„I když zatím neznáme příčinu neštěstí, rozhodli jsme se přijmout dodatečné bezpečnostní opatření a nechat tyto stroje na zemi,“ uvedly v pondělí aerolinky na Twitteru.
Opatření podle nich vstoupilo v platnost již v neděli a bude platit až do odvolání. Podle agentury Reuters zakoupila společnost Ethiopian Airlines celkem pět strojů Boeing 737 MAX 8 včetně toho, na jehož palubě zahynulo v neděli 157 lidí.
Čínský úřad dohlížející na civilní letectví (CAAC) v pondělí uvedl, že vyzval všechny domácí aerolinky, aby od 18:00 místního času (11:00 SEČ) až do odvolání přestaly na komerčních linkách se stroji Boeing 737 MAX 8 létat.
„Vzhledem k tomu, že se obě nehody týkaly nově dodaných letadel Boeing 737-8 a obě se staly během vzletové fáze, mají určitý stupeň podobnosti,“ uvedl úřad CAAC s odkazem na loňskou nehodu v Indonésii. Zároveň zdůraznil, že ke kroku přistoupil v souladu se svými pravidly nulové tolerance k bezpečnostním rizikům.
Na havárii zareagovala také letecká společnost Smartwings, která v souvislosti s nedělní havárií kontaktovala výrobce letadel Boeing. Smartwings má ve své letecké flotile také stroje Boeing 737 MAX.
„Čekáme na vyjádření Evropské agentury pro bezpečnost letectví, vyčkáváme jejího doporučení a budeme se jím řídit. Je zapotřebí brát na zřetel, že vyšetřování příčin nedělní nehody letadla Ethiopian Airlines probíhá a přesná příčina nehody nebyla zatím určena,“ uvedla pro iDNES.cz mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková.
Provoz Boeingu typu 737 MAX podle agentury Reuters dočasně přeruší také Indonésie, která požaduje prohlídku všech těchto letadel. Svůj jediný letoun tohoto typu se na technickou kontrolu rozhodly poslat také marocké aerolinie.
Vyšetřovatelé objevili černé skříňky
Při havárii letadla společnosti Ethiopian Airlines na cestě z Addis Abeby do keňské metropole Nairobi v neděli zahynuli všichni na palubě. Mezi oběťmi jsou i čtyři Slováci - tři z nich jsou příbuzní poslance Antona Hrnka - manželka a dvě děti. České ministerstvo zahraničí sdělilo, že podle jeho informací žádný český občan nezahynul.
Vyšetřovatelé nehody v pondělí objevili v troskách obě černé skřínky - hlasový záznamník hovorů v kokpitu i zapisovač letových údajů. Podle letecké společnosti Ethiopian Airlines bylo havarované letadlo zakoupeno teprve loni v listopadu. Pilot, který jej řídil, byl zkušený.
Jedno letadlo Boeing 737 MAX 8 se zřítilo už loni v říjnu. Stroj nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě havaroval krátce po startu z letiště v Jakartě. Nikdo neštěstí nepřežil. Už tato havárie vyvolala obavy o bezpečnost boeingu nové generace.
Podle odborníků spolu havárie letadel nemusí souviset
Mnozí odborníci varují před tím, aby se zmíněné nehody předčasně dávaly do souvislosti. Alan Diehl z amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) připomněl, že v obou případech se neštěstí odehrálo krátce po vzletu a kolísání vertikální rychlosti po startu etiopského letadla naznačuje možný problém s ovladatelností stroje.
Dodal ale, že existuje řada dalších vysvětlení havárie - například problém s motory, chyba pilota, váha nákladu, sabotáž anebo střet s ptáky.
Než letadlo spadlo, táhla se za ním kouřová stopa, řekli agentuře Reuters dva svědci. Stroj podle nich také vydával zvláštní zvuk. Farmář Malka Galato, na jehož pozemek letadlo dopadlo, viděl, že z letadla vypadávají malé části připomínající papír. Stroj také před pádem náhle změnil směr, dodal svědek. Podobně nehodu popsal také další farmář Tamirat Abera.
Společnost Boeing zatím nehodu podrobně nekomentovala, vyjádřila pouze soustrast pozůstalým obětí. Avizovala rovněž vyslání svých odborníků na místo nehody v Etiopii. Později firma uvedla, že vzhledem k havárii odloží plánované slavnostní představení širokotrupého letadla Boeing 777x, které bylo naplánováno na středu.
Podle společnosti Boeing je vyšetřovaní v počáteční fázi, a proto není nutné provozovatelům modelu 737 MAX 8 vydávat na základě kusých informací nové pokyny.