Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ruský expres. Na nejdelší lince předválečných ČSA létaly moderní dřeváky

K zajímavé prvorepublikové historii Československých aerolinií patří otevření jejich tehdejší nejdelší linky Praha – Moskva, kterou provozovaly společně s Aeroflotem. ČSA na ni nasadily elegantní britské letouny Airspeed Envoy.
Airspeed AS.6 Envoy Československých státních aerolinií

Airspeed AS.6 Envoy Československých státních aerolinií | foto: Archiv Českých aerolinií

V roce 1934 se ve Velké Británii začal vyrábět elegantní dvoumotorový dopravní letoun Airspeed AS.6 Envoy. Do roku 1939 vznikl ve více než pěti desítkách exemplářů v několika verzích. Základní přepravní kapacita činila šest cestujících, v takovém případě měli tito šťastlivci k dispozici i palubní toaletu, ale existovaly i stoje pro osm cestujících, které byly vhodné spíše na kratší tratě. Osádka byla dvoučlenná nebo jednočlenná.

Z pohledu tvarového řešení moderní dolnoplošník s vycizelovanými přechody mezi křídlem a trupem a se zatahovacím podvozkem měl však celodřevěnou konstrukci – kostra draku dřevěná, potah překližkový a plátěný. Dřevo s plátnem mělo sice oproti konstrukci celokovové určité limity, ale hanu si v tomto případě nezaslouží.

Pro nás je zajímavé, že pět letounů Envoy sloužilo i v Československu, z toho čtyři kusy u ČSA a zbývající u jednoho velkého průmyslového podniku.

Airspeed AS.6 Envoy, Československé státní aerolinie

Ruský expres

V souvislosti s vývojem v Německu od roku 1933, který nevěstil nic dobrého, se otevřely dveře možné spolupráce mezi Prahou a Moskvou. Do té doby musíme vztahy našich představitelů vůči Sovětskému svazu klasifikovat jako vyloženě chladné, což je vzhledem ke statusu ČSR jako kolébky demokracie ve střední Evropě celkem pochopitelné.

V červnu 1934 navázala Československá republika jako jedna z posledních evropských zemí řádné diplomatické vztahy se Sovětským svazem a v květnu roku následujícího oba státy uzavřely smlouvu o vzájemné pomoci.

Nový trend ve vzájemných československo-sovětských vztazích se odrazil i v letecké dopravě. Československé státní aerolinii zrealizovaly ve spolupráci s Aeroflotem linku mezi Prahou a Moskvou.

Náš dopravce si pro její zajištění pořídil britské letouny typu Airspeed AS.6 Envoy pro dvoučlennou osádku a šest cestujících. Pro nás vyrobené stroje se značily jako verze AS.6E a poháněly je hvězdicové sedmiválce československé konstrukce Walter Castor II. Dva stroje vstoupily do flotily ČSA v roce 1935 (OK-BAL a OK-BAM) a dva o rok později (OK-BAN a OK-BAO).

S maximální rychlostí 300 km/h a cestovní rychlostí atakující hodnotu 270 km/h šlo v té době o nejrychlejší letouny ČSA. Staly se také prvními letouny ČSA se zatahovacím podvozkem a mezi válkami nakonec i jedinými.

Zde si zaslouží zmínku i jeden tuzemský letoun, který se nakonec ne vlastní vinou neprosadil. Již v únoru 1935 oslovily ČSA firmu Aero, jestli by nepřipravila rychlý a moderně řešený dopravní letoun pro delší linky. Aerovka přišla s typem A.204 pro osm cestujících, prototyp začal létat na jaře 1936. Po úspěšných zkouškách však naše aerolinky ztratily počátkem roku 1937 o tento typ definitivně zájem, Aerovka ho alespoň přepracovala na průzkumný a lehký bombardovací typ A.304.

Airspeed AS.6 Envoy

Aero A.204 na letišti Kbely

Ale zpět k lince do Moskvy a letadlům Envoy. Společnost ČSA tuto linku, která se stala v meziválečném období její nejdelší, pojmenovala Ruský expres. Ne ovšem kvůli „rychlým“ letounům linku obstarávajícím, ale společnost v tomto duchu své zahraniční linky nazývala. Například linka do jugoslávského Sušaku byla Jadranským expresem nebo ta do Bukurešti Rumunským expresem.

ČSA provedly první zkušební let s OK-BAL na připravované lince v září a Aeroflot s letounem typu Tupolev ANT-9 v říjnu 1935. Pravidelný provoz na lince pak probíhal v letových sezonách 1936 až 1938, zde totiž musíme uvést i jednu malou (dnes pro nás) zajímavost, že přes zimu ČSA tenkrát nelétaly.

Navíc pravidelný provoz na lince Praha – Moskva trval v roce 1936 opravdu krátce. Teprve 26. srpna odlétl do Moskvy Envoy OK-BAM s ředitelem ČSA Ing. Františkem Stočesem k dojednání posledních náležitostí před jeho zahájením. K samotnému zahájení pravidelného provozu pak došlo 1. září, kdy z Moskvy přilétl do Prahy Tupolev ANT-9 Aeroflotu. A ČSA vyslaly svůj stroj do Moskvy 2. září. V sezoně 1937 linka zahajovala provoz „už“ 16. června a před zimní přestávkou ho ukončila 30. září. A v roce 1939 se už žádný Ruský expres nekonal, neboť v březnu se u nás objevili se svými tančíky po zuby ozbrojení Němci.

Příď letounu Airspeed AS.6 Envoy a větší třímotorová Savoia-Marchetti SM.73

K lince dále máme dvě zprávy, jednu dobrou a druhou špatnou. Ta dobrá je, že Aeroflot na ni záhy nasadil moderní americký Douglas DC-2. A ta špatná, že jedním z prvních cestujících byl i Klement Gottwald, který se stavil v Moskvě pro jakési instrukce.

Z Prahy se startovalo nejprve ve Kbelích a od roku 1937 už z Ruzyně, kde bylo 5. dubna otevřeno nové letiště. Letoun samozřejmě nezvládl trasu na jeden zátah, jeho maximální dolet 1 000 kilometrů to ani neumožňoval a navíc někdo třeba chtěl letět jenom do Kyjeva. Létalo se tedy přes tehdy náš Užhorod, dále Kluž a Jassy v Rumunsku, v Sovětském svazu přes Kyjev a Brjansk a než jste se nadáli, byli jste po deseti až jedenácti hodinách a 2 440 kilometrech dobrodružné cesty v Moskvě. V roce 1938 došlo k redukci mezistanic a Ruský expres létal na trase Praha – Užhorod – Kluž – Kyjev – Moskva.

A ještě snad něco zajímavých čísel na závěr pojednání o Ruském expresu, v roce 1938 se prodávala letenka z Prahy do Moskvy za 1 850 Kč, výhodná obousměrná přišla na 3 330 Kč. Za zavazadlo se připlácelo 13,90 Kč za každý kilogram. Pro porovnání: například dělníci si vydělali odhadem 500 až 1 000 Kč za měsíc, u dolní hranice se pohybovali ti nekvalifikovaní v běžném průmyslu, u horní hranice pak ti kvalifikovaní v průmyslu strategickém (tj. zbrojním, chemickém apod.)

Envoy železných pánů

Vlastníkem posledního, tedy pátého letounu Envoy v ČSR se na podzim 1936 stal koncern Vítkovické horní a hutní těžířstvo. Za pozornost stojí imatrikulace OK-VIT, která evidentně odkazuje na provozovatele (VIT jako Vítkovice), na přídi pak stroj nesl nápis „STEEL“. Letoun se využíval ke služebním cestám zástupců koncernu.

Airspeed AS.6 Envoy s imatrikulací OK-VIT provozoval koncern Vítkovické horní a hutní těžířstvo.

Airspeed AS.6 Envoy ve slovenských barvách během leteckého dne, ve vzduchu vidíme akrobatický speciál Avia Ba.122.

Protože v době okupace nemohl být letoun koncernem již provozován, došlo k jeho odprodeji na Slovensko. Tam dostal novou imatrikulaci OK-DOA a stal se majetkem Slovenské letecké spoločnosti (SLS). Příliš toho však nenalétal, na čemž se podepsaly jak technické problémy s levým motorem, tak válečná doba, která na Slovensku letecké dopravě příliš nepřála. Stroj byl zničen v roce 1943 při nouzovém přistání.

Ruský expres, tak byl přezdíván Airspeed AS.6 Envoy, který si ČSA pořídily ve čtyřech kusech pro svoji nově otevřenou nejdelší linku Praha - Moskva. Létalo se s mezipřistáními přes Užhorod, Kluž, Jasy, Kyjev a Brjansk. Trať dlouhá necelých 2 500 km trvala 10 až 11 hodin. Airspeed Envoy, britský nízkokapacitní dvoumotorový letoun pro šest cestujících, měl moderní tvary, leč konstrukce byla celodřevěná. Byl to první typ se zatahovacím podvozkem ve flotile ČSA.
  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 15 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 55 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 16 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Umělá inteligence Microsoftu má výpadek. Firmě nefunguje ani vyhledávač

v diskusi je 1 příspěvek

23. května 2024  15:56

Nasazení umělé inteligence úzce souvisí s internetovou dostupností. A právě nyní se ukazuje tato...

Bezpečné přihlašování je důležité. Vyzkoušet můžete tři známé aplikace

v diskusi jsou 3 příspěvky

23. května 2024

V dnešním digitálním světě se již téměř neobejdeme bez systému umožňujícího prokázat se...

Paleontolog: Dinosauři byli chytří jako opice. Stavěli pasti, předávali si kulturu

v diskusi jsou 2 příspěvky

23. května 2024

Premium Paleontolog Štěpán Pícha je odborným garantem Dinosauria Museum Prague. Plochu o velikosti menšího...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...