Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nebezpečný odstup v Německu přesně změří. Metodika se chystá i v Česku

Tlak na sledování a postihování dodržování bezpečné vzdálenosti se zvyšuje. V posledních dnech se diskutuje o tom, že po změně zákona začne policie měřit bezpečnou vzdálenost mezi jedoucími vozidly na našich silnicích a dálnicích mimo obec. V Německu na to mají speciální zařízení a přesně danou metodiku.

Znáte to i z našich cest, na dálnici se za vás pověsí auto a připadá vám, že už je ve vašem kufru. V něm sedí nervózní řidič a tlačí vás před sebou. Už toto se dá nejen u nás pokutovat, ale nyní ve je Sněmovně změna obecně nastavené bezpečné vzdálenosti na přesně definované metry pro různé kategorie motorových vozidel. Ovšem vystává tu otázka, jak to policie bude u nás pokutovat.

Oslovili jsme dopravní experty v Německu, kde na to mají vypracovanou metodiku. Podle průzkumu autoklubu ADAC celých 85 % jeho členů uvádí, že jsou na dálnicích obtěžováni jinými řidiči, kteří se na ně lepí.

Vyžádali jsme si tedy představení jejich záznamového systému pro dokladování takových přestupků a navíc i přesné definování sankcí za porušování bezpečné vzdálenosti. V tomto nám pomohl jeden dopravní expert, který z pracovních důvodů si nepřeje být jmenován.

Systémy pro měření

Pro měření bezpečné vzdálenosti se v Německu používá hned několik metod. Mimochodem, vždy se zároveň měří rychlost i bezpečná vzdálenost.

První metodou je systém řízení dopravy se zkratkou VKS nebo mezi policisty jako „blesk vzdálenosti“. U této metody jsou na vozovce označeny a přesně měřeny čtyři pevné a dva kontrolní body. Software poté tyto body převede na virtuální měřící pole a videokamery umístěné na mostě s minimálně 300metrovým výhledem zaznamenávají dopravní situaci. Pokud tedy vozidlo projíždí měřenou oblastí, může systém určit nejen rychlost, ale také vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu. V případě narušení bezpečné vzdálenosti se zaznamená vozidlo a jeho registrační značka. Tento systém je však vhodný jen pro umístnění na mostní konstrukce.

Měření bezpečné vzdálenosti na německých dálnicích

Jako druhý se používá systém měření vzdálenosti pomocí videa se zkratkou VAMA. Stejně jako předchozí VKS se většinou instaluje na mostní konstrukce a využívá také vyznačené měřící oblasti na vozovce. Na mostě jsou instalovány dvě mobilní nebo stacionární videokamery, které jsou propojeny s videostopkou. Dopravní policista sedí v ústředně a v případě porušení aktivuje rychlostní kameru. Jedná se tedy o ekvivalent k mobilnímu radaru, u nás hojně využívanému.

Posledním systémem je ProViDa. Tento systém videa se používá pro monitoring přímo v civilně upravených vozech německé policie. Při měření se sleduje chování jiného vozidla a senzory zaznamenávají rychlost jízdy vozu a pomocí dalšího softwaru se počítá bezpečná vzdálenost. Pokud dojde k porušení, je pořízena fotografie jako důkaz.

Legislativa

Bezpečná vzdálenost je v německém zákoně popsána tak, že by řidič měl být schopen snadno a bezpečně zastavit své vozidlo, i když vozidlo vpředu neočekávaně zastaví.

Platí tu tedy dvě pravidla. První je udržování poloviční vzdálenosti oproti aktuální rychlosti, což znamená, že když jedu rychlostí 100 km/h, tak by bezpečná vzdálenost měla být alespoň 50 metrů.

U druhého pravidla zase platí již známé dvě sekundy rozdílu. Když tedy auto vpředu mine nějaký pevný bod, měli bychom ho my ve svém voze minout nejdříve po dvou sekundách.

Sankce za porušení

Kromě možné dopravní nehody z důvodu nedobrzdění hrozí i vysoké sankce až 400 eur, bodový postih až 2 trestné body do karty řidiče a v extrémních případech dokonce zákaz řízení až na tři měsíce.

Pokud však záměrně ohrožujete ostatní řidiče, tak to v Německu lze klasifikovat jako trestný čin. Trestným činem je i nátlak v silničním provozu, což je třeba troubení či blikání na pomalu jedoucí auto před vámi. Kromě pokuty tak můžete očekávat zákaz řízení nebo dokonce odebrání řidičského průkazu.

Sankce za porušení bezpečné vzdálenosti se pak mění s ohledem na rychlost ve které se přestupek stal a velikost nebezpečné vzdálenosti. Pokuta je navíc spojena s pevnou částkou 28,50 eur za výdaje a poplatky s tím spojené.

První sazba je do 80 km/h, kde se sankce pohybuje od 25 do 35 eur v závislosti na míře rizika nebo ohrožení života či majetku.

Druhou sazbou je rychlost od 81 km/h do 100 km/h a tam se pokuty pohybují od 75 do 320 eur a přidává se jeden trestný bod do karty řidiče. Zde se hodnotí odečet bezpečné vzdálenosti podle rychlosti vozidla na tachometru od méně než 5/10 poloviny odečtu tachometru až po 1/10 poloviny odečtu tachometru.

Třetí sazba je od 101 km/h do 130 km/h a opět se pokutuje podle poloviny odečtu od rychlosti tachometru. Sazby jsou od 75 do 320 eur, ale už tu jsou 1 až 2 trestné body a zákaz řízení od 1 do 3 měsíců.

Poslední sazbou je nad 131 km/h podle poloviny odečtu rychlosti na tachometru a sazby jsou od 100 do 400 eur, 1 až 2 trestné body a zákaz řízení od 1 do 3 měsíců.

Ptali jsme se také, jestli se může pokutovaný řidič odvolat vůči navrhované pokutě za nedodržení bezpečné vzdálenosti. Odvolat se dá, ale k samotnému odvolání potřebujete právníka a odborníka na danou problematiku, jelikož musíte prokázat chybné měření. Pouze na základě takto prokázaného pochybení ze strany úředníka policie je možné se odvolat. Vzhledem k tomu, že takový postup je extrémně nákladný, ho motoristé využívají jen minimálně.

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...