Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian představil své první auto, jmenuje se nepoeticky R1T a má ambice stát se hitem amerického trhu. Počin nové automobilky míří mezi v Americe veleoblíbené pick-upy.
Rivian R1T

Rivian R1T | foto: Rivian Automotive

Bez souvislostí by Rivian R1T vypadal jako hezké designérské cvičení s fantaskními parametry. Jenže pozor, ač je značka Rivian zatím neznámá, tak má dostatek investorů a financí a už rok vlastní automobilku. Loni v létě totiž převzala bývalou továrnu Mitsubishi ve městě Normal ve státě Illinois. 

Navíc firma angažovala zkušené manažery z autoprůmyslu, třeba  Lawrence Achrama, bývalého vysokého manažera Chrysleru, bývalého šéfinženýra elektrických pohonů Magny Gariho Gloceriho nebo Larryho Ericksona, bývalého designéra General Motors a Fordu. 

To je podobný příběh jako u Tesly, ta pro změnu převzala svou Tesla Factory v roce 2010 ve Freemontu v Kalifornii po Toyotě a General Motors. Přes všechny problémy se Tesla na trhu etablovala a v podstatě je synonymem pro elektromobilitu. Rivian má podobné ambice a navíc míří na modlu amerických silnic - na pick-upy. 

Ano, Rivian R1T je pick-up. Zde musíme zdůraznit, že pick-upy či přesněji trucky jsou nejprodávanější auta v USA. Loni byl jedničkou celého trhu Ford série F, následovaný Chevroletem Silverado a třetí byl RAM (dřív Dodge RAM). Jen těchto třech modelů se loni prodalo téměř dva miliony. A k tomu můžeme přičíst další stovky tisíc dalších pick-upů ostatních modelů a značek.

Rivian R1T

Rivian R1T je v podstatě tvarově konzervativní, vypadá tak, jaké pick-upy si Američané kupují. Samozřejmě je zde něco nového, nezvyklá přední světla se světelným pásem přes celou šířku přední masky a stejným i vzadu. Ale jinak to není žádná nesmyslná designérská kreace, naopak se zde myslelo na praktičnost. Takže vedle pohodlné kabiny je zde nejenom zadní korba, ale také nákladní prostor pod přední kapotou a zajímavá schránka za kabinou přístupná z obou stran. V tomto směru je to na jedničku.

Famózní parametry

Důvod, proč pod kapotou není motor, je prostý. Rivian R1T má totiž elektromotory u kol, pro každé jeden. Tudíž je to čtyřkolka bez mechanických vazeb, což je samozřejmě praktické. Takzvaná skateboardová platforma umožňuje umístění různého počtu článků, takže už dopředu Rivian připravuje tři varianty auta. Liší se jak kapacitou akumulátorů tak výkonem motorů. 

Výkon je impozantní, základní provedení dává celkových 300 kW, což snadno překonává osmiválec Fordu F150. Nemluvě o silnějších verzích s celkovým výkonem 522 a 562 kW. Točivý moment je pak vyloženě lokomotivní, slabší varianta má 7 000 Nm, dvě silnější dokonce dvojnásobek. A není to překlep, firma opravdu uvádí takové hodnoty.

Rivian R1T

Pak není divu, že nejslabší varianta zrychlí na stovku (96 km/h) za 4,9 sekundy, prostřední jen za tři sekundy a poslední za 3,2 sekundy. Na 160 kilometrů za hodinu to pak je 7 až 12,5 sekundy. 

Verze jsou primárně odstupňované podle kapacity baterií. Ty jsou 105, 135 a 180 kWh, což by mělo umožnit dojezd 370, 480 a až 640 kilometrů na jedno nabití. I to jsou skvělé hodnoty a posouvají elektroauto do běžného provozu. Rychlonabíječka pak nabije baterie na 320 kilometrů jízdy za pouhou půlhodinu. 

S hmotností 2,6 tuny je to sice těžké auto, ale stále se vejde do běžné kategorie 3,5 tuny, nosnost je 800 kilogramů, přívěs může mít až 5 tun. Což je dostatečné, i když konkurenční klasické pick-upy jsou lehčí a mají vyšší nosnost.

Výrobce slibuje autonomní řízení 3. úrovně na dálnicích a k dispozici budou aktualizace softwaru vzduchem, takže v podstatě automaticky. 

Na pole si ho asi nikdo nekoupí

S rozumným designem a praktickými parametry postupuje Rivian správně, o elektrický pick-up by mohl být zájem a konkurence neexistuje. Tedy ta elektrická ne, klasická výše uvedená je velmi silná. Je samozřejmě otázkou, jestli rancher vymění svůj osmiválcový truck (jak se plnotučným pick-upům v USA říká) za elektrické auto. Navíc si bude muset připlatit, protože osmiválcový Ford F150 s velkou kabinou a pohonem všech kol stojí od 40 000 dolarů (zhruba 900 000 korun bez daně) a Rivian bude startovat na částce 69 000 dolarů (asi 1,6 milionu korun bez daně).   

Rivian R1T

Jenže Rivian jistě bude cílit na trochu jinou skupinu zákazníků, kteří s pick-upem nevozí seno nebo dřevo z lesa, ale používají ho v podstatě jako auto pro volný čas. V mnoha státech USA navíc zákazníci mohou dostat na elektromobil dotaci a různé daňové úlevy. V každém případě firma slibuje dodávky od konce roku 2020, pro předobjednávku stačí složit 1 000 dolarů. Což je podobný způsob prodeje jako u Tesly. Zpočátku budou v prodeji jen nejsilnější verze, které budou podstatně dražší. Ceny firma zatím nezveřejnila. 

To, že Má Rivian továrnu a solidní management, slibuje, že by se z projektu mohla stát funkční automobilka. Ovšem také to může dopadnout úplně jinak.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

Zásluhou meziročního nárůstu ve výši 64 % se Tesly Model Y prodalo 1,23 milionu...

VIDEO Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Superrychlých nabíječek kolem hlavních tahů přibývá, na sídlištích chybějí

Velký nabíjecí hub společnosti ČEZ se brzy otevře u hlavního silničního tahu...

VIDEO Kolem hlavních tahů a obchodních center v Pardubickém kraji přibylo za poslední čtyři roky více než...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

Autopůjčovna Hertz

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...