„Zákaz propagace nezdravých slazených nápojů se vztahuje na všechny mediální platformy, tedy tisk, televizi i internet,“ uvádí Edwin Tong, náměstek ministra zdravotnictví. Zákon má platit od příštího roku.
Zákaz se dotkne především sycených sladkých nápojů, džusů nebo jogurtových nápojů. Reklama může být zakázána i kvůli nasyceným tukům obsažených například v kávových mixech 3 v 1.
Ministerstvo také uvedlo, že sladké nápoje budou mít barevnou etiketu, na níž bude uvedený obsah podílu cukru a nutriční složení. Podle Tonga jde o první kroky, které stát podnikne v boji proti cukrovce. Singapur totiž zvažuje i zavedení spotřební daně či úplný zákaz slazených nápojů.
„Snažíme se celé téma prozkoumat více do hloubky a vytvořit zákony v dlouhodobě udržitelném měřítku, které by změnily trh nejen z pohledu konzumentů, ale i z hlediska výrobců,” uvádí Tong na tiskové konferenci.
Ještě před uveřejněním nových regulací proběhl průzkum veřejného mínění, v němž se více než 70 procent respondentů vyjádřilo, že by zákaz podpořili.
Výrobci nápojů pod tlakem
Ministerstvo už začalo tlačit na výrobce, aby složení v nápojích škodlivé ingredience nahradili zdravější alternativou. „Již dlouhou dobu pracujeme na vývoji nápojů s minimálním nebo nulovým obsahem cukru. Všem je totiž jasné, že ačkoliv cukr v přiměřeném množství neškodí, jeho přemíra není pro nikoho přínosem,” uvedla singapurská odnož Coca-Coly s tím, že nový zákon vítá.
Nepřiměřená konzumace slazených nápojů je úzce spjata s obezitou a zvýšeným rizikem vzniku cukrovky a srdečních problémů. Podle průzkumu Světové zdravotnické organizace lidé, kteří denně vypijí jednu až dvě plechovky slazeného nápoje, mají o 26 procent větší pravděpodobnost rozvinutí druhého stupně cukrovky oproti příležitostným konzumentům. Dalším alarmujícím faktem je i to, že se míra obezity od roku 1975 téměř ztrojnásobila.