Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vypnuto. Francouzi přišli přes noc o tři čtvrtiny dálničních rychlonabíječek

Francouzský energetický gigant EDF ze dne na den vypnul 189 rychlonabíječek, které fungovaly na dálnicích. Motoristy – dobrodruhy, kteří elektromobily využívají i na delší cesty, tím dostal do problému. Zbývající rychlonabíječky jsou přeplněné, nebo drahé.

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Vydat se dnes s elektromobilem na francouzskou dálnici znamená mít pro strach uděláno. Nebo spoustu času a peněz. Značka Izivia, dceřiná společnost energetického gigantu EDF, vypnula 189 z 217 rychlonabíjecích stanic, které tvořily páteř celé sítě nabíječek na francouzských dálnicích. A oznámila, že je neplánuje opět zprovoznit.

Prakticky tím ochromila kus své sítě Corri-Door, kterou roky budovala a stavěla na ní svoji kampaň na podporu elektromobility.

Bezpečnostní incident? Ohořelý kryt nabíječky

Izivia svoje rychlonabíječky vypnula po dvou „bezpečnostních incidentech“. Firma sice ujistila, že nebylo ohroženo bezpečí nabíjejících řidičů ani jejich aut, zároveň ale přiznala, že u poškozených stanic byly elektrickým obloukem propálené krycí plechy celé stanice. „Po těchto událostech jsme zadali nezávislé organizaci posudek a na základě jeho závěru jsme všechny stanice vypnuli,“ připustil šéf rozvoje Izivie Michel Cozic.

Pro firmu to bylo bolestné rozhodnutí, vlastní nabíjecí stanice byly totiž vlajkovou lodí celé sítě Corri-Door, která zahrnuje dohromady devět tisíc nabíjecích stanic po celé Francii a je klíčovou součástí hlavního produktu Izivie – předplacené karty, která umožňuje dobíjet u stanic i v jiných zemích než ve Francii. A co je nejtrapnější, jedna z vypnutých stanic je přímo před sídlem mateřského energetického gigantu EDF v byznysové pařížské čtvrti La Défense.

Pád symbolu skutečné elektromobility

Izivia začala nabíječky spouštět už v roce 2014. Tehdy se její síť rychlonabíjecích stanic stala argumentem, který přesvědčil tisíce Francouzů, že elektromobily dávají smysl i při cestování na delší vzdálenosti. Do té doby se „meziměstsky“ dalo jezdit leda s Teslami, které mají vlastní síť rychlodobíjecích stanic a tehdy neměly ani konkurenci v celkovém dojezdu.

Teď jsou Francouzi s dálkovým cestováním elektromobily v podstatě opět na začátku. Pokud chtějí jet na delší vzdálenost, musí riskovat, že buď nedojedou, nebo nabíjením stráví mnohem víc času. Ať už u konvenční nabíječky, kterých je po Francii relativně dost a jsou i v těsné blízkosti dálnic, nebo čekáním u zbývajících rychlonabíječek, které budou logicky mnohem víc vytížené. Na celkových asi 13 tisíc kilometrů francouzských dálnic jich zbylo necelých šedesát.

Samotná Izivia se pak dostala pod tlak kvůli rozhodnutí stanice neobnovit. Firma to vysvětlila tím, že obnova by trvala několik měsíců. Že ten argument nedává smysl? Vtip je v tom, že za dva roky vyprší koncese na dálniční dobíjecí stanice, které nyní ovládá právě Izivia. A právě tato „nejistota investic“ vede firmu k rozhodnutí stanice neobnovit.

Může za to špatná údržba, brání se výrobce

Energetický gigant je navíc ve sporu s dodavatelem vypnutých stanic, společností EVBox. Ta sice stanice sama nestavěla, v roce 2018 ale koupila jinou společnost, která rychlonabíječky dodávala. EVBox dnes ve sporu s Izivií tvrdí, že za technickými problémy stála především zanedbaná údržba. Zejména posledních pár let údajně Izivia nedělala všechny potřebné revize, které jí předepisovala smlouva s dodavatelem. „Právě tyto pravidelné revize odhalily poruchy na krycím plechu stanic a vedly nás k nezávislému posudku,“ oponuje Cozic.

