OLaNO podle odborníků dokázalo přesně pojmenovat domácí problémy a díky Matovičově schopnosti vyvolat mediální rozruch bylo i nejvíce vidět a slyšet. Matovič v předvolební kampani používal jednoduchá hesla a podporu mu podle sociologů vyslovují i protestní voliči. Média ho označují za nepředvídatelného politika či muže konfliktu, představitelé dosavadní vládní koalice za šaška a poloblázna. Lidé mu ale naslouchají.
OLaNO, které bývá také označováno za populistické, se od začátku silně vymezovalo vůči Směru-SD a vystupovalo proti korupci. Jedním z hlavních cílů v jeho programu je snížení počtu zaměstnanců veřejné správy.
Podle Matoviče chce hnutí dát šanci „obyčejným mužům a ženám.“ Kandidátku do parlamentních voleb tak tradičně tvoří pestrá názorová směs, mnohdy konzervativně-katolických a environmentálních aktivistů.
Mediální podnikatel a poslanec Matovič založil toto opoziční a konzervativní hnutí pravého středu v listopadu 2011. Vzniklo z občanského sdružení Obyčejní lidé, jehož členy doplnilo koncem roku 2011 několik dalších osobností. Jeho členové se po parlamentních volbách v roce 2010 dostali do parlamentu na kandidátní listině strany Svoboda a Solidarita, se kterou se po sporech rozešli.
Před parlamentními volbami v roce 2012 vzal Matovič na kandidátku hnutí některé veřejně známé osobnosti, potom je ale údajně vyzval, aby společně s ním šli na detektor lži. Mnohé osobnosti tak odešly, čímž se jeho kandidátka rozpadla. V těchto volbách získalo OLaNO 8,5 procenta hlasů a 16 mandátů. Během funkčního období bylo v opozici a tři poslanci jej opustili.
Ve volbách do Evropského parlamentu v květnu 2014 získalo OLaNO jeden mandát, který si podrželo i po dalších volbách o pět let později.
Vzestup jeho popularity ukázaly již minulé parlamentní volby, se ziskem 11,2 procenta hlasů a 19 mandátů se v parlamentu stalo třetím nejsilnějším uskupením.
Letošní razantní předvolební vzestup podpory hnutí nastartoval vydařený Matovičův happening před vilou v Cannes ve Francii. Vilu vlastní bývalý ministr financí za Směr-SD, u kterého se objevilo podezření o účasti na velkých podvodech. Video s Matovičem „zabavujícím“ vilu umístěním cedule „majetek Slovenské republiky“ se okamžitě stalo hitem sociálních sítí.