Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česko odhalilo 126 rizikových mostů. Podobají se tomu zřícenému v Janově

  1:00
Kontrola mostů postavených podle janovského vzoru odhalila v Česku problémové stavby. Silničáři na dálnicích a silnicích první třídy odhalili 126 rizikových mostů, jejichž technický stav si vyžádá důkladnější průzkum. Mimořádnou kontrolu nařídil v létě ministr dopravy Dan Ťok, a to kvůli pádu Morandiho mostu v Janově.
Pohled na zřícený Morandiho most v Janově (16. srpna 2018)

Pohled na zřícený Morandiho most v Janově (16. srpna 2018) | foto: Reuters

Kromě neštěstí, které si vyžádalo na čtyři desítky obětí, přesvědčilo šéfa dopravního resortu k plošné kontrole mostních konstrukcí z takzvaného předpjatého betonu nečekané zhoršení stavu mostu v Doubí v Karlových Varech. 

Ten se na první pohled zdál téměř v pořádku, při opravě vozovky se však ukázalo, že jeho zkorodovaná ocelová část je už neopravitelná. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupy zatím žádný z těchto mostů na spadnutí není, tedy řečeno silničářskou hantýrkou zatím nemusel být přeřazen do nejhoršího, sedmého stupně. 

Dosavadní kontroly se však omezovaly zejména na vizuální prohlídky, tedy na pouhým okem viditelné náznaky, že vnitřní konstrukce mostu nemusí být v pořádku. Nyní se kontroly přesunou pod povrch těchto vytipovaných mostů. Prostřednictvím vrtaných sond budou silničáři zkoumat, zda a případně do jaké míry jsou v­ mostech zkorodovaná ocelová nosná lana, která se po letech provozu ukázala jako nejproblematičtější část mostů stavěných z předpjatého betonu.

Tato technologie, která se používá od šedesátých let dvacátého století, kompenzuje nedostatečnou pevnost betonu při tahu tím, že do nitra konstrukce ukládá napnutou ocelovou výztuž. Kombinace betonu a ­oceli však funguje pouze v případě bezchybného provedení a kvalitní údržby. Rizikem je především nedostatečné utěsnění ocelových lan, ke kterým může postupem času začít prosakovat směs vody a posypové soli, upřesnil Kroupa.

Kromě silničářů se ