Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vznik značky Tatra obestírá háv tajemna. Nápad vznikl v krčmě

Kopřivnická Tatra je jednou z nejstarších dodnes existujících automobilek na světě. V pradávných dobách však nesla jiné jméno, stejně tak zde vyráběné automobily. Na vozech se označení Tatra objevilo poprvé pravděpodobně 29. března 1919, nové jméno vzniklo v souvislosti s realizovanými náročnými jízdními zkouškami ve Vysokých Tatrách.
Vizuál připomínající stoletou historii slavné značky Tatra

Vizuál připomínající stoletou historii slavné značky Tatra | foto: TATRA TRUCKS a.s.

Když v roce 1850 v moravském Nesseldorfu (tehdejší oficiální německé jméno Kopřivnice, český název je samozřejmě mnohem starší) započal Ignác Šustala s dvojicí tovaryšů s výrobou kočárů, bryček a podobných prostředků, nemohl tušit, jak významný krok pro budoucí tuzemský automobilový průmysl učinil. A nic na tom nemění skutečnost, že samotný zakladatel si nikdy na žádný automobil ani nesáhl.

Stoleté jubileum značky TATRA

Tatra Trucks a.s. připomene významné jubileum celoroční kampaní. Hlavní událostí se stanou tradiční Kopřivnické dny techniky, které se letos uskuteční ve dnech 8. a 9. června v areálu společnosti. Jejich ústředním tématem bude připomenutí historie kopřivnické automobilky i její značky, která ve spolupráci s Technickým muzeem Kopřivnice představí návštěvníkům rozsáhlou expozici zahrnující současnou produkci, ale především celou plejádu historických vozů Tatra.

Kopřivnická společnost oslaví 100 let existence své značky také během zákaznických akcí Tatra Day, které se budou konat po celé České republice. Vznikl také vizuál připomínající tento výjimečný milník, jenž se objeví na všech obchodních i propagačních materiálech firmy.

Šustalova dílna léty rostla ve větší a větší podnik, jehož renomé stoupalo stejně jako výrobní výkony. Od počátečních ročních objemů výroby v řádu jednotek kusů se výrobce dostal až na roční objemy výrazně převyšující jeden tisíc kusů hipomobilních vozů. Mezitím se podnik přetransformoval na Ignatz Schustala & Comp., když do něj za jízdy kapitálově přistoupili pánové Adolf Raška a Karel Mosler.

V sezoně 1881/82 se začalo s výrobou železničních vagonů. O necelých deset let později společnost kapitalizovali bratři Guttmanové, tvrdí bankéři z daleké Vídně. „Nově“ vzniklá akciová společnost dostala název Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft.

V roce 1897 postavili v továrně svůj první osobní automobil nazvaný Präsident, dovoz motoru Benz z Německa zajistil Theodor von Liebieg, známá firma z Reichenbergu. A o rok později už měli v Kopřivnici hotový i svůj první automobil nákladní.

Postupně se pro kopřivnické vozy vžilo označení Nesselsdorfer Automobile, zkráceně Nesselsdorfer (jak již víme odvozené od německého pojmenování Kopřivnice, tedy Nesselsdorf). Od roku 1911 se začalo objevovat logo NW (Nesselsdorfer Wagenbau), případně jeho složitější varianta s dvouhlavým rakouským orlem a písmeny NW na hrudi a sedícím na nápisu Nesselsdorf.

Logo NW na automobilu z kopřivnického podniku Nesselsdorfer...
Propracovanější verze loga NW na automobilu z kopřivnického podniku...

Dvě různá loga NW na automobilech z kopřivnického podniku Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft (pozdější Tatra) | foto: Zemský archiv v Opavě

Slovenská anabáze a vznik značky Tatra

Po vzniku Československé republiky začal největší kopřivnický podnik používat české jméno Kopřivnická vozovka. A to už se schylovalo i ke vzniku legendární značky Tatra. To bylo tak ...

V tehdejším výrobním portfoliu firmy figuroval mimo jiné osobní vůz NW typ U. Ten se stal průkopnickým v použití brzd na všech čtyřech kolech. Do té doby se všude u sériových automobilů používaly brzdy pouze na zadních kolech. Tehdy se dokonce objevili sýčci, kteří tvrdili, že se při prudkém brzdění vůz přes přední kola překlopí.

Na samém počátku roku 1919 odjelo několik vozů NW typ U na jízdní zkoušky do Vysokých Tater. Podle vzpomínek zkušebního jezdce a automobilového závodníka Josefa Veřmiřovského, ale i na základě několika dokumentů, vzniklo v souvislosti s touto událostí označení Tatra.

