výrobní kapacity, Spojené státy zůstávají pozadu. Agentura Bloomberg připouští, že baterie jsou „obchodní válkou, kterou už Čína vyhrála“.

Pilotní projekt výroby bateriových článků pro elektromobily v továrně Volkswagenu v Salzgitteru | foto: Volkswagen

Příští léto by z výrobní linky v továrně na lithium-iontové baterie v americkém Endicottu měly začít sjíždět tisíce dobíjecích bateriových článků. Závod, který provozuje konsorcium malých firem nazvané Imperium3 New York LLC, bude příští rok jediným novým výrobním závodem tohoto typu v USA a bude dodávat baterie zákazníkům v obranném či dopravním průmyslu i v dalších odvětvích. 

S počáteční roční kapacitou produkce článků odpovídající jedné gigawatthodině, což v průměru stačí zhruba pro 19 tisíc elektrických aut, je však kapacita závodu v Endicottu pouze zlomkem toho, co budou vyrábět konkurenti ve světě, píše agentura Bloomberg

Musk slibuje levnější baterii bez přehřívání. Změnil jí kontakty

Podle odhadu výzkumné platformy BloombergNEF bude zvýšení kapacity výroby v Číně 40krát vyšší, zatímco v Evropě 19krát vyšší. To ukazuje, že Spojené státy v závodě o výrobu baterií zaostávají.

Konec nadvlády USA a Německa

Hodnota globálního trhu s bateriemi pro elektromobily, spotřební elektroniku a skladování energie z obnovitelných zdrojů by do roku 2030 měla podle odhadu BloombergNEF stoupnout na 116 miliard dolarů (2,6 bilionu korun) z nynějších 28 miliard dolarů (650 miliard korun). A zdá se, že Spojeným státům se podaří z této částky zajistit si jen malý díl.

„Jsem ohromen,“ poznamenal výkonný ředitel společnosti Magnis Energy Technologies Frank Poullas. „V Evropě a v Asii je tolik aktivity a v USA téměř nic,“ dodal. Jeho firma je jedním z majitelů továrny v Endicottu.

Americké a německé automobilky dominovaly 20. století, byly průkopníky a neustále zdokonalovaly spalovací motory. Japonsko a Čína, které se industrializovaly později, se snažily je dohnat. V současnosti však Asie, v čele s Čínou a Jižní Koreou, vede ve vývoji levné a výkonné technologie pro éru elektrických aut.

Státu došly peníze na podporu elektroaut, kvůli pandemii je potřebuje jinde

Americkému průmyslu ublíží, když rostoucí poptávku po bateriích budou uspokojovat jen zahraniční firmy, varují odborníci. Ztráty pracovních míst v automobilovém průmyslu, který se už teď zmenšuje, pak budou ještě vyšší, pokud se výroba baterií soustředí do zahraničí.

Čína chce vyrábět dvakrát tolik, co zbytek světa

To, že trhu bude dominovat Čína, tedy země, která je schopna využívat vývoz jako politický nástroj, může mít dopady i na bezpečnost pro USA a další z dodavatelského řetězce. Do roku 2025 budou mít továrny na baterie v Číně maximální výrobní kapacitu zhruba 1,1 terawatthodin za rok, což je téměř dvojnásobek kapacity zbytku světa.

Výrobci aut chtějí mít své dodavatele blízko, aby tak předešli případnému přerušení dodávek. To je i důvod, proč několik výrobců baterií zahajuje výrobu v zahraničí, včetně čínské firmy Contemporary Amperex Technology (CATL), která staví první zahraniční továrnu v Německu. 

Šéf CATL Ceng Jü-čchün uvádí, že firma zvažuje i možnost expanze do USA, ale problémem je zdejší méně rozvinutá síť dodavatelů. To ale nezastavilo jihokorejské konkurenty - LG Chem zvyšuje kapacitu v Ohiu, zatímco SK Innovation, která staví továrnu i v Maďarsku, chce zahájit výrobu v USA na začátku roku 2022.

Kolik jednotlivé země EU přispívají na nákup elektromobilu

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)
  • Německo: maximálně 6 000 eur od státu a 3 000 eur od výrobce
  • Francie: maximálně 7 000 eur pro občany, maximálně 5 000 eur pro firmy
  • Nizozemsko: 4 000 eur na nové elektroauto a 2 000 na elektrickou ojetinu
  • Lucembursko: 8 000 eur za elektromobil a 2 500 za hybrid
  • Rumunsko: 10 000 eur za bateriový elektromobil, 4 500 eur za hybridní vozidlo

Zdroj: AutoSAP

Čína má ale pod kontrolou dodávky pro téměř všechny součásti baterií. Podle poradenské firmy Benchmark Mineral Intelligence má téměř 80procentní podíl na chemické rafinaci, při které se přeměňuje lithium, kobalt a další suroviny na složky nutné pro výrobu baterií.

Biden jako naděje pro americká elektroauta?

Vznikají už také aliance, které mají Čínu zbrzdit. Automobilky jako General Motors a PSA Group vstoupily do společných podniků na výrobu baterií s firmami z Jižní Koreje a z Evropy. Nicméně Volkswagen, Daimler a další značky investují přímo do čínských výrobců, aby si zajistily dodávky v budoucnosti.

Opatrnost v USA je pochopitelná. Elektromobily jsou přijímány pomaleji a pandemie zhoršila prodej aut po celém světě. Prodej baterií se má poprvé za 30 let snížit. Po celém světě se snaží podpořit zájem o elektrická auta stimulačními programy, americká vláda ale nic takového neplánuje. Kandidát Demokratické strany na prezidenta USA Joe Biden ale naznačil, že pokud bude zvolen, mohl by sektor podpořit.

Někteří jsou ale optimisté a věří, že Spojené státy vše doženou. „Jen to potrvá déle a bude to trochu pomalejší,“ říká partner společnosti Azimuth Capital Management David Deak, jehož firma se zaměřuje na investice do nízkouhlíkové energie.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...

Babiš předložil konec superhrubé mzdy. Budou dvě sazby, bohaté zdaní víc

Premiér Andrej Babiš předložil ve Sněmovně návrh na zrušení superhrubé mzdy. Místo toho navrhuje zdaňovat zaměstnancům...

Ekonomika výrazně klesne, musíme omezit podporu byznysu, říká Rusnok

Premium Snaží se zachovat chladnou hlavu a Čechům slibuje, že inflace, která je nejvyšší v Evropě, výrazně klesne. Guvernér...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lidé chtějí módu z druhé ruky. V Evropě s ní proráží e-shop Zalando

Premium Cirkulární ekonomika se z příruček ekologů dostává do praxe. Velké oděvní značky koketují se second-handovou módou....

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Konec opilých turistů a stánků se suvenýry. Barcelona chce město vrátit místním

Slavný barcelonský bulvár La Rambla by měl opět patřit obyvatelům španělské metropole. Jednu z nejrušnějších a...

Nekupujte francouzské zboží, volají arabské země. Vadí jim Macronův proslov

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan vyzval spoluobčany, aby nekupovali francouzské zboží. Reagoval tak na nedávná...

Británie podepsala obchodní dohodu s Japonskem, jednání s EU však váznou

Velká Británie a Japonsko formálně podepsaly dohodu o volném obchodu. Pro Británii je to první velká obchodní dohoda,...

Druhá vlna prosvištěla trhy, akcie mají za sebou nejhorší den za poslední měsíc

Pandemie covid-19 neustupuje, řada zemí se opět potýká s rostoucími počty nakažených. Strach ovládl v pondělí i akciové...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...