Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq, Kodiaq, Rapid, Mazda CX-3 a Suzuki Vitara. Důvody jsou však úplně odlišné.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Viktor Chlad, MAFRA

Auto není rychloobrátkové zboží a lidé si ho většinou pořizují na delší dobu. Už ani firmy si neberou auta na roční leasing, obvyklé jsou pronájmy na nejméně tři či čtyři roky. Existují však auta, která v bazarech seženete jako poměrně zánovní.

Zajímavé údaje přinesla statistika americké společnosti iSeeCars, která vzala údaje o 44 milionech nových aut prodaných v USA během let 2017 a 2018. Podle VIN kódu z nich vyfiltrovala z tamních databází deset modelů, které lidé koupili jako nové a následně je prodali do bazaru v době od čtyř do dvanácti měsíců.

Statistika je to překvapivá, posuďte sami. Poslední sloupec uvádí procento nových aut prodaných do jednoho roku:

  1. Mercedes-Benz C 12,4 %
  2. BMW 3 11,8 %
  3. Range Rover Discovery Sport 11,8 %
  4. Range Rover Evoque 10,9 %
  5. Mini Clubman 10,7 %
  6. BMW X1 10,4 %
  7. BMW X3 9,0 %
  8. Nissan Versa Note 9,0 %
  9. Jaguar XF 8,8 %
  10. Nissan Versa 8,7 %

Je však třeba počítat s tím, že Američané mění auto častěji než Evropané, do jednoho roku to udělá 3,4 procenta majitelů nového auta. ISeeCars statistiku rovněž upravila tak, že zahrnula pouze modely, kterých se ročně prodá víc než padesát tisíc kusů a pokusila se ji maximálně očistit od tzv. předváděcích aut, takže nepočítala vozy prodávané jako nové s více než 800 najetými kilometry a naopak prodávané jako ojetiny s méně než 6 400 kilometry.

Zástupci tamních automobilek to vysvětlují tím, že většinou jde o zákazníky, kteří si poprvé koupí luxusní (většinou evropské) auto v nižším stupni výbavy, a to pak často nenaplní jejich očekávání vyvolané reklamou. Američané se tedy podle této teorie nezbavují mercedesů a bavoráků kvůli  špatné kvalitě, ale zjednodušeně proto, že v reklamě vidí automobil v nejvyšší výbavě s doplňky, u dealera si vyzkoušejí třeba šestiválcový motor, ale koupí si čtyřválec v základní výbavě a pak nejsou spokojení.

V ČR je to jinak

V České republice bylo v roce 2018 registrováno celkem 3 751 ojetých vozidel se stářím do jednoho roku (2,12 %) a 9 278 do tří let (5,24 %). Na základě údajů, poskytnutých společností AAA Auto, nám vyjde následující pětice vozů, které se v bazarech nejčastěji objeví jako mladší než tříleté:

  1. Škoda Karoq – v průměru roční vozy s 15 tisíci najetými kilometry
  2. Škoda Kodiaq – v průměru roční vozy s 15 tisíci najetými kilometry
  3. Mazda CX-3 – v průměru dvouapůlroční vozy s 25 tisíci najetými kilometry
  4. Suzuki Vitara – dvouapůlroční vozy s 32 tisíci najetými kilometry
  5. Škoda Rapid Spaceback – téměř tříletá auta s 28 tisíci najetými kilometry

Důvody jsou však úplně jiné než v USA. Z velké části jde o „uměle“ vytvořené ojetiny. Auta nejprve slouží v rámci třeba půlročního či ročního leasingu jako služební vozy pro zaměstnance automobilek nebo bazarů, případně jako předváděcí vozy. A pak jdou do prodeje jako ještě téměř novotou vonící ojetiny. 

Mladé ojetiny

TÉMA

Stáří českého automobilového parku je notoricky známé. Patnáct let a víc. Samotné automobilky už tuší, že víc nových aut při aktuální kupní síle Čechů a situaci na trhu neudají. Takže se začaly tlačit do prodeje vlastních ojetých vozů. Čtěte více

Jde totiž o výhodný obchod pro všechny tři strany. Automobilky si jednak navyšují statistiky nově prodaných vozů, jednak „obsazují“ svými produkty i trh zánovních ojetin. Bazary mají co nabízet. A spokojení jsou i zákazníci, protože existuje početná skupina těch, kteří chtějí v podstatě nový vůz, ale zároveň si uvědomují, že úplně novému autu klesne cena hned po opuštění předávacího místa u prodejce. 

Výhodnější je pro ně zánovní ojetina, kterých je na trhu pořád málo. Navíc na nové vozy z výroby se dnes běžně čeká několik měsíců i půl roku, ale mírně ojeté auto můžete mít v podstatě hned, když se smíříte s tím, že si nemůžete objednat přesně danou příplatkovou výbavu.

To potvrzuje Petr Vaněček, provozní ředitel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO. „O Karoqy i Kodiaqy je velký zájem, na nové vozy z výroby se stále čeká a nejsou k dodání ihned. To jsou zřejmě důvody, které vedou jejich stávající majitele k výhodnému prodeji zánovních kusů,“ tvrdí. 

A dodává další důvody, proč je mezi nejmladšími ojetinami právě těchto pět modelů. „Mazda i Suzuki na své vozy běžně poskytují tříletou záruku, dá se tedy odvodit, že majitelé své vozy poprvé mění v okamžiku, kdy je na dohled její konec. Stále však jde o zánovní a bezproblémová auta s benzinovými motory bez turba,“ vysvětluje. 

„Právě zátah a jízdní projev moderního turbomotoru může být pro majitele také argumentem pro výměnu za nový vůz. Pro zákazníka kupujícího ojetý nebo zánovní vůz s vidinou dlouhodobého provozu je naopak výhodou co nejjednodušší technika vozu bez turbodmychadla,“ dodává Vaněček.

Porovnejte si ceny povinného ručení a najděte to nejvýhodnější.

Rapid Spaceback zákazníci na výkup vozí ještě v provedení před faceliftem a s motorem 1.2 TSI. „Často zůstávají Spacebacku věrní a svůj vůz obměňují za cenově velice výhodné poslední dostupné kusy faceliftovaného provedení s motorem 1.0 TSI. Očekáváme, že tento trend bude trvat i nadále a zákazníci budou měnit zánovní Spacebacky, tentokrát za nový model Scala.“ 

Zajímavé také je, že s běžnými liftbackovými rapidy zákazníci jezdí až se čtyřapůlročními a obměňují je tak po delší době než hatchbackovou variantu Spaceback.

Autoři:
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Záporožec, lidový automobil Ukrajinců, vyjel před 60 lety

Záporožec, jehož výroba byla zahájena před 60 lety 25. října 1960, vznikl v tehdejším SSSR. Vyvinuli ho v Moskvě, ale...

Poslední kupé vyrobila Škoda před 30 lety. Na jejich sraz dorazilo i kabrio

Sraz Garde&Rapid 2020 byl poslední škodovkářskou akcí před vyhlášením podzimní koronavirové uzávěry. „Ořezaný až na...

Před 90 lety v Brně poprvé závodili, kousíček původní trati stále existuje

Před devadesáti lety se konal první závod na Masarykově okruhu v Brně. Piloti se řítili až třístovkou po trati...

Nejlepším rodinným autem je dodávka, říká Jan Bordovský. „Tédvojka“ jej odvezla i na svatbu

Je nadšenec do koloběžek. Snaží se kultivovat český karavaning, dostat ho na evropskou úroveň a dal mu hlas ve veřejném...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...