Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

K letounům Ruslan máme přístup jen díky NATO, říká někdejší šéf letectva

  14:12
Je to poprvé v historii, co Česká republika využila strategickou leteckou přepravu z programu SALIS pro dodávku materiálu ve stavu nouze kvůli koronaviru. Další dva lety obřích strojů Ruslan do Číny a zpět budou následovat. Takovou možnost máme jen díky NATO a potvrzuje se, že ji armáda umí využít, upozorňuje v rozhovoru někdejší šéf letectva Jiří Verner.

Vykládka obrněnce Lynx z transportního letounu AN-124 Ruslan na letišti v Mošnově | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

Je to poprvé, co jsme využili strategické letouny takovým způsobem?
Nepamatuji si, že by strategické stroje byly někdy použity k dopravě takového materiálu v případě nouze nebo krizového stavu. Taková situace tady ale nebyla určitě od války. Potvrzuje se, že členství v NATO není jen zárukou v otázkách obrany a bezpečnosti, ale také při řešení krizových situací, jakou je šíření nového koronaviru.

Ukrajinské a předtím ruské letouny An-124 jsme ale v minulosti využili mnohokrát, přitom velkokapacitní stroje v Evropě mají i další spojenci. Evropa vždy mluvila o tom, že pokud se chce stát velmocí, tak bez strategických leteckých kapacit to prostě nikdy fungovat nemůže. Jediným členem v rámci NATO, který disponuje skutečnou strategickou leteckou přepravou, jsou Spojené státy a na ně se všichni ostatní spoléhají. 

Jiří Verner

Odcházející velitel vzdušných sil Jiří Verner

Generálmajor Jiří Verner je někdejší elitní stíhací pilot. Jako jeden z prvních prošel přeškolením na stroje JAS-39 Gripen. Během služby v armádě nalétal přes 2 100 letových hodin v různých proudových strojích.

Byl velitelem 21. základny taktického letectva v Čáslavi, působil v mezinárodním štábu velitelství NATO v Bruselu a poté také jako velitel Vzdušných sil AČR. Později se stal poradcem náčelníka Generálního štábu.

Od roku 2003 se uvažovalo o vybudování nějakého programu, který by takové kapacity evropským spojencům zajistil. Vznikl program s letouny C-17 Globemaster, ale nějak to nezafungovalo. Nehledě na to, že stroje Globemaster jsou zkrátka pro skutečnou strategickou přepravu malé.

Není využití ukrajinských letounů jen takové suplování chybějících vlastních kapacit?Podobné přepravní kapacity z principu většina zemí nikdy mít nemůže a nebude. Takže proto Aliance záměrně volí v této i v řadě jiných schopností mnohonárodní kooperativní řešení, v tomto případě zastřešené alianční agenturou NSPA. 

Program SALIS fungoval a funguje na komerční bází a země včetně Česka, které se ho účastní, si zkrátka strategickou přepravu mohou pronajmout. Za sebe, jako někdejšího velitele vzdušných sil nebo ředitele společného operačního centra, můžu říci, že to zafungovalo vždy a nikdy jsme neměli žádný velký problém.

Česká republika má pouze taktické stroje CASA, tedy jestli počítám správně – každý z nich maximálně zhruba 6 tun na vzdálenost 4 tisíc kilometrů.
Ano. Pro stroje strategické přepravy bychom našli uplatnění jen maximálně několikrát do roka. Ukrajinská společnost je schopná velice rychle a seriózně takové kapacity poskytnout. I v tomto případě naše armáda standardně požádala a podařilo se jí to. Je to skvělá práce pro obě strany, že jsou v krizové situaci schopné se rychle dohodnout.

Proč není lepší letět pro materiál několika vlastními letouny?
Máme dva dopravní letouny Airbus, ale ty jsou určeny primárně pro přepravu osob. Prostory zkrátka nejsou uzpůsobeny pro přepravu materiálu, ta je velmi omezená. Bavíme se v řádu maximálně desítek tun, pokud využijeme i prostor pro cestující. Krizově se dá využít, ale efektivita se ztrácí. 

Program SALIS

The Strategic Air Lift International Solution - SALIS je program pro zajištění unikátních leteckých transportních kapacit pro nadměrný náklad. V současné době je v programu devítka členských zemí NATO - Belgie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Norsko, Polsko, Slovensko a Slovinsko, které si na komerční bázi pronajímají letové hodiny obřích transportních letounů ukrajinské společnosti Antonov Logistics Salis.

Program řídí alianční agentura NSPA. Podle platné smlouvy z prosince 2018 je spojencům k dispozici až pět letounů An-124 Ruslan. Přístup mají také k dalším velkokapacitním letounům  Il-76 nebo ke stroji An-225 Mrija. V roce 2019 v programu SALIS spojenci využili 1 900 letových hodin.

V tomto případě přepravy velké zásilky zdravotnického materiálu z Číny nešlo ani tak o tuny, ale o objem, který ani do několika strojů Airbus zkrátka nikdo nenatlačí. Je to jednoznačně velká časová úspora, jeden let místo deseti. A cenově se využití ruslanu v rámci celého roku pohybuje v řádu desítek milionů korun.

Asi je i logisticky lepší mít zrovna takový ostře sledovaný a očekávaný náklad pohromadě?
Samozřejmě, jedno letadlo přistane na vojenském letišti v Pardubicích, najednou se vyloží a je k dispozici k další distribuci. Podařilo se to naplánovat v několika dnech a zajistit potřebný chybějící zdravotní materiál pro první vlnu náporu. Potvrzuje se, že armáda je díky členství v Alianci a účasti v takových programech NATO v krizové situaci získat rychle adekvátní nástroje a pomoc.

Autor: , natoaktual.cz
  • Nejčtenější

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony

31. května 2024

Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Policie zabavila 300 milionů na nákup vojenského materiálu pro Ukrajinu

5. června 2024

Premium Česká policie v tichosti řeší třaskavý případ, který může mít negativní dopad na zbrojní obchody...

Povodně zpustošily západní Čechy. Zasahovaly vrtulníky, sesuv zastavil trať

2. června 2024  12:06,  aktualizováno  21:58

Části Česka o víkendu zasáhly bouřky provázené místy silným deštěm. Zejména na jihozápadě Čech...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zelenskému se hroutí mírový summit. Spojenectví s USA dostává trhliny

3. června 2024  17:52,  aktualizováno  20:53

Nedorazí ani Číňané, ani Saúdové. Z očekávaného mírového summitu ve Švýcarsku se omluvilo několik...

Den D jako den svatby. Stoletý veterán se vrátil do Normandie za láskou

6. června 2024  18:45

Před osmdesáti lety se Harold Terens zúčastnil vylodění v Normandii. Dnes se již stoletý americký...

První supercela vznikla nad Slaným. Bouře se přesunou na východ

6. června 2024  7:53,  aktualizováno  18:35

Výstraha před silnými bouřkami začala platit od čtvrtečního odpoledne do pátečního večera. Silnější...

Je lepší být připraven na černý scénář. Lotyši opevňují hranici s Ruskem

2. června 2024  19:56,  aktualizováno  6.6 18:17

Na místech, kde dřív ráz krajiny nerušily ani stanice pohraničníků, nyní vzniká hluboký příkop....

Je to úspěch, smál se Pelta po zrušeném rozsudku. Kauza se vrací na začátek

6. června 2024,  aktualizováno  18:16

Vrchní soud ve čtvrtek znovu zrušil rozsudek v kauze „cinknutých“ sportovních dotací. Případ...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...