Zákonům a byrokracii je někdy těžké porozumět nebo jim vyhovět. Zatímco řidiči v zimním období za určitých jasně daných podmínek mohou mít obuté zimní pneumatiky, v tom letním období zákon již nenařizuje, jaké gumy musí vozidlo mít; limitem je jen hloubka dezénu 1,6 milimetru.
Je tedy legislativně možné jezdit na zimních pneumatikách i při letních 30 stupních Celsia. Ovšem je otázkou, zda je to opravdu bezpečné. Na to se podrobně podívali odborníci z německého autoklubu ADAC.
„Je důležité si uvědomit, že zimní pneumatiky nejsou určeny pro jízdu v teplejším počasí, a nejsou tedy zdaleka tak bezpečné jako pneumatiky letní,“ upozorňuje Zuzana Seidl z Nokian Tyres CE.
ADAC provedl speciální test srovnání jízdních vlastností tří modelů zimních pneumatik s rozdílnou hloubkou dezénu s letní pneumatikou. Zaměřili se na to, do jaké míry letní venkovní teploty mají vliv na ovladatelnost vozu.
Testy na suchých silnicích byly prováděny na jaře při teplotách 10, 13 a 35 stupňů Celsia a na mokrých silnicích při teplotách 10, 13 a 25 stupňů Celsia.
Všechny tři testovaní zimní typy pneumatik vykazovaly při brzdění do očí bijící slabiny v chování vozidla. Na mokré silnici však byly výsledky o poznání lepší než na té suché. V závislosti na teplotě a opotřebení zimní pneumatiky se při brzdné dráze ze 100 km/h prodloužila její délka oproti letní až o 16 metrů. To je zhruba délka jednoho kamionu s návěsem, což už je opravdu pořádný rozdíl.
V porovnání přilnavosti pneumatik k vozovce měly zimní pneumatiky problémy s rostoucí teplotou. Další zhoršení přilnavosti zimních pneumatik se prokázalo při postupném přidávání zátěže do vozidla. Při kombinaci vysoké teploty a plně naloženého vozu stačil i malý pohyb řízení k rozhození vozidla.
Závěr tohoto testu je jasný. Zimní pneumatiky s téměř plnou hloubkou dezénu by se v žádném případě neměly používat při letních teplotách. V létě totiž představují příliš vysoké riziko nejen pro posádku vozidla, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu. Zimní pneumatiky s hloubkou dezénu mezi 3 až 4 milimetry jsou méně bezradné, ale i tak se jedná o jistou část hazardu na silnici. Z důvodu zvýšeného rizika nehody ADAC tedy nedoporučuje jezdit na zimních pneumatikách při letních teplotách.
Co nejdřív přezujte
„Zimní pneumatiky jsou možné jako dočasné řešení. Jejich dlouhodobé užívání během jarního i letního období by však už mohlo znamenat značné ohrožení bezpečnosti. Obzvlášť v měsících, kdy začínají teploty stoupat vysoko,“ říká Martin Dražík, expert a produktový manažer pro střední Evropu ve společnosti Nokian Tyres. „Největším rizikem je znatelně delší brzdná vzdálenost, změny v jízdní stabilitě a ovladatelnosti a také snížená přesnost odezvy na řízení,“ shrnuje odborník.
Zimní pneumatiky jsou totiž vyrobeny z měkčí směsi, která zajišťuje jejich správnou funkci při nižších a mrazivých teplotách. „V teplejších podmínkách se rychleji opotřebovávají a zvyšuje se rovněž riziko aquaplaningu na mokrých vozovkách,“ popisuje Dražík a radí, pokud už na zimním obutí v létě vyjedete, přizpůsobte odstup od vozidel před vámi. „Třeba až na dvojnásobek toho standardního. V zatáčkách buďte opatrní, snižte rychlost.“
A upozorňuje na jízdu v dešti: „Největším rizikem je jízda po mokrých vozovkách, protože zimní pneumatiky nejsou uzpůsobeny k rychlému odvádění vody při letních bouřkách. Jsou vyrobeny pro odvádění sněhu a ledu, a právě proto je u nich zvýšené riziko aquaplaningu.“