Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

„Z toho bude havárie.“ Pilot varoval před chybou Boeingu čtvrt roku předem

  11:48
Pilot Etiopských aerolinek poslal nadřízeným přes čtyři sta stránek e-mailů a podkladů. Varoval, že piloti nových strojů Boeing 737 Max potřebují podrobnou instruktáž. Firma Boeing do té doby tvrdila, že stačí hodinová lekce. Piloti tak neměli informace o stabilizaci, která zřejmě vedla ke dvěma smrtelným nehodám.

Boeing 737 MAX 8 | foto: Boeing

„Pokud se něco nezmění, bude z toho zaručeně havárie,“ varoval Bern Kai von Hoesslin, pilot Etiopských aerolinek, před nedostatkem informací o tom, jak funguje nový letoun Boeing 737 Max. Jeho e-maily z prosince 2018, určené nadřízeným společnosti, získali reportéři agentury Bloomberg.

Pilot ve svých stížnostech vycházel z informací po havárii indonéského letadla Boeing 737 Max i z vlastních zkušeností s tímto letadlem. Na celkem 418 stranách konverzace a podkladů postupně popsal problémy, které považoval za nejpalčivější: nedostatečná instruktáž, špatně navržená varování pilotů v kokpitu a špatně vysvětlená automatika letadla. Kritizoval také další aspekty, které nesouvisely s letadlem od firmy Boeing, ale s pracovní zátěží pilotů u Etiopských aerolinek.

„Posádka letadla by mohla být přetížena velkým množstvím varování v kokpitu,“ varoval von Hoesslin v e-mailu své nadřízené. Právě informace, které vycházely ze špatných dat senzoru, provázely boj obou posádek havarovaných boeingů.

„Nedůležitý“ systém stabilizace MCAS

Systém stabilizace MCAS je podle předběžného vyšetřování pravděpodobnou příčinou smrtelných nehod letounu Boeing 737 Max 8.

V březnu havaroval zbrusu nový letoun Boeing 737 Max 8 Etiopských aerolinek. Zemřelo 157 lidí. Havárie se velmi podobala nehodě Lion Air z října minulého roku, kdy stejný typ boeingu havaroval v Indonésii (189 mrtvých). V obou případech vyšetřování ještě probíhá, předběžné závěry však ukazují, že roli hrál automatický stabilizační systém (MCAS), který byl v tomto letadle představen poprvé. Piloti sice vypnuli automatiku, ale MCAS zůstal v provozu a na základě špatných dat ze senzoru se snažil „vyrovnat“ letadlo, ve skutečnosti však přetlačil piloty zápasící o životy své i životy všech na palubě a poslal letoun střemhlav k zemi.

Společnost Boeing ovšem pilotům o systému MCAS včas neřekla. Prý nešlo o kritický systém a nebylo třeba jím piloty zatěžovat. Kritici ovšem tvrdí, že Boeing piloty o systému neinformoval, protože by pak nemohl letoun aerolinkám prodávat jako „letadlo, na které vaši piloti nepotřebují žádné nové certifikace“.

Von Heosslin se na základě havárie v Indonésii domníval, že by měli být všichni piloti podrobně informování o systému MCAS a jeho funkcích. Manažer v reakci na jeho e-mail rozeslal pilotům oběžník, který po havárii Lion Air zaslala firma Boeing.

Buletin od společnosti Boeing pro Etiopské aerolinky z listopadu 2018, který „připomíná, že chybná data z AOA senzoru mohou vést řadě problémů“, odvolává se na existující manuál. Aerolinky měly buletin přiložit do manuálů, a to až do doby, než Boeing zveřejní další informace, nebo vydá softwarovou záplatu.

Pilot také varoval před tím, že simulátory, na kterých se piloti učí, neobsahují systém MCAS a neumí jeho funkci (nebo jeho selhání) věrně napodobit. Paradoxně jsou Etiopské aerolinky jedny z mála na světě, kde piloti mají k dispozici simulátor Boeing 737 Max 8 (jiné aerolinky využívají simulátorů starších verzí 737, třeba 737 NG). Simulátor však neměl aktivovanou simulaci MCAS. A i kdyby měl, ukázalo se, že simulátory Boeing 737 Max 8 obsahují chybu, která dává pilotům mylnou představu o „síle“ MCAS.

Piloti si stěžovali na nedostatek instrukcí

Poté, co byly po druhé nehodě uzemněny všechny letouny Boeing 737 Max se systémem MCAS, slíbila firma Boeing, že vydá opravu softwaru. I dva a půl měsíce po havárii letu Etiopských aerolinek vycházejí najevo nové informace o problémech, které provázely rychlý nástup nového letounu Boeing na trh.

Piloti si stěžovali na nedostatečné příručky a ukázalo se, že Boeing o softwarových problémech věděl už dlouho. Jak společnost Boeing uvedla, její inženýři v roce 2017 zjistili, že kvůli chybě softwaru nefunguje výstraha tak, jak bylo plánováno. Informace o tom, že se rozcházejí údaje ze senzorů o úhlu náběhu (Angle of Attack) se zobrazily jen v letadlech, které měly zakoupenou nadstandardní výbavu. 

Boeing tento nedostatek vyhodnotil jako „bezpečnost neohrožující“. Přitom právě chyba senzorů AoA se podle předběžného vyšetřování podílela na obou tragických nehodách letounu Boeing 737 Max 8. Lze spekulovat, že se firma Boeing obávala, že by označení systému za „kritický“ vedlo k dalším testům a certifikacím, což by oddálilo uvedení letadla 737 Max na trh.

Pilot Van Hoesslin dal výpověď v dubnu. Ve svém dopise vyjádřil lítost nad tím, že některá jeho varování nebyla vyslyšena.

Autor:
  • Nejčtenější

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 36 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 55 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Jsou tu už skoro 40 let. Pamatujete si na starší verze Windows?

v diskusi jsou 2 příspěvky

27. května 2024

Operační systém Windows příští rok oslaví 40 let od svého vzniku. Za tu dobu si prošel mnoha...

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 36 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Na olympiádě v Paříži propukly před 100 lety výtržnosti proti sportovcům USA

v diskusi je 7 příspěvků

26. května 2024

Olympiáda v Paříži začala 4. května 1924 a trvala až do 27. července. Soutěžilo přes 3 tisíce...

OBRAZEM: Na Dračí skálu. Nejstarší německá zubačka má všechny pražce ocelové

v diskusi jsou 2 příspěvky

26. května 2024

Nejstarší německou ozubnicovou železnicí je Drachenfelsbahn. Při svém zprovoznění v roce 1883 byla...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...