Boeing podle agentury AP v květnu přiznal, že závadu u výstrahy senzorů úhlu náběhu našel už v roce 2017, v prvních měsících po uvedení letadla na trh. Americký úřad pro letectví (FAA) společnost informovala o možném problému až poté, co se v loni v říjnu zřítil první Boeing 737 MAX-8 v Indonésii.
Stroje poslední čtvrté generace MAX tak Boeing dál prodával bez toho, aby výstražné světlo fungovalo. Celkem Boeing prodal 370 letadel s touto vadou, než je v letošním březnu letecké společnosti v obavách o bezpečnost hromadně přestaly používat.
Jak ukazuje časový rozpis oprav, který v pátek zveřejnila americká vyšetřovací komise, Boeing plánoval čidla opravit až v roce 2020, zároveň s uvedením nové generace strojů MAX na trh. Po říjnovém pádu letadla sice opravu ve svém harmonogramu posunul na dřívější datum, stále ji však nevnímal jako důležitou.
Přestože společnost o chybě věděla už od roku 2017, podle sdružení pilotů Amerických Aerolinek Boeing piloty po havárii v říjnu 2018 aktivně ujišťoval o tom, že výstražná kontrolka dokáže selhání snímačů odhalit ještě před startem letadla.
Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla |
„I kvůli tomuto ujištění jsme vydali prohlášení, že budeme se stroji (737 MAX-8) dál létat. Později se ukázalo, že to vůbec nebyla pravda,“ uvedl předseda unie Jason Goldberg. Boeing však stále trvá na tom, že kontrolka snímačů není pro bezpečnost kriticky důležitá.
Stroje čtvrté generace MAX využívají dva senzory úhlu náběhu. Při selhání však čidla mohou měřit úhel stoupání rozdílně, což předcházelo nehodě letadla Lion Air v Indonésii loni v říjnu, a následně také březnovém pádu letadla Etiopských aerolinií u Addis Abeby. Rozdíl ve snímání způsobil, že automatické systémy tlačily nos letadla dolů a neumožily stroji nabrat výšku. Výstražná kontrolka pak piloty na chybu zřejmě neupozornila.
Při nehodách dohromady zemřelo 346 lidí. Zda byly havárie způsobené nefunkčním výstražným senzorem je nyní předmětem vyšetřování.
Speciální vyšetřovací komise v USA, která pátrá po příčinách obou havárií, v pátek zjišťovala, proč se Boeing odstranění závady u 737 MAX-8 nevěnoval a proč závadu nahlásil až po třinácti měsících od zjištění. Prošetří také jednání Amerického úřadu pro letectví, který poté, co byl po první nehodě o problému informován, jej označil za „nízké riziko.“
11. března 2019 |