Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

První české praauto vyjelo před 120 lety ukázat se Vídeňanům

První sériově vyráběný automobil na dnešním českém, tehdy rakousko-uherském území vyjel na spanilou jízdu před 120 lety, připomíná týdeník 5plus2. Brzy ráno 21. května 1898 se čtyřčlenná posádka hrdě a plna očekávaní dobrodružství vydala na 328 kilometrů dlouhou cestu do Vídně.

Replika automobilu NW President (vlevo) a koncept Tatra Prezident postavený na základě Tatry 613, posledního odobního modelu kopřivnické automobilky. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Tam byl jeden z prvních automobilů světa představen na velké výstavě. Legendární vůz NW Präsident oslňoval elegantním designem, vždyť vycházel z kopřivnických kočárů Mylord, jen místo volantu zatím bylo cosi jako bicyklová řídítka.

Fotogalerie

Boj o první automobily v Evropě a USA byl v plném proudu. Soupeřilo se i v Rakousku-Uhersku, zejména u firem, které do té doby vyráběly kočáry tažené koňmi. Vůbec první automobil byl postaven v Adamově u Brna, ten ovšem pro své nedostatky do sériové výroby vůbec neprošel.

Na kolbišti tak kromě adamovské strojírny hrála o úspěch další moravská firma Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, budoucí Tatra Kopřivnice. A pak ještě jeden velký výrobce se sídlem v samém středu monarchie, firma Lohner ve Vídni. Jejich soupeření o první vůz by se dalo přirovnat k souboji Rusů a Američanů o první cestu do vesmíru. Zatímco Moraváci z Kopřivnice vsadili při výrobě nového automobilu na motory z Německa, rakouští montéři z Vídně chtěli uspět s motory z Francie – to se však ukázalo jako špatná volba, motory byly nekvalitní.

Leopold Sviták

Český otec automobilu stvořil Antikrista, který nevalně zaváněl

Gottlieb Daimler, Karl Benz, Henry Ford. V té hvězdné galerii má místo i Leopold Sviták, konstruktér NW Präsidenta, prvního továrně vyrobeného osobního automobilu v Rakousko-Uhersku (čtěte více).

Unikátní snímek. Tým Leopolda Svitáka, který v roce 1897 stavěl první...

Unikátní snímek. Tým Leopolda Svitáka, který v roce 1897 stavěl první středoevropský automobil Präsident. A u předního kola devatenáctiletý Hans Ledwinka.

Kopřivnice tak slavila nad Vídní triumf. Světlo světa spatřil první „ve velkém“ vyráběný automobil monarchie – legendární NW Präsident. Konstruktéři z Kopřivnice se samozřejmě chtěli předvést. NW Präsident tak vyrazil do Vídně, kde zrovna probíhala slavná Jubilejní výstava k oslavě 50 let vlády císaře Franze Josefa I. Z bran severomoravského závodu vyjel automobil brzy ráno a sláva to byla náramná.

Po cestách a cestičkách si to průměrnou rychlostí 22,5 kilometru za hodinu šinul překrásným jarním dnem na jih. Čtveřice mužů na „palubě“, oblečena v nejmodernějších automobilistických doplňcích, se dmula pýchou. Předhonili Rakušany a ještě Vídeň, toť satisfakce pro národ největší. Ovšem vítězství bylo toho slavného dne draze vykoupeno. První rakousko-uherský, respektive český či vlastně moravský automobil totiž provázelo za velkého jásotu mnoho tuzemských cyklistů.

Závistiví Rakušané s vědomím, že boj o nejmodernější dopravní prostředek průmyslové revoluce prohráli, se k českému veselí obraceli zády, ba co hůř, skvělý stroj jim pražádnou radost nedělal. Jejich rozmrzelost popsaly nejedny tehdejší noviny: „Jezdci na kolech, kteří byli posláni z Hulína jako předvoj a kteří dálkovým jezdcům poskytovali velmi cenné služby, byli od venkovského obyvatelstva insultováni a bylo po nich házeno kamením.“ Präsident nakonec trasu do Vídně, dlouhou 328 km, absolvoval za 24 hodin a 15 minut, z toho čistá jízda trvala 14 a půl hodiny.

Pro srovnání, dnes cesta z Kopřivnice do Vídně zabere něco přes tři hodiny a ta nejkratší měří 282 kilometrů. Návštěvníci výstavy byli nadšeni a národní třenice na pár okamžiků vystřídala hrdost, zejména česko-moravská. Legendární vůz byl po výstavě darován rakouskému automobilovému klubu a dlouhá léta sloužil jako „obyčejná“ autoškola.

Předkové dnešních Vídeňáků, prazáklad všech rakouských řidičů, se tak učili řídit v moravském autě. NW Präsident přežil dodnes a je chloubou pražského Národního technického muzea.

Limitovaná edice nákladního vozu Tatra Phoenix Präsident připomíná 120 let od...

Osobní auta dnes už v Kopřivnici nevyrábějí, ale na oslavu výročí vylepšili svůj náklaďák. Limitovaná edice vozů Tatra Phoenix Präsident měla symbolických 120 kusů.

NW Präsident

Vůz konstrukčně vycházel z kopřivnického kočáru typu Mylord. Karoserie typu Phaeton měla tzv. „americkou střechu“ zakrývající všechna sedadla. Pod sedadlem, nad zadní nápravou – v zavazadlovém prostoru – byl umístěn dvouválcový řadový ležatý motor Benz o zdvihovém objemu 2,714 l a výkonu přibližně 5 kW (6,6 k) při 600 ot/min (vrtání i zdvih 120 mm). Palivová nádrž o objemu 23 l se nacházela pod předními sedadly.

Národní technické muzeum v Praze připravilo ukázku nejstarších vozidel v...

V roce 1898, se ve dnech 21.-22. května 1898 uskutečnila propagační jízda se čtyřmi pasažéry z Kopřivnice do Vídně na výstavu konanou k výročí 50 let vlády Františka Josefa I. Trasu dlouhou 328 km absolvoval NW Präsident za 24,5 hodiny z čehož bylo 14,5 hodiny čisté jízdy s průměrnou rychlostí 22,62 km/h. Dnes je originál vystaven v Národním technickém muzeu v Praze. Podle původní technické dokumentace byla v roce 1977 v závodě Tatra postavena plně funkční replika, která je vystavena v Technickém muzeu v Kopřivnici.

Autor:
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Ettore Bugatti: Perfekcionista, který tvořil nedostižné motory

Premium Ettore Bugatti je jedním z konstruktérů, jejichž jména se navždy zařadila mezi ikony automobilového průmyslu....

Historie Škody začala před 125 lety rukoudáním dvou Václavů

Před 125 lety, 30. září 1895, byla založena firma Laurin&Klement, předchůdkyně dnešní automobilky Škoda Auto. Založení...

Poslední kupé vyrobila Škoda před 30 lety. Na jejich sraz dorazilo i kabrio

Sraz Garde&Rapid 2020 byl poslední škodovkářskou akcí před vyhlášením podzimní koronavirové uzávěry. „Ořezaný až na...

Na záchranu transporteru padlo stavební spoření. Mladá rodina cestuje dodávkou

Lucie Vavrečková z Ostravy má ráda stará auta. Tuhle vášeň jí vštípil tatínek. Nejprve cestovala se Škodou 100. Pak...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...