„Drastické emisní limity nastavené od roku 2020 Evropskou unií začínají zdražovat nově vyráběná auta. Limit 95 g oxidu uhličitého na kilometr jízdy totiž kromě elektromobilů splní málokteré běžné a dostupné auto. Do výsledné ceny nových aut se tak začínají promítat emisní pokuty, které musí automobilky platit. První náznaky zdražování se objevují i na sekundárním trhu,“ vysvětluje Martin Houška ze společnosti AAA Auto. Zvýšení cen osobních aut okopírují i ojetiny. Dražší nové vozy si nebude moci dovolit tolik lidí, kteří tak budou nuceni sáhnout po ojetině. Zvýšená poptávka pak přinese zdražení.
Cenový medián jednoho z nejprodávanějších vozů Škoda Rapid za celý český trh se podle těchto údajů proti roku 2019 zvedl o 17 950 korun na 337 950 korun). Pro toto srovnání byla brána vozidla ve stáří do jednoho roku a s průměrným nájezdem okolo 15 000 kilometrů. Dnes stojí takový Rapid od 250 do 350 tisíc. Stejný trend zaznamenala i další škodovka – cenový střed Fabie se oproti loňskému roku zvedl o 11 100 korun na 216 tisíc.
„V druhé polovině letošního roku očekáváme, že se zdražení dotkne zejména zánovních ojetin, které mají nejblíže trhu s novými auty. Podle našich odhadů se může jednat o deset až patnáct procent, což je přibližně polovina emisní pokuty, kterou bude automobilka za fabii platit za nově vyprodukovaný vůz,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, která AAA provozuje. Ceny starších ojetin podle Vaněčka porostou také, ale ne v takové míře. „Starší ojetiny, dejme tomu pětileté, si cenovou úroveň dlouhodobě drží a výkyvy na primárním trhu je neovlivňují tolik jako zánovní vozy,“ dodal.
Během února se v nabídce ojetých vozů objevilo celkem 112 160 vozů za nejčastější průměrnou cenu 150 000 korun. Stáří aut nabízených v autobazarech a inzerci se pohybovalo kolem 9,4 roku. V únoru se lehce zvedl nejčastější průměrný nájezd, který oproti předchozímu měsíci narostl o 5 000 kilometrů na 150 657. Mezi inzerovanými automobily se vůbec nejčastěji objevovala Škoda Octavia, hned po ní Škoda Fabia a následně Volkswagen Passat. Na čtvrté příčce žebříčku jej těsně následoval Volkswagen Golf. Škoda Rapid obsadila osmou příčku.
Cena nových vozů se podle analýzy EY v posledním loňském čtvrtletí proti předchozímu období zvýšila téměř o čtyři procenta. Celkově zdražilo 58 procent nabízených modelů. Nejvíc zvýšil cenu Ford u nové generace modelu Kuga, naopak jednou ze značek, která ceny nezvyšovala, je japonská Toyota.