Podle průzkumu agentury Rondo Data české zákazníky v obchodech nejvíce naštvou dvě věci: neochotný či neproškolený personál a fronty na pokladnách. Nejvíce je pak potěší ochotný a příjemný prodavač, slevy či dárek k nákupu. Zatímco personál v obchodech s elektronikou, obchodech s oblečením a doplňky a obchodech s hračkami účastníci průzkumu chválili nejčastěji, negativně hodnotili zejména chování zaměstnanců v obchodech s potravinami a sportovními potřebami.
„Personál to v dnešní době nemá jednoduché. Obchody mají na pultech stovky produktů, ke kterým je potřeba mít informace. O složení, materiálu či vylepšujících se funkcích. Zákazník je stále náročnější, často přichází do obchodu s konkrétní představou a má o poptávaném produktu nastudováno více než prodavač,“ říká Karel Pecl ze společnosti Blue Dynamic, která se specializuje na chytrá technologická řešení pro nakupování.
Kvíz: Jste experti na nakupování a placení?
Zákazník, který dlouho čeká ve frontě, může být v prodejně dané značky také naposled. Tuto otázku řeší obchodníci čím dál častěji a i v to jim pomáhají moderní technologie. „Dnes není problém měřit a vyhodnocovat délku fronty, čas strávený ve frontě i související změnu nálady nakupujících. Prodejci pak na tyto analýzy mohou adekvátně reagovat,“ dodává Karel Pecl.