Škody necelý týden po řádění živlu vyčíslila společnost ČEZ Distribuce. V jedenácti krajích, kde firma vyhlásila kalamitní stav, ničivý orkán zanechal 2 400 poruch, odstřihl od elektřiny 356 tisíc domácností a způsobil firmě škody za 30 milionů korun.
Loňská bouře Fabienne zanechala škody za 43 milionů korun, Herwart v roce 2017 nechal bez elektřiny 628 tisíc odběratelů a způsobil škody 71 milionů korun.
Kromě techniků se zapotili i zaměstnanci call center, kde v podstatě nezůstal ležet telefon. Vyřídili 42 tisíc hovorů o poruchách.
Od nedělní půlnoci vyhlásila firma kalamitní stav pro celé distribuční území. „Nejhorší situace nastala v pondělí ve tři hodiny ráno, kdy jsme řešili 420 poruch na vedení vysokého napětí,“ popsala mluvčí Soňa Holingerová.
Kalamitní stav firma ukončila na většině distribučního území v pondělí ve 22 hodin. Rozsáhlé poruchy musely být nadále řešeny v okresech Děčín, Česká Lípa, Trutnov, Rychnov nad Kněžnou, Olomouc, Šumperk a Opava, kde byl kalamitní stav odvolán až následující den ve 23 hodin.
Nejhorší byla situace v okrese Bruntál, kde kalamitní stav trval do středečních 18 hodin. Z celkových 2 400 poruch vzniklo více než 720 na hladině vysokého napětí.
Škody sčítá i distributor E.ON, působící hlavně na jihu republiky. „Škody způsobené vichřicí Eberhard odhadujeme zhruba na 8,5 milionu korun. Následky vichru likvidovalo v terénu na 300 našich zaměstnanců, pro urychlení oprav jsme využívali i externí dodavatele,“ uvedla mluvčí Martina Slavíková.
Dodávky do všech domácností firma obnovila během jediného dne. Vichřice odstřihla od proudu přibližně 75 000 domácností společnosti, druhý den jich byly už jen desítky.
„Nejčastější příčinou poruch byly potrhané vodiče a poškozené izolátory, které byly zničeny popadanými stromy a větvemi. Oprav bylo sice opravdu velké množství a probíhaly v mnoha lokalitách, ale nebyly technicky zas až tak náročné,“ dodala mluvčí.