Rivian R1T

Rivian R1T | foto: Rivian Automotive

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

  • 211
Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian představil své první auto, jmenuje se nepoeticky R1T a má ambice stát se hitem amerického trhu. Počin nové automobilky míří mezi v Americe veleoblíbené pick-upy.

Bez souvislostí by Rivian R1T vypadal jako hezké designérské cvičení s fantaskními parametry. Jenže pozor, ač je značka Rivian zatím neznámá, tak má dostatek investorů a financí a už rok vlastní automobilku. Loni v létě totiž převzala bývalou továrnu Mitsubishi ve městě Normal ve státě Illinois. 

Navíc firma angažovala zkušené manažery z autoprůmyslu, třeba  Lawrence Achrama, bývalého vysokého manažera Chrysleru, bývalého šéfinženýra elektrických pohonů Magny Gariho Gloceriho nebo Larryho Ericksona, bývalého designéra General Motors a Fordu. 

To je podobný příběh jako u Tesly, ta pro změnu převzala svou Tesla Factory v roce 2010 ve Freemontu v Kalifornii po Toyotě a General Motors. Přes všechny problémy se Tesla na trhu etablovala a v podstatě je synonymem pro elektromobilitu. Rivian má podobné ambice a navíc míří na modlu amerických silnic - na pick-upy. 

Ano, Rivian R1T je pick-up. Zde musíme zdůraznit, že pick-upy či přesněji trucky jsou nejprodávanější auta v USA. Loni byl jedničkou celého trhu Ford série F, následovaný Chevroletem Silverado a třetí byl RAM (dřív Dodge RAM). Jen těchto třech modelů se loni prodalo téměř dva miliony. A k tomu můžeme přičíst další stovky tisíc dalších pick-upů ostatních modelů a značek.

Rivian R1T

Rivian R1T je v podstatě tvarově konzervativní, vypadá tak, jaké pick-upy si Američané kupují. Samozřejmě je zde něco nového, nezvyklá přední světla se světelným pásem přes celou šířku přední masky a stejným i vzadu. Ale jinak to není žádná nesmyslná designérská kreace, naopak se zde myslelo na praktičnost. Takže vedle pohodlné kabiny je zde nejenom zadní korba, ale také nákladní prostor pod přední kapotou a zajímavá schránka za kabinou přístupná z obou stran. V tomto směru je to na jedničku.

Famózní parametry

Důvod, proč pod kapotou není motor, je prostý. Rivian R1T má totiž elektromotory u kol, pro každé jeden. Tudíž je to čtyřkolka bez mechanických vazeb, což je samozřejmě praktické. Takzvaná skateboardová platforma umožňuje umístění různého počtu článků, takže už dopředu Rivian připravuje tři varianty auta. Liší se jak kapacitou akumulátorů tak výkonem motorů. 

Výkon je impozantní, základní provedení dává celkových 300 kW, což snadno překonává osmiválec Fordu F150. Nemluvě o silnějších verzích s celkovým výkonem 522 a 562 kW. Točivý moment je pak vyloženě lokomotivní, slabší varianta má 7 000 Nm, dvě silnější dokonce dvojnásobek. A není to překlep, firma opravdu uvádí takové hodnoty.

Rivian R1T

Pak není divu, že nejslabší varianta zrychlí na stovku (96 km/h) za 4,9 sekundy, prostřední jen za tři sekundy a poslední za 3,2 sekundy. Na 160 kilometrů za hodinu to pak je 7 až 12,5 sekundy. 

Verze jsou primárně odstupňované podle kapacity baterií. Ty jsou 105, 135 a 180 kWh, což by mělo umožnit dojezd 370, 480 a až 640 kilometrů na jedno nabití. I to jsou skvělé hodnoty a posouvají elektroauto do běžného provozu. Rychlonabíječka pak nabije baterie na 320 kilometrů jízdy za pouhou půlhodinu. 

S hmotností 2,6 tuny je to sice těžké auto, ale stále se vejde do běžné kategorie 3,5 tuny, nosnost je 800 kilogramů, přívěs může mít až 5 tun. Což je dostatečné, i když konkurenční klasické pick-upy jsou lehčí a mají vyšší nosnost.

Výrobce slibuje autonomní řízení 3. úrovně na dálnicích a k dispozici budou aktualizace softwaru vzduchem, takže v podstatě automaticky. 

Na pole si ho asi nikdo nekoupí

S rozumným designem a praktickými parametry postupuje Rivian správně, o elektrický pick-up by mohl být zájem a konkurence neexistuje. Tedy ta elektrická ne, klasická výše uvedená je velmi silná. Je samozřejmě otázkou, jestli rancher vymění svůj osmiválcový truck (jak se plnotučným pick-upům v USA říká) za elektrické auto. Navíc si bude muset připlatit, protože osmiválcový Ford F150 s velkou kabinou a pohonem všech kol stojí od 40 000 dolarů (zhruba 900 000 korun bez daně) a Rivian bude startovat na částce 69 000 dolarů (asi 1,6 milionu korun bez daně).   

Rivian R1T

Jenže Rivian jistě bude cílit na trochu jinou skupinu zákazníků, kteří s pick-upem nevozí seno nebo dřevo z lesa, ale používají ho v podstatě jako auto pro volný čas. V mnoha státech USA navíc zákazníci mohou dostat na elektromobil dotaci a různé daňové úlevy. V každém případě firma slibuje dodávky od konce roku 2020, pro předobjednávku stačí složit 1 000 dolarů. Což je podobný způsob prodeje jako u Tesly. Zpočátku budou v prodeji jen nejsilnější verze, které budou podstatně dražší. Ceny firma zatím nezveřejnila. 

To, že Má Rivian továrnu a solidní management, slibuje, že by se z projektu mohla stát funkční automobilka. Ovšem také to může dopadnout úplně jinak.


Elektromobil