Nezávislé novinářské testy dávají za pravdu spíš EVBoxu. Například Auto Plus při zimním testu zaznamenal několik nefunkčních a zanedbaných rychlonabíječek od Izivie a redaktoři sami přiznali, že cestovat na větší vzdálenost byla spíš loterie než pohodová cesta.

Bude nová a lepší síť. Jenže ne na dálnicích

Tak jako tak nyní síť rychlonabíječek ve Francii chybí. Izivia se brání tím, že 189 stanic z devíti tisíc je zanedbatelný počet, většina těchto stanic ale není na dálnicích a nabízí jen standardní nabíjecí proud. Pokud budeme počítat jen rychlonabíječky s výkonem minimálně 70 kW, které dokážou elektromobil nabít v řádu desítek minut, a umístěné na dálnicích, zbylo jich ani ne šedesát.

Pár desítek z nich navíc provozuje Ionity, komerční projekt, ve kterém spojily síly automobilky BMW, Daimler, Ford, Volkswagen a koncern Hyundai–Kia. Fungují sice dobře, ale cena nabití je tak vysoká, že ani registrovaný uživatel s předplatným se nedostane při přepočtu na kilometr na částku, za kterou jezdí majitelé konvenčních aut se spalovacími motory (čtěte více).

Corri-Door od Izivie taky nebyl v porovnání s domácím nabíjením úplně nejlevnější, ale dalo se s ním přece jen dostat asi na půlku kilometrové sazby běžného auta. Konkrétní test magazínu Auto Plus ukázal, že Nissan Leaf si při 130 kilometrech za hodinu vystačil průměrně s pěti centy na kilometr, tedy asi korunou a třiceti haléři.

Izivia tvrdí, že odpojené rychlonabíječky nahradí novými stanicemi. „V nejbližších měsících začneme uvádět do provozu síť 70 nových stanic, na kterých bude dohromady kolem 300 terminálů, které mnohem lépe splňují dnešní požadavky. To znamená, že na každé stanici bude 4 až 6 terminálů a některé budou mít dobíjecí proud až 150 kW,“ vypočítává Cozic. Zároveň ale přiznává, že tyto stanice nebudou na dálnicích.

24. ledna 2020

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

Zásluhou meziročního nárůstu ve výši 64 % se Tesly Model Y prodalo 1,23 milionu...

VIDEO Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Superrychlých nabíječek kolem hlavních tahů přibývá, na sídlištích chybějí

Velký nabíjecí hub společnosti ČEZ se brzy otevře u hlavního silničního tahu...

VIDEO Kolem hlavních tahů a obchodních center v Pardubickém kraji přibylo za poslední čtyři roky více než...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

Autopůjčovna Hertz

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

V Česku elektromobily netáhnou. Prodejům vládnou spalovací motory, říká průzkum

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

Ekologické hledisko většina Čechů při nákupu auta nebo volby dopravního prostředku příliš neřeší....

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Jízda na elektrickém tygru dohání automobilky. Ukvapený přechod jim škodí

3. června 2024

Premium Sen o rychle rozšířené elektromobilitě se v Evropě i v USA rozplývá. Velkolepé plány narazily na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Španělé připomněli blázna, co za volantem řešil hlavolam a jel poslepu

31. května 2024

Nevěnování se řízení stojí za 32 procenty smrtelných dopravních nehod, varuje španělská policie....

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

V Kopřivnici představí novou tatru. Phoenix zůstane věrný unikátní technice

5. června 2024

Tatra Phoenix nové generace se představí ve středu 5. června v podvečer na polygonu společnosti...

Na největší festival expedičních aut v Evropě dorazila tatra i lamborghini

4. června 2024  15:54

Abenteuer und Allrad (Dobrodružství a pohon všech kol) je v Německu pojem – a vlastně nejenom tam....

Autozápisník: Lady Gaga má šaty z nárazníku. A znáte siamská autodvojčata?

4. června 2024,  aktualizováno  10:37

I v květnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Opět jsme prošli pelmel událostí a ty „nej“...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...