Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dávejte pozor na tlumiče. Houpající se auto je nebezpečné

Potkáte je snad při každé jízdě: auto přejede přes retardér nebo vymete hlubokou díru v silnici a rozhoupe se. Zadek jde opakovaně nahoru a dolů a celým autem to kymácí odpředu dozadu. Takové auto má nefunkční tlumiče. Ty se ovšem výrazným způsobem podílejí na tom, aby vůz držel bezpečně na silnici.

Rozdíl mezi jízdou autem s dobrými a špatnými tlumiči je velmi výrazný. Potíž je v tom, že do nebezpečného stavu se tlumiče dostávají postupně, třeba i několik let, a řidič si tak na jejich vlastnosti může nechtěně zvyknout. Když pak motoristé tlumiče vymění nebo se svezou v autě s tlumiči v pořádku, jsou překvapení, jak moc se jízdní vlastnosti změní a auto lépe drží.

Největší problém přitom není houpavá jízda, které se řidič dokáže přizpůsobit, ani rány při přejezdu děr, kterým se lze vyhnout. Opotřebované tlumiče ukážou svou nejhorší stránku až ve chvíli, kdy se děje něco mimořádného. Třeba když řidič přehlédne odbočku a pokusí se zatočit na poslední chvíli. Prudké sešlápnutí brzd má za následek, že se předek auta zapíchne do země a zadní část má tendenci jej předběhnout.

Auto se za jízdy houpe a ve chvíli, kdy najede na nerovnost, rozvlní se. Když najede do první zatáčky, zadní část auta plápolá za předkem, jako by to byl přívěsný vozík.

Proto Filip Želivský, specialista servisu Škoda TUkas, doporučuje jejich pravidelnou kontrolu, ale zároveň motoristy uklidňuje, že tlumiče jsou dnes mnohem odolnější, než bývaly. Mohou bez problémů sloužit i několik set tisíc kilometrů a být stále v naprostém pořádku. Životnost tlumičů ovlivňuje i „zimní koktejl“ v podobě špíny, soli a vlhkosti, který narušuje jejich těsnost, nebo časté přetěžování vozu.

Druhy tlumičů

Kapalinové tlumiče používají jako tlumící médium olej. Při stlačení pístnice je olej v pracovní komoře vytlačován přes ventily nebo drážky s malým průměrem do vyrovnávacího prostoru, čímž brzdí její pohyb.

Plynokapalinové tlumiče fungují na stejném principu. Vyrovnávací prostor je ovšem vyplněn inertním plynem (dusíkem). Stlačený plyn zabraňuje pěnění oleje, zlepšuje jeho tlumící projev a zajišťuje rychlejší odezvu.

Opotřebené a poškozené tlumiče prodlužují brzdnou dráhu, zvyšují riziko aquaplaningu a způsobují zhoršenou přilnavost vozidla na vozovce.

Škodí jim nejen špatné zacházení, ale i neodborná montáž. Rozšířená praxe, kdy nepoučený mechanik dá auto na zvedák a tlumič mění s vyvěšenými koly, je chybná. Tlumič se má měnit pod zatížením, ideální je pohotovostní hmotnost vozu. Pokud není dodržen správný postup při výměně, nejenže to výrazně zkrátí životnost tlumiče, ale změní to i jeho vlastnosti.  Filip Želivský ještě upozorňuje na to, že je k výměně třeba speciální stahovák pružin.

U produktů z druhovýroby může nastat problém s kompatibilitou dalších součástí podvozku, například pružin, příčných ramen, spojovací tyče řízení, brzd a elektronických systémů. Právě jemné ladění podvozků je vrcholovou disciplínou vývojářů automobilek, protože „všechno souvisí se vším“. Hlavní roli v tom hraje hmotnost konkrétního vozu. Při jeho objednání je potřeba, aby výrobní systém přesně věděl hmotnost vozu včetně naspecifikované výbavy, podle toho zvolí kombinaci tlumičů a pružin.

Tlumič

To ladění se dělá ve velmi malých rozestupech v řádu (vyšších) desítek kilogramů. Celkem to pro jeden model jsou stovky variant. Výrobci proto mají obrovské množství jejich specifikací, které vzájemně kombinují. Proto se ve značkovém servisu objednávají tlumiče podle VIN konkrétního vozu. 

Mění se v párech

Při výměně je nutné vyměnit oba tlumiče na nápravě. Pokud vyměníte jen jeden, nebudou obě kola na nápravě tlumena stejně a auto bude na nerovnostech a v zatáčkách nejisté, možná až záludné (skoková změna chování vozu například při průjezdu zatáčkou).

„Výměna tlumičové jednotky trvá v autorizovaném servisu Škody necelou hodinu, maximálně 54 minut,“ uvádí Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká Republika .

Tlumiče se obvykle vyměňují, opravovat je nemá smysl. Pokud máte na vozidle standardní provedení - kapalinové (olejové), nebo plynokapalinové tlumiče - není pořízení nového dílu nijak závratná investice. Na Škodu Fabii stojí s DPH 2 899 korun.

Je ovšem pravda, že na některé speciální modely vozů s unikátními tlumiči, které už se nevyrábějí, náhradní díl neseženete. Typicky jsou nesehnatelné elektronicky řízené tlumiče na auta z devadesátých let (například Lancia Kappa), nebo takzvané „nivomaty“ udržující stálou světlou výšku, které jsou oblíbené u kombíků (na zadní nápravě, která bývá výrazně zatěžovaná nákladem, mívají je třeba stará volva nebo subaru). V tom případě hledejte specializované firmy, které umí tlumiče zrepasovat, ale bude to drahé.

Bez nich by bylo auto neovladatelné

Tlumiče zprostředkovávají kontakt vozidla s vozovkou a aktivně se podílejí na jeho stabilitě a bezpečnosti. Jejich úkolem je rovnoměrné tlumení kmitů pružin, tak se zajistí stálý kontakt kol s vozovkou. Kdyby bylo auto bez tlumičů, měl by řidič pocit jako v kocábce na moři. Karoserie by se nekontrolovaně houpala na pružinách. Právě tlumič má za úkol to houpání a kymácení vyrušit. Když auto sjede z vysokého retardéru, musí tlumiče okamžitě houpání zabránit. I u opravdu komfortně naladěných aut se může zhoupnout maximálně ještě jednou a výrazně méně. Když tomu tlumiče nezabrání, jsou zralé na výměnu. To stejné platí pro situace, kdy auto rozhoupete jakkoliv jinak. Auto se po rozkývání musí okamžitě uklidnit, takže když se nestabilizuje a postupně se dokývává, je to špatně.

Že jsou tlumiče trop se kdysi poznalo hlavně podle toho, že vytekly, to se dnes ovšem nestává tak často, jsou vyrobené přece jen mnohem přesněji a z kvalitnějších materiálů. Výjimečně může k rosení tlumičů dojít, v servisu by měli provést jejich očištění a zároveň prověřit jejich stav pomocí testu na stolici. Pokud jsou výsledky v pořádku, není důvod k výměně.

Dalším signálem je to, že se vozu nerovnoměrně ojíždějí pneumatiky, jsou na nich vydřené plošky a podobně, to musí na první pohled poznat dobrý pneuservisář. Dalšími projevy třeba jsou odskakování kol, chvění volantu, nejistota (plavání) vozu při průjezdu zatáčkou. Nejjistější je ovšem zajet do servisu, kde na speciální „natřásací“ stolici stav tlumičů přesně proměří, stojí to pár stovek.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...