Na projekt, jehož cena přesáhne miliardu korun, přispějí šedesáti procenty evropské fondy, zbytek zafinancuje Státní fond dopravní infrastruktury. Hotovo bude v srpnu 2022.
„Je to velmi významná novinka pro osobní i nákladní dopravu. Umožní dopravcům volně projíždět mezi jednotlivými státy. Už nebude nutné například přepřahat lokomotivy. Takže mluvíme o daleko větším propojení Evropy, o zrychlení celého provozu na železnici. Navíc se jedná se o významný faktor z hlediska zvýšení bezpečnosti, protože ten zaváděný systém představuje v současné době nejvyšší úroveň jištění,“ uvedl Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy Západ, která patří pod Správu železnic.
Stavba se obejde bez velkých výluk
Podle jeho slov si instalace systému vyžádá od 15. září menší výluky v dopravě. „Zásadnější výluka by tu být neměla. Očekávám, že budou jen drobné výpadky v řádech dnů. Možná v Chebu, kde se bude dělat komplexní zabezpečovací zařízení, tak ty výluky mohou být rozsáhlejší, ale doprava bude stále zajištěna,“ ujistil Hofhanzl.
Celý systém moderního evropského zabezpečení ETCS se skládá ze dvou základních částí. Jednou je mobilní palubní jednotka, kterou musí každý dopravce své vozy vybavit.
„Stacionární části toho systému, takzvané balízy, budou umístěny přímo do kolejiště. Jsou to takové žluté krabičky připevněné k pražcům,“ popsal ředitel stavby Pavel Gruber. Vlak, který nad balízou projede, vyšle elektromagnetický impuls, který zařízení v kolejišti aktivuje. Následně spolu obě zařízení komunikují a podle získaných informací pak jednotka v lokomotivě vlak řídí.
Vše v zájmu bezpečnosti
Celý úsek, který nově získá nejmodernější zabezpečovací prvky, je dlouhý více než sto kilometrů. Na něj bude třeba umístit dvě radioblokové centrály, které budou ze stávajících staničních a traťových zabezpečovacích zařízení přijímat informace například o volnosti úseků či stavu jízdních cest a přejezdů. A kromě toho také téměř šest stovek balíz. Ty budou na vybraná místa instalovány v lednu a únoru příštího roku.
Ve 2. etapě dojde v Chebu k náhradě stávajícího zabezpečovacího zařízení za elektronické s možností obsluhy z Centrálního dispečerského pracoviště v Praze. Práce ve stanici Cheb budou dále zahrnovat úpravy sdělovacího zařízení, rozhlasu pro cestující a informačního a kamerového systému.
Ve výpravní budově jsou naplánovány stavební úpravy pro umístění nové stavědlové ústředny, místnosti pro sdělovací zařízení a zajištění prostor pro jejich obsluhu. Počítá se také s novým uspořádáním dispečerských pracovišť.
Evropský standard
Systém ETCS je standardizované evropské vlakové zabezpečovací zařízení, které zajišťuje plynulý provoz v mezinárodním železničním provozu mezi odlišnými systémy národních železnic.
Jeho instalace současně zvyšuje bezpečnost vlakové dopravy. Aktuálně je tímto systémem pokryto 255 kilometrů tratí, které obhospodařuje Správa železnic. Dalších 206 kilometrů mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné již postoupilo do zkušebního provozu, letos přibudou úseky Přerov - Česká Třebová a Český Brod - Praha-Běchovice a Praha-Uhříněves.
V příštím roce se začne připravovat rozšíření systému z Plzně směrem na Beroun, následovat bude úsek Beroun - Praha.