Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Smutný osud druhé ze Slovenských strel. Zchátrala na odstavné koleji

  17:57
Pouze ve dvou kusech vyrobili ve 30. letech v Kopřivnici motorový vlak M 290.0, známější pod názvem Slovenská strela. Zatímco jeden se dočkal pomalu končící nákladné rekonstrukce, po níž bude znovu pojízdný a bude jednou z hlavních atrakcí nového Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici, druhý měl méně šťastný osud.
Vůz 001 neměl tolik štěstí jako jeho renovované dvojče. Po odstavení a nehodě...

Vůz 001 neměl tolik štěstí jako jeho renovované dvojče. Po odstavení a nehodě již neexistuje. | foto: Muzeum nákl. automobilů Tatra

Když v roce 1936 vyjela na trasu Praha – Brno – Bratislava dvojice luxusních motorových vozů z kopřivnické továrny Tatra, šlo o výkladní skříň jak československých drah, tak i samotného výrobce.

Vlaky na první pohled uchvacovaly moderním aerodynamickým tvarem, pod nímž byl podepsán tým slavného kopřivnického šéfkonstruktéra Hanse Ledwinky, světovým unikátem ale byl elektromechanický přenos výkonu podle patentu vsetínského elektrotechnika Josefa Sousedíka. I díky tomu dokázaly vozy překonat vzdálenost mezi Prahou a Bratislavou za 4 hodiny a 18 minut.

Trať v tehdejší době přitom dovolovala vozu jezdit plnou rychlostí 130 kilometrů v hodině pouze v rekonstruovaných úsecích, v místech stanic ale musel zbrzdit na šedesátikilometrovou rychlost. 

Avšak díky svému technickému řešení dokázala Slovenská strela plynule zpomalovat i zrychlovat, aniž by to cestující příliš pocítili. „Slovenská strela byla určená prakticky pro movitější klientelu. Místenky byly povinné, přeprava na stání nebyla možná,“ přiblížil kurátor Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici Radim Zátopek. 

Pro obsluhu trati Praha – Bratislava dva vozy plně vystačily. Na trati se obden střídaly, pouze na dobu, kdy se musely vrátit kvůli servisu zpět do Kopřivnice, je dočasně nahradily parní vlaky. Dráhy uvažovaly i o zadání výroby dalších vozů pro nové trati, ale nakonec z toho sešlo. „Své přitom hrála i vysoká cena,“ podotkl Zátopek. Jeden vůz tehdy vyšel na milion korun.

Provoz obou vozů se neobešel bez nehod. Vůz číslo 002, který se zachoval dodnes, měl za sebou srážku s mrtvým prasetem, jež vypadlo z nákladního vlaku, a také smrtelnou nehodu, kdy srazil fotografa stojícího na kolejích. Snímek vlaku se mu podařil, srážku ale nepřežil. Obě havárie vlak odnesl pouze drobnými oděrkami.

Odstavený vůz lákal opilce, zničil jej požár

Hůře na tom byl vůz 001. „V květnu roku 1938 se u Modřic čelně srazil s nákladním automobilem. Kvůli rozsahu poškození byl převezen k opravě zpět do Kopřivnice, kde zůstal několik měsíců. V té době měl najeto už 230 tisíc kilometrů,“ přiblížil Zátopek.

S nástupem války skončila zlatá éra Slovenské strely. Rozdělením Československa v roce 1939 její pravidelný provoz skončil, během války vozy stály v halách v Praze, odkud vyjížděly jen občas.

„Po skončení války už vozy sloužily převážně k přepravě vládních činitelů. Jezdily i do zahraničí, například do Německa, a používaly se také na dalších tratích, kdy už se do nich prodávaly i jízdenky na stání,“ popsal Zátopek s tím, že vlaky byly přetěžovány a to se projevilo i na zhoršení jejich technického stavu. 

Vlak M 290.001 byl tak v roce 1953 odstaven. „Sloužil jako zdroj náhradních dílů pro druhý vůz, který byl určen jako záloha pro vládní jízdy,“ připomněl kurátor. 

Následně skončil ve Studénce. Počítalo se s jeho rekonstrukcí, místo toho ale vlak zůstal na odstavné koleji, kde postupně chátral. V roce 1960 jej zničil požár. „Proč, není dodnes jasné. Podle jedné z verzí mohl chytnout od jiskry z parního vlaku, podle další mohli za požár opilci, kteří si z odstaveného vlaku udělali pelech,“ uzavřel Zátopek. 

Ve stejném roce se druhý vůz dostal do sbírek Lašského muzea v Kopřivnici. Sám už byl ve zchátralém stavu, později se dočkal částečné a nyní i úplné obnovy. Přežil i díky náhradním dílům z prvního vozu.

Druhý vůz se dočkal obnovy a letos se předvedl v novém laku:

  • Nejčtenější

Umírající modelář daroval za korunu své dílo vagonářskému muzeu ve Studénce

8. června 2024  13:13

Nové lákadlo má Vagonářské muzeum ve Studénce na Novojičínsku. Získalo rozsáhlou sbírku...

V referendu v Dolní Lutyni občané jednoznačně rozhodli proti gigafactory

8. června 2024  18:38,  aktualizováno  21:33

Jednoznačnou podporu vedení obce při projednávání možného vzniku průmyslové zóny v Dolní Lutyni...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Liberty tratí miliony denně a míří do insolvence, vláda jedná s českým investorem

12. června 2024  17:33,  aktualizováno  21:23

Půl roku trval útěk majitelů Liberty Ostrava před věřiteli. To, co mělo nastat už v prosinci...

Mistrovský Třinec hlásí tři odchody, Oceláře může opustit také Voženílek

7. června 2024  12:34

Hokejový Třinec opouští tři hráči. Obránce Adam Polášek odchází do Litvínova, v mistrovském celku...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Drogovému gangu vévodila rodina z Ostravska, policie zabavila domy i zlatý řetěz

12. června 2024  13:29

Za jeden den čtrnáct zadržených lidí a zabavený majetek za více než deset milionů korun....

Sesuv na Slovensku zastavil provoz na trati mezi Mosty u Jablunkova a Čadcou

14. června 2024  15:07,  aktualizováno  20:07

Sesuv půdy na Slovensku zastavil provoz na mezinárodní železniční trati mezi Mosty u Jablunkova na...

Nápis „Nazdar“ jako důkaz. Zámek ve Studénce odhalil zapomenutý příběh

14. června 2024

Premium Čtyři poválečné roky na zámku ve Studénce na Novojičínsku fungovala legionářská škola. Na...

Likvidaci Dolu ČSM na Karvinsku zajistí po skončení těžby OKD, rozhodla vláda

14. června 2024  14:48

Těžební společnost OKD bude mít na starost technickou likvidaci černouhelného Dolu ČSM na Karvinsku...

Frýdek-Místek přes kritiku koupí chátrající Český dům. Za téměř dvacet milionů

14. června 2024  13:50

Město Frýdek-Místek koupí chátrající Český dům. Nabytí nemovitosti s okolními pozemky za cenu 19,9...

Advantage Consulting, s.r.o.
KONSTRUKTÉR (45-55.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 45 000 - 55 000 Kč

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik tolik, že se jejich cena...