Středa 29. listopadu 2023, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. listopadu 2023 Zina

Byla to chyba, přiznal poprvé šéf Boeingu. Selhání čidla vedlo k haváriím

  19:56
Šéf společnosti Boeing poprvé přiznal, že výrobce letadel udělal „chybu“ a že firma „selhala“ při implementaci stabilizačního systému. Dennis Muilenburg se omluvil rodinám obětí dvou havárií letadel Boeing 737 Max. Ubezpečil, že chyby budou opraveny a stroj bude bezpečný.
Dennis Muilenburg, šéf společnosti Boeing

Dennis Muilenburg, šéf společnosti Boeing | foto: Profimedia.cz

„Omlouvám se těm rodinám. Cítím se hrozně,“ odpověděl Dennis Muilenburg na otázku, zda je čas se omluvit. „Mrzí nás, že tolik lidí přišlo o život. Zůstane to s námi. Stále na to myslím.“ Odmítl ale, že by měl na svůj post rezignovat: „Je důležité, že na našich produktech záleží lidé po celém světě. Firma potřebuje silné vedení.“

„Bohužel nemůžu změnit to, co se stalo,“ uvedl Muilenburg. „Mohu ale slíbit, že uděláme vše pro to, aby se něco takového neopakovalo.“ V exkluzivním rozhovoru pro televizi CBS News to řekl dva a půl měsíce po nehodě letu Ethiopian Airlines, při které zemřelo 157 lidí, a sedm měsíců po havárii letu indonéské společnosti Lion Air, kde zahynulo 189 lidí.

Nebezpečná implementace nového „tajného“ systému

Obě tyto havárie podle předběžných vyšetřování pojilo selhání automatického stabilizačního systém (MCAS), který byl v tomto letadle představen poprvé. Tento systém má za úkol vyrovnávat některé konstrukční odlišnosti nového letadla 737 Max. Protože ale z jednoho senzoru dostával špatné informace o náklonu letadla, namísto vyrovnání stlačil čumák letadla dolů.

Systém stabilizace MCAS je podle předběžného vyšetřování pravděpodobnou příčinou smrtelných nehod letounu Boeing 737 Max 8.

Systém MCAS nebyl zmíněn v manuálu pro piloty a ti tak zřejmě nevěděli, proč letadlo nekontrolovaně klesá. Boeing později uvedl, že MCAS nebyl zmíněn, protože nešlo o důležitý systém. Kritici ovšem tvrdí, že Boeing piloty o systému neinformoval, protože by pak nemohl letoun aerolinkám prodávat jako „letadlo, na které vaši piloti nepotřebují žádné nové certifikace“. 

Redaktorka Norah O’Donnellová se tedy šéfa Boeingu zeptala, zda šéf Boeingu ví o tomto problému: „Byl tam senzor, který zřejmě posílal špatná data, zřejmě tam byl problém s údržbou. Víme, že software MCAS se několikrát aktivoval, což přidělalo práci pilotům.“

„To nebylo několikrát. To bylo více než dvacetkrát,“ přerušila jej redaktorka. „Piloti se v podstatě s letadlem přetahovali a nedokázali automatiku přetlačit. Ten software MCAS piloty přetlačil.“

Věděli jste to a nic jste neudělali

Pokud se data ze senzorů liší, zobrazí se upozornění AOA Disagree (nesouhlas AOA) vpravo dole. Tato funkce byla dosud k dispozici za příplatek.

Boeing už v roce 2017 věděl o problému se systémem MCAS. Nabídli aerolinkám přídavnou funkci, která pilota textovým upozorněním na displeji informovala o tom, že data ze senzorů náběhu (AoA, Angle of Attack) nesedí. Šlo ovšem o nadstandardní funkci za příplatek. „O téhle chybě jste věděli, ale neřekli jste to certifikační autoritě FAA,“ upozornila redaktorka. „Proč?“

„Ten systém jsme neimplementovali správně,“ uznal Muilenburg. „A naše komunikace nebyla taková, jaká měla být.“ Dodal, že software je již opravený a probíhá testování.

Senzory AoA (Angle of Attack, úhel proudění vzduchu) jsou dva, umístěné blízko čumáku letadla

„Rozhodně jsme udělali chybu. Ta implementace upozornění na nesouhlasná data ze senzorů AoA byla chybná,“ uznal poprvé Muilenberg. Dosud mluvila firma Boeing v tiskových prohlášeních jen o tom, že „již bezpečné letadlo dělají ještě bezpečnějším“.

Dodal ale, že stále věří ve „fundamentální bezpečnost“ tohoto letadla. „Klidně bych tím letadlem letěl s celou rodinou, vůbec bych se nerozmýšlel,“ uzavřel šéf Boeingu.