Vozy NW typ U působily v zasněžených velehorách (pravda – v nejmenších velehorách světa) jako zjevení. V terénech, kde se do té doby žádný automobil neobjevil, si vedly výtečně, prý lépe než na tamní dopravu specializovaní koně se saněmi.

Vrcholem byla etapa ze Štrby do Tatranské Lomnice. Na tu chvíli Veřmiřovský vzpomínal: „A představte si to udivení a úžas v zasněžené Tatranské Lomnici, připravené již k přezimování, nad nezvyklým vzhledem zajíždějící karoserie automobilu a jeho posádky v huňatých kožiších! Nikdo nám nechtěl věřit, že jsme tu cestu projeli, až teprve místní vozka, kterého jsme cestou předjeli, dodal našim slovům víru. A tehdy se to stalo: jeden z přítomných horalů prohlásil s povzdechem – to by bylo auto pro Tatry!“

Zkoušek se účastnil i vedoucí firemního automobilového oddělení Jan Novák. Ten podle Veřmiřovského vzpomínek přišel během večerního zaslouženého odpočinku v tatranskolomnické krčmě s myšlenkou, že název Tatra by byl vhodný pro pojmenování kopřivnických vozů. Údajně dokonce po příjezdu zpět do kopřivnické firmy nechal zhotovit kulatý štítek s nápisem Tatra. Za autora značky Tatra je Jan Novák označen i v dokladech pro registraci ochranné známky, kterou firma v polovině 30. let přihlásila.

Poprvé se označení Tatra objevilo na deseti nákladních vozech NW typ TL 4 určených pro československou armádu, které opustily výrobní závod dne 29. března 1919. Dokládá to záznam č. 60439 v historické knize zakázek, jež je umístěna v Technickém muzeu Tatra. Fotografie těchto vozů však nejsou k dispozici.

Prvním fotograficky zdokumentovaným vozem s označením Tatra (ve formě velkého nápisu na dveřích) je rovněž typ TL 4, ovšem ve verzi určené pro převoz dříví. Tato dobře známá fotografie je datována také rokem 1919 a často bývá za první automobil s označením Tatra prezentován právě tento vůz. Úplnou jistotu ale archivní materiály nedávají.

NW typ TL 4 jako oplenový vůz s nápisem Tatra na dveřích. Jedná se o nejstarší fotografii s vozem označeným jako Tatra. | foto: Technické muzeum Tatra

Závodní speciály NW typ T na fotografii propagující novou značku Tatra. Snímek je z roku 1921. | foto: Zemský archiv v Opavě

Jisté ovšem je, že letopočet 1919 je rokem zrodu značky Tatra, která se ujala a byla používaná na vozech vyrobených kopřivnickou společností. Ovšem v názvu firmy se objevila až v roce 1927, kdy se z Kopřivnické vozovky staly Závody Tatra, akciová společnost pro stavbu automobilů a železničních vozů. Označení Tatra se tak stalo rovněž součástí obchodního označení firmy a je tomu tak dodnes. Jako ochranná známka bylo označení Tatra registrováno v polovině třicátých let dvacátého století.

Počátkem devadesátých let dvacátého století byl ochranné známce Tatra Úřadem průmyslového vlastnictví přiznán status proslulé ochranné známky. Soubor ochranných známek Tatra, dnes registrovaných ve více než stovce zemí světa, tvoří významnou součást hodnoty společnosti Tatra Trucks a.s.

Tajuplná fotografie automobilu NW typ U (nebo modernizovaného typu Tatra 10) s...
Výřez z tajuplné fotografie automobilu NW typ U (nebo modernizovaného typu...

Tajuplná fotografie automobilu NW typ U (nebo modernizovaného typu Tatra 10) s neznámým osmiúhelníkovým logem Tatra (vpravo detail). Bližší archivní podklady k tomuto logu nebyly dosud nalezeny. | foto: Zemský archiv v Opavě

Tatra Trucks a.s.

Akciová společnost Tatra Trucks převzala v roce 2013 světoznámou kopřivnickou automobilku, která po změně vlastníků prošla úspěšnou restrukturalizací. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka.

Osmdesát procent produkce automobilky je určeno k exportu. Automobilka Tatra Trucks zaměstnává více než tisíc lidí a dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství.

Vizuál připomínající stoletou historii slavné značky Tatra

Vizuál připomínající stoletou historii slavné značky Tatra

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...