V pneuservisech je nával, s přezouváním není třeba spěchat

  16:02aktualizováno  16:02
Řidiči letos přezouvají dříve než v předchozích letech. Vyměnit zimní obutí za letní pneumatiky stihlo již 58 procent motoristů. To je o sedmnáct procentních bodů více než na konci loňského března. Hlavní vliv na rozhodování řidičů mělo teplejší počasí.

Více než třetina řidičů stále čeká na vyšší teploty. Necelá čtyři procenta budou přes léto dojíždět zimní pneumatiky, které již nemají dostatek vzorku. Vyplývá to ze statistik serveru pneumatiky.cz.

U menších rozměrů s průměrem pod šestnáct palců bude letos cena spíše stagnovat. Kvůli dlouhodobě nízkým maržím navíc nemají prodejci pro zlevňování mnoho prostoru. „Meziroční pokles cen však pocítí řidiči u plášťů s většími průměry nad 17 palců. Ty zlevní v průměru o čtyři až pět procent,“ uvedl ředitel pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Ceny naopak porostou u služeb pneuservisů. Nejvíce se zvýší u kvalitnějších pneuservisů, zpravidla náležících pod některou z velkých sítí, které nedostatek zákazníků v sezoně rozhodně netrápí. 

Menší pneuservisy cílí na řidiče, pro které je primární cena. V průměru letos řidiči zaplatí za přezutí o desetinu více než loni. Nejčastěji vyjde návštěva pneuservisu v Česku na 750 až 850 Kč, u menších patnácti až šestnáctipalcových rozměrů ve velkých síťových servisech i nad 1 000 Kč. V Praze jsou ceny za srovnatelnou službu o 100 až 200 korun vyšší.

Přezouvání na letní neprobíhá tak nárazově, jako je tomu u zimních pneumatik, kdy řidiče nutí sníh a mrazy přezout co nejrychleji. Největší zájem o přezutí je na konci března a začátkem dubna. Začátkem dubna už má řada pneuservisů plno. Situace se začne znovu uvolňovat až v polovině dubna.

Nejoblíbenějším obutím v Česku je tuzemská značka Barum, na které jezdí každý pátý řidič. Nová letní pneumatika Barum Bravuris 5 HM tak postupně ovládá český trh letních pneu. Ze skladů mohou také začátkem jara zmizet nestandardní rozměry a homologované pneumatiky, které jsou navržené na míru konkrétním vozům. V menších e-shopech a pneuservisech takové dezény zákazník sežene jen vzácně a i velké obchody je naskladňují v menším objemu.

Na konci března skončila povinnost mít na voze zimní pneu, pokud jsou zhoršené povětrnostní podmínky, nebo to přikazují dopravní značky.

Průzkumy společnosti Continental ukazují, že řidiči na letní pláště nepřezouvají automaticky hned po tomto datu, ale čekají na dobré počasí. Pětina řidičů na letní pneumatiky nepřezouvá vůbec, a to i z důvodu „dojíždění“ zimních plášťů, které však odborníci nedoporučují.

Zimní gumy v létě zhoršují jízdu

„Problém s opotřebovanými pneumatikami čeští řidiči řeší pragmaticky a snaží se je ‚dojet‘ během letní sezony. V tomto případě je zapotřebí větší obezřetnosti, protože zimní pneumatika má většinou delší brzdnou dráhu, horší boční vedení a hlučnost. Hlavně při dlouhých cestách by měli řidiči zvážit, zda již není čas přezout na letní pláště,“ uvádí Juraj Ižvolt ze společnosti Continental Barum.

U tří procent řidičů se zjistilo, že používají protektorované pláště, tedy pláště, které po prvním opotřebení získaly nový běhoun.

Podle interních průzkumů společnosti Continental najezdí český řidič v průměru 15 200 kilometrů za rok, a to na pneumatikách ve stáří zhruba tři a půl roku. Větší porce kilometrů připadá na letní sezonu, která trvá déle a hezké počasí láká více řidičů k vyjížďkám.

Velmi oblíbená u nás zůstává výměna pneumatik svépomocí. To potvrdila celá řada průzkumů, ve kterých zhruba stejné množství, okolo 40 procent respondentů, deklaruje přezouvání ve vlastní režii. 

„Při výměně kol svépomocí je důležité znát základní pravidla. Z důvodu bezpečnosti obouvejte pneumatiky s menší hloubkou dezénu vždy na přední nápravu. Dávejte na všechna čtyři kola stejné pláště, popřípadě dva stejné na jednu nápravu. Pro jistotu správného přezutí však raději vyhledejte specialisty,“ radí Aleš Langer z Continental Barum. 

Nezapomeňte zkontrolovat tlak v pneumatikách a v servisu také geometrii vozidla, která ovlivňuje jízdu, ale také životnost pneumatik. Pozornost věnujte také vyvážení kol, pokud za jízdy po rovné vozovce cítíte vibrace od podvozku, zamiřte do pneuservisu.

Správný moment, kdy přezout zimní pneumatiky na letní, je velmi diskutované téma. Jako orientační vodítko můžete brát „pravidlo“ 7 °C, tedy přezout až ve chvíli, kdy teploty dlouhodobě neklesají pod 7 °C. „Letní a zimní pneumatiky jsou vyrobeny z rozdílných směsí, liší se i konstrukcí a reagují rozdílně na různých typech povrchu. Vždy je potřeba brát v potaz komplexní výkon pneumatiky. Doporučuji nepřezouvat, hned jak z vozovky zmizí sníh, překvapit vás může i ranní námraza,“ radí Juraj Ižvolt.

Pneumatiky na celý rok

Celoroční pneumatiky zatím v našich zemích příliš oblíbené nejsou. Podle statistik na nich jezdí velmi málo českých řidičů — jen něco okolo jednoho až tří procent. Jsou volbou řidiče, kteří jezdí málo, převážně v udržovaných městských aglomeracích, v rovinatých krajinách, a v případě nečekané sněhové nadílky nemusí nutně na silnice vyrazit. 

„Pro tyto řidiče může být použití celosezonních pneumatik ekonomickou volbou a určitě lepší variantou než použití zimních pneumatik v létě. Vyplatí se přinejmenším ze dvou důvodů: spotřebují jen jednu sadu pneumatik a disků a ušetří za návštěvy pneuservisů během sezonního přezouvání,“ uvádí Juraj Ižvolt.

Autoři: ,

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Dávejte pozor na tlumiče. Houpající se auto je nebezpečné

Tlumič do auta

Potkáte je snad při každé jízdě: auto přejede přes retardér nebo vymete hlubokou díru v silnici a rozhoupe se. Zadek...

Je čas sundat zimní obutí. Autu dopřejte i myčku a kontrolu kapalin

Přezouvání pneumatik

Na konci března českým motoristům vypršela povinnost mít přezuto na zimní pneumatiky v případě zhoršených...

Najdete na iDNES.cz