Zatím ale letouny Boeing 737 Max zůstávají uzemněny. Slova šéfa Boeingu ale znamenají určitý posun. Poprvé jde o výslovné – ač pečlivě formulované – přiznání chyby. Boeing ostatně čelí několika vyšetřováním a soudním sporům. Omluva šéfa Boeingu dva a půl měsíce po druhé havárii způsobené pravděpodobně stejným problémem na tom zřejmě nic nezmění.

Proč havarovaly Boeingy 737 MAX?

Autor:
  • Nejčtenější

Prohlížeč Edge skrývá zábavnou hru. A odhalujeme i další hrátky s Windows

v diskusi nejsou příspěvky

29. listopadu 2023

Premium Objevte zajímavé tipy pro využití internetového prohlížeče a počítače. Podívejte se, jak na skryté...

POZOR VLAK: Objevili jsme největšího kocouřího sběratele

v diskusi jsou 2 příspěvky

29. listopadu 2023

Ve 129. dílu magazínu POZOR VLAK vám ukážeme největšího kocouřího sběratele Václava Šafáře. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bojoval proti rudým Rusům a později zakládal Masarykovu leteckou ligu

v diskusi jsou 2 příspěvky

28. listopadu 2023

Mezi nejvýznamnější osobnosti naší vojenské historie bezesporu patří generál Stanislav Čeček. V...

Inovace, díky kterým nám vesmírný výzkum zlepšil život

v diskusi je 17 příspěvků

27. listopadu 2023

NASA není pouze průkopníkem výzkumu vesmíru a kosmických misí. Na svém kontě má i mnoho inovací,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První československý letoun s celokovovou kostrou zaujal experty v Paříži

v diskusi je 8 příspěvků

26. listopadu 2023

Ve dvacátých letech se v Československu vyráběla i bojová letadla, která se mohla směle rovnat...

Život ve slevě. Drahota vede mámu samoživitelku k zoufalým akcím

Premium Davem lidí proplouvá nenápadná žena s červeným deštníkem v obnošené bundě. Očima skenuje výkladní skříně obchodů. Pak...

Pavel Kolář: Naše mechanismy zajišťující přežití jsou deformovány blahobytem

Premium Přisuzují se mu až zázračné schopnosti. Mnoha lidem totiž dokázal pomoci od zdravotních potíží. Ať už šlo o české...

Manažer reprezentace exkluzivně: o konci trenérů a proč dostal funkci u záchodků

Premium Byl první, kdo trenérům reprezentace už během října navrhl: „Neskončíme?“ Dopálila ho hořká atmosféra a nedůvěra...

POZOR VLAK: Objevili jsme největšího kocouřího sběratele

v diskusi jsou 2 příspěvky

29. listopadu 2023

Ve 129. dílu magazínu POZOR VLAK vám ukážeme největšího kocouřího sběratele Václava Šafáře. A...

Prohlížeč Edge skrývá zábavnou hru. A odhalujeme i další hrátky s Windows

v diskusi nejsou příspěvky

29. listopadu 2023

Premium Objevte zajímavé tipy pro využití internetového prohlížeče a počítače. Podívejte se, jak na skryté...

Bojoval proti rudým Rusům a později zakládal Masarykovu leteckou ligu

v diskusi jsou 2 příspěvky

28. listopadu 2023

Mezi nejvýznamnější osobnosti naší vojenské historie bezesporu patří generál Stanislav Čeček. V...

Inovace, díky kterým nám vesmírný výzkum zlepšil život

v diskusi je 17 příspěvků

27. listopadu 2023

NASA není pouze průkopníkem výzkumu vesmíru a kosmických misí. Na svém kontě má i mnoho inovací,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Českého slavíka vyhrála Ewa Farna. Do Síně slávy vstoupil Václav Neckář

V pražském Foru Karlín se rozhodlo o letošních držitelích Českých slavíků. Mezi zpěvačkami vyhrála Ewa Farna, která si...

Jana Bendiga na Slavících posypali moukou a počastovali rasistickou nadávkou

Předávání hudebních cen Český slavík se neobešlo bez skandálu. Na červeném koberci to zpěvák Jan Bendig (29) schytal...

Jeho uhánění mě obtěžovalo. Byla jsem vdaná, říká manželka Tomáše Savky

Někdejší účastník první řady SuperStar a bývalá vynikající sólistka baletu plzeňského Národního divadla jsou manželi už...

Ulož.to končí se sdílením souborů. Kvůli evropské legislativě, vysvětluje

Internetové úložiště Ulož.to Disk od prosince nebude umožňovat stahování souborů, které si na něj uživatelé sami...

Nejsem nácek. Šlo o něco jiného, říká muž, který útočil na Bendiga

Zpěvák Jan Bendig (29) byl v sobotu před předáváním cen Český slavík posypán na červeném koberci moukou. Druhý den...