Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nové vedení Olomouckého kraje je proti stavbě kanálu Dunaj-Odra-Labe

  4:55
Zatímco dřívější vedení Olomouckého kraje se skepticky stavělo jen k labské větvi plánů na vodní kanál Dunaj-Odra-Labe, to současné už ho odmítá celý. Stavba je podle nových krajských radních škodlivá pro krajinu a životní prostředí, ale i funkčně a ekonomicky neopodstatněná. Vše má ale v rukou pouze stát.

Vizualizace vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe | foto: Ministerstvo dopravy ČR

Krajská rada složená z koalice Pirátů se STAN, Spojenců a ODS se přidala na stranu asi šesti desítek obcí, které už loni společným memorandem vyzvaly vládu, aby zastavila přípravy projektu.

Podle hejtmana Josefa Suchánka (STAN) měli radní potřebu vyjádřit se ke kanálu DOL, přestože je o názor nikdo nežádal. Většina odmítavým stanoviskem potvrdila to, co jejich strany slibovaly před volbami.

„Snažíme se být uvěřitelní a transparentní, že neříkáme věci každé dva měsíce jinak podle toho, jestli jsme v koalici, nebo v opozici,“ vysvětlil Suchánek.

Radní souhlasí se starosty, že další úvahy o DOL komplikují plány obcí a stupňují jejich obavy.

„Plán stavby říčního kanálu dokonce počítá s tím, že by plavební cesta vedla napříč některými obcemi. To je samozřejmě zcela nepřijatelné. Mimo jiné by stavba zabrala tisíce hektarů půdy a měla by negativní dopad na koloběh podzemních vod,“ upozornil náměstek hejtmana pro oblast regionálního rozvoje Jan Šafařík (Spojenci).

Zastánci projektu hodnotí prohlášení nových krajských radních jako špatný začátek vztahů s ministerstvem dopravy.

„Nové vedení Olomouckého kraje nebylo na rozdíl od toho minulého seznámeno se stavem posouzení projektu. Když chce zaujmout objektivní stanovisko k tak závažnému tématu, mělo by ho nejprve projednat,“ myslí si předseda odborné skupiny Moravské vodní cesty Tomáš Kolařík.

Starosta: Kanál, když málokdy vidíte nákladní vagon?

Hejtman reagoval tím, že kraj se jednáním nebrání. „Neuzavíráme se před diskusemi. Nemyslím si však, že bychom za současných okolností chtěli názor měnit,“ reagoval Suchánek.

Starostům, kteří s kanálem DOL nesouhlasí, udělal postoj krajské rady radost.

„Nechápu, co by kdo mohl po kanálu DOL vozit. V našem katastru máme i železniční trať, ale nákladní vagon na něm vidíte málokdy. Na co bychom budovali pomalejší vodní cestu? Určitě budu rád, když koridor z našeho územního plánu zmizí,“ řekl například Radovan Štábl, starosta Pňovic na Olomoucku, které leží na labské větvi kanálu.

Podobného názoru je i Tomáš Kubáček, starosta Grygova, který se nachází na oderské větvi.

Mapa, kudy by měl kanál Dunaj-Odra-Labe vést. Pro zvětšení klikněte.

„Podle mě je DOL utopie. Tím, že se pro něj drží rezerva, se ničí území obcí. Jsem rád, že se k tomu vedení kraje staví odmítavě.“

Olomoucký kraj je pro DOL klíčový, na Přerovsku se totiž mají propojit všechny tři větve. I bývalé vedení kraje ale podle exhejtmana Ladislava Oklešťka (ANO) plně podporovalo jen spojení Odry s Dunajem.

„K propojení Labe jsme se stavěli umírněně, protože jsou tam velké výškové problémy,“ popsal.

Kraje se při přípravě podkladů budou moci vyjádřit

Ve studii proveditelnosti, kterou si stát nechal zpracovat, vyšla labská větev DOL kvůli vysokým investičním nákladům do dlouhých plavebních tunelů jako riziková. S napojením Labe se přesto zatím nadále počítá, i když stavba této části by přišla na řadu jako poslední.

Zelenou každopádně letos dostalo splavnění Odry, vláda odsouhlasila zahájení příprav stavby vodní cesty z Ostravy do polského Koźle. Hotová má být do roku 2032.

Zbývající části DOL se budou dál posuzovat. „Bude probíhat příprava podkladů pro změnu územní rezervy a strategické hodnocení vlivu na životní prostředí SEA. Tyto podklady budeme v následujících třech letech projednávat s dotčenými kraji a v rámci tohoto procesu se budou moci konkrétně vyjádřit,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Kanál je součástí takzvané Politiky územního rozvoje ČR, celostátně platného dokumentu, jímž se kraj i obce musí řídit. Dokud tedy bude se stavbou počítat stát, musí obce ve svých územních plánech vyčleněnou oblast respektovat.

O kanálu se uvažuje už stovky let, součástí zákonů je stavba od roku 1901. Celková délka díla se odhaduje na 417 až 475 kilometrů a náklady na 586 miliard korun.

  • Nejčtenější

Největší šelma zpět na Olomoucku. Místo výskytu medvědů svědci tají

20. května 2024

Premium Medvědice s medvídětem, která si na Libavé došla za potravou až do blízkosti lidského obydlí a...

Zavíráme, nechodí lidé. V centrech velkých měst zeje stále víc prázdných výloh

23. května 2024  4:54

Lékárnu, jež v domě U Černého orla na prostějovském hlavním náměstí T. G. Masaryka sídlila už od...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dívka vyrazila na kole bez přilby a se sluchátky, vjela přímo před auto

23. května 2024  12:52

Vrtulník záchranné služby musel ve středu odpoledne vzlétnout do Mohelnice na Šumpersku, kde se při...

Slivovice bude vzácnost. Mrazy spálily úrodu, pálenice čekají bídnou sezonu

20. května 2024

Loni tragédie, letos bída. Tak označují majitelé pálenic v Olomouckém kraji loňskou a letošní...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Řidičku překvapila mokrá silnice, dodávka skončila po nehodě na střeše

19. května 2024  12:52

Mokrá silnice zřejmě překvapila řidičku Škody Fabie, která způsobila v neděli dopoledne nehodu obce...

Na fotbalovém stadionu opět zazní hity v nezvyklém podání s filharmonií

25. května 2024  6:56

Prostory určené běžně hráčům a fanouškům fotbalu budou již za necelé dva týdny hostit velkolepý...

Živé pasti. Lidé uvidí v Olomouci hladové masožravky, některé spolknou i hlodavce

24. května 2024  14:12

Masožravé asijské liány lovící hlodavce i velké exempláře masožravek staré třicet let představují...

Zdrogovaný opilec boural na minibiku. Byl agresivní, záchranka přivolala policii

24. května 2024  11:55

Na lesní cestě na Přerovsku, kam nemají motorová vozidla přístup, ve čtvrtek večer havaroval muž na...

Banány v čokoládě se „oblékly“ i do bílé, Orion novinkou oslaví výročí

24. května 2024  10:53

Už téměř století si pochutnávají milovníci cukrovinek na Banánech v čokoládě. Jejich výrobce Zora...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...