Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Byla to chyba, přiznal poprvé šéf Boeingu. Selhání čidla vedlo k haváriím

  19:56
Šéf společnosti Boeing poprvé přiznal, že výrobce letadel udělal „chybu“ a že firma „selhala“ při implementaci stabilizačního systému. Dennis Muilenburg se omluvil rodinám obětí dvou havárií letadel Boeing 737 Max. Ubezpečil, že chyby budou opraveny a stroj bude bezpečný.
Dennis Muilenburg, šéf společnosti Boeing

Dennis Muilenburg, šéf společnosti Boeing | foto: Profimedia.cz

„Omlouvám se těm rodinám. Cítím se hrozně,“ odpověděl Dennis Muilenburg na otázku, zda je čas se omluvit. „Mrzí nás, že tolik lidí přišlo o život. Zůstane to s námi. Stále na to myslím.“ Odmítl ale, že by měl na svůj post rezignovat: „Je důležité, že na našich produktech záleží lidé po celém světě. Firma potřebuje silné vedení.“

„Bohužel nemůžu změnit to, co se stalo,“ uvedl Muilenburg. „Mohu ale slíbit, že uděláme vše pro to, aby se něco takového neopakovalo.“ V exkluzivním rozhovoru pro televizi CBS News to řekl dva a půl měsíce po nehodě letu Ethiopian Airlines, při které zemřelo 157 lidí, a sedm měsíců po havárii letu indonéské společnosti Lion Air, kde zahynulo 189 lidí.

Nebezpečná implementace nového „tajného“ systému

Obě tyto havárie podle předběžných vyšetřování pojilo selhání automatického stabilizačního systém (MCAS), který byl v tomto letadle představen poprvé. Tento systém má za úkol vyrovnávat některé konstrukční odlišnosti nového letadla 737 Max. Protože ale z jednoho senzoru dostával špatné informace o náklonu letadla, namísto vyrovnání stlačil čumák letadla dolů.

Systém stabilizace MCAS je podle předběžného vyšetřování pravděpodobnou příčinou smrtelných nehod letounu Boeing 737 Max 8.

Systém MCAS nebyl zmíněn v manuálu pro piloty a ti tak zřejmě nevěděli, proč letadlo nekontrolovaně klesá. Boeing později uvedl, že MCAS nebyl zmíněn, protože nešlo o důležitý systém. Kritici ovšem tvrdí, že Boeing piloty o systému neinformoval, protože by pak nemohl letoun aerolinkám prodávat jako „letadlo, na které vaši piloti nepotřebují žádné nové certifikace“. 

Redaktorka Norah O’Donnellová se tedy šéfa Boeingu zeptala, zda šéf Boeingu ví o tomto problému: „Byl tam senzor, který zřejmě posílal špatná data, zřejmě tam byl problém s údržbou. Víme, že software MCAS se několikrát aktivoval, což přidělalo práci pilotům.“

„To nebylo několikrát. To bylo více než dvacetkrát,“ přerušila jej redaktorka. „Piloti se v podstatě s letadlem přetahovali a nedokázali automatiku přetlačit. Ten software MCAS piloty přetlačil.“

Věděli jste to a nic jste neudělali

Pokud se data ze senzorů liší, zobrazí se upozornění AOA Disagree (nesouhlas AOA) vpravo dole. Tato funkce byla dosud k dispozici za příplatek.

Boeing už v roce 2017 věděl o problému se systémem MCAS. Nabídli aerolinkám přídavnou funkci, která pilota textovým upozorněním na displeji informovala o tom, že data ze senzorů náběhu (AoA, Angle of Attack) nesedí. Šlo ovšem o nadstandardní funkci za příplatek. „O téhle chybě jste věděli, ale neřekli jste to certifikační autoritě FAA,“ upozornila redaktorka. „Proč?“

„Ten systém jsme neimplementovali správně,“ uznal Muilenburg. „A naše komunikace nebyla taková, jaká měla být.“ Dodal, že software je již opravený a probíhá testování.

Senzory AoA (Angle of Attack, úhel proudění vzduchu) jsou dva, umístěné blízko čumáku letadla

„Rozhodně jsme udělali chybu. Ta implementace upozornění na nesouhlasná data ze senzorů AoA byla chybná,“ uznal poprvé Muilenberg. Dosud mluvila firma Boeing v tiskových prohlášeních jen o tom, že „již bezpečné letadlo dělají ještě bezpečnějším“.

Dodal ale, že stále věří ve „fundamentální bezpečnost“ tohoto letadla. „Klidně bych tím letadlem letěl s celou rodinou, vůbec bych se nerozmýšlel,“ uzavřel šéf Boeingu.

Zatím ale letouny Boeing 737 Max zůstávají uzemněny. Slova šéfa Boeingu ale znamenají určitý posun. Poprvé jde o výslovné – ač pečlivě formulované – přiznání chyby. Boeing ostatně čelí několika vyšetřováním a soudním sporům. Omluva šéfa Boeingu dva a půl měsíce po druhé havárii způsobené pravděpodobně stejným problémem na tom zřejmě nic nezmění.

Proč havarovaly Boeingy 737 MAX?

Autor:
  • Nejčtenější

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 131 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

KVÍZ: Zapomenuté funkce domácí techniky, po kterých se už nikomu nestýská

v diskusi je 12 příspěvků

13. května 2024

Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 36 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 11 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

Umělá inteligence od OpenAI má nový pohon. A rovnou ho dává zadarmo

v diskusi je 1 příspěvek

13. května 2024  20:34

Společnost OpenAI vůbec poprvé pořádala živé představení svých pokroků. Hlavní novinkou se stala...

Zemřel proslulý chemik Josef Michl, patřil k nejcitovanějším českým vědcům

v diskusi je 5 příspěvků

13. května 2024  18:02,  aktualizováno  19:21

Ve věku 85 let v pondělí zemřel český chemik Josef Michl. Informoval o tom Ústav organické chemie a...

KVÍZ: Zapomenuté funkce domácí techniky, po kterých se už nikomu nestýská

v diskusi je 12 příspěvků

13. května 2024

Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...

Jakou výzbroj má země, jejíž historie je protkána bojem o vlastní existenci

v diskusi je 26 příspěvků

12. května 2024

Izraelské obranné síly byly oficiálně ustanoveny 26. května 1948, krátce po vzniku novodobého...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...