Drž si odstup, frajere! Jak velká je skutečná bezpečná vzdálenost

V evropských zemích postupně vstoupily v platnost předpisy určující konkrétní bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Rozhodli jsme se prakticky ověřit, jak je to s bezpečnou vzdáleností v praxi, jak ji určit a jakým pravidlem se řídit.
Fotogalerie3

Vozovka je mokrá, voda od pneumatik stříká na přední skla aut vzadu, ale i přesto si mezi sebou řidiči nechávají rozestup jen 0,6 až 0,8 sekundy. | foto: Matěj Smlsal, iDNES.cz

Nedodržení bezpečné vzdálenosti bývá jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod na českých silnicích. Překonává i další obávané strašáky, jako je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, nezvládnutí řízení nebo nedání přednosti v jízdě. Nehod způsobených nárazem do vpředu jedoucího vozu je mnohem více než čelních srážek a jde o závažné a velice reálné nebezpečí.

Příčiny kolizí tohoto typu jsou různé: od nepozornosti a rozptýlení, třeba kvůli používání mobilního telefonu, až po špatně odhadnutou vzdálenost.

23. ledna 2019

Brzdná dráha není vše

Brzdná dráha od okamžiku plného sešlápnutí brzdového pedálu až do momentu zastavení závisí na mnoha faktorech: druhu povrchu vozovky, kvalitě pneumatik, typu vozidla, a dokonce i na síle řidiče. Není to však hlavní faktor, který rozhoduje o riziku srážky.

Mnohem důležitější je to, co se děje před samotným šlápnutím na brzdu. Od chvíle, kdy si vašich brzdových světel všimne řidič za vámi, vždy uplyne určitý čas, obvykle 0,5 až 1,5 sekundy. To je takzvaná reakční doba. Další půl sekundy pak zabere plné sešlápnutí pedálu brzdy v případě nouzového brzdění. To znamená, že jednu až dvě sekundy vůz vzadu pokračuje v jízdě plnou rychlostí a jeho vzdálenost od brzdícího vozidla vpředu se snižuje.

A právě vzdálenost, kterou za tuto dobu ujedeme, je třeba považovat za bezpečnou vzdálenost. V reálných podmínkách všichni potřebujeme dvě sekundy na zahájení brzdění, abychom neskončili v kufru auta před námi.

Na sekundy, nebo jinak

Na základě výše popsané úvahy považují některé státy (např. Francie) za bezpečnou vzdálenost dráhu, kterou při dané rychlosti auto ujede za dvě sekundy. Při 50 km/h to tedy bude 28 metrů, při 100 km/h 56 metrů.

Dva modely

Existují dva jednoduché způsoby, jak odhadnout vzdálenost mezi auty. V mnoha zemích včetně Francie se za bezpečnou považuje vzdálenost, kterou auto ujede za dvě sekundy. Při 100 km/h urazí 28 metrů za sekundu, takže bezpečný odstup činí 56 metrů. V Německu si má řidič udržovat vzdálenost rovnou alespoň polovině hodnoty rychlosti (např. při 100 km/h je to 50 m).

  • po francouzsku: dvě sekundy
  • po německu: polovina rychlosti

Sami si přibližnou bezpečnou vzdálenost pro určitou rychlost můžete vypočítat tak, že vydělíte rychlost v km/h číslem 1,8. V praxi ale během jízdy samozřejmě člověk nic nepočítá. Je třeba sledovat, jakou dráhu ujedeme za dvě sekundy, a přibližně takovou, nebo větší vzdálenost si udržovat.

Jiné země, například Německo, aplikují ještě jednodušší pravidlo: rychlost jízdy vydělíme číslem 2 a dostaneme potřebnou vzdálenost v metrech. Za povšimnutí stojí, že tato metoda má velmi podobné výsledky jako ta předchozí, určit cílovou hodnotu je však mnohem snazší.

Při rychlosti 50 km/h je to 25 metrů, při 100 km/h je to 50 metrů a při 140 km/h na dálnici je to přinejmenším 70 metrů. Jasné a přehledné.

EXPERIMENT: Vyzkoušeli jsme, jaká vzdálenost mezi jedoucími auty umožňuje bezpečně zabrzdit z rychlosti 80 km/h.

Jak odhadnout vzdálenost?

V autě obvykle nemáme žádné nástroje, které by nám pomohly zjistit vzdálenost mezi auty, takže je třeba orientovat se podle okolí. První možností jsou směrové sloupky, které jsou na rovném úseku silnice rozmístěny vždy po 50 metrech. Při 100 km/h tedy musíme zachovávat vzdálenost rovnou minimálně vzdálenosti mezi dvěma sloupky.

Vzdálenost 20 metrů zase odpovídá zhruba délce kamionu s přívěsem, zatímco autobus má obvykle něco přes 10 metrů. Pokud se někomu „lepíme na nárazník“, většinou jsme asi 3 až 4 metry za ním. To je ovšem bezpečná vzdálenost jedině na parkovišti, kde jedeme pomalu na jedničku.

Asistenční systémy

Čím dál více současných modelů aut má takzvaný adaptivní tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control). Ten je vybaven laserovým nebo radarovým senzorem, který měří vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a dokáže samočinně brzdit bez zásahu řidiče, když se tato vzdálenost zmenší.

Zařízení první generace, jejichž éra začala v roce 2009 systémem Distronic v Mercedesech, ještě sama neuměla zcela zabrzdit; již zhruba deset let se ovšem používají systémy druhé generace, které takové omezení nemají a dobře fungují i při popojíždění v zácpě.

Mnoho modelů má i systémy, které přímo nezasahují do rychlosti auta, ale jen varují řidiče, že se k vozu před sebou blíží příliš rychle.

Shrnutí: Bezpečná vzdálenost není abstraktní pojem, ačkoli některé zákony ji tak stále ještě chápou. Na základě průměrné reakční doby a rychlosti je možné určit konkrétní hodnotu minimální vzdálenosti od vozidla jedoucího vpředu. Její dodržování se už roky vyžaduje v mnoha okolních zemích.

INFOGRAFIKA: Jak odhadnout bezpečnou vzdálenost

Dva systémy

  • Varovný systém: některá auta, zejména ze střední a nižší třídy, jsou vybavena systémem, který řidiče varuje před nebezpečně se snižující vzdáleností od vozu vpředu. Ta se počítá v sekundách a poklesne-li pod jednu sekundu, je považována za nebezpečnou. Kromě varovného hlášení však systém nijak nezasahuje.
    Příklady varovných systémů: Citroën: Distance Alert, Fiat: Brake Control, Ford: Distance Alert, Opel: FCA, Renault: Systém kontroly bezpečné vzdálenosti, Toyota: TSS Toyota Safety Sense.
    Varování: „0,5 s“ upozorňuje na kriticky malou vzdálenost od vozidla vpředu.
  • Systém zasahující do brzd: Před deseti lety byl součástí aktivního tempomatu v dražších modelech, v současnosti se již používá i jako protikolizní systém v mnoha levnějších autech. Řidič si může nastavit udržování větší nebo menší vzdálenosti od vozů vpředu a v případě potřeby auto odpovídajícím způsobem zabrzdí.
    Příklady aktivních systémů: BMW: Frontal Collision Warning, Ford: Pre-Collision Assist, Mercedes: Distronic, Nissan: Distance Control Assist System, Opel: AEB, VW: Front Assist.
    V těchto systémech se obvykle volí okamžik zásahu (brzký, střední, pozdní).

Bezpečná vzdálenost - předpisy v jiných zemích

Autor:

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Premium

Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen dovolit, ale chtějí se odlišit a ukázat, že jdou proti proudu, říká specialista na dovoz amerických...

21. dubna 2025

Velikonoční vajíčka v autech. Třeba máte nějaké ukryté i v tom vašem

Žraloci v opelech, pavouk ve volvech, beruška na jeepech, kolibříci v subaru. Jednou z velikonočních tradic je i hledání vajíček v domě nebo na zahradě. Ale co takhle v autech? Tam je jich také...

21. dubna 2025

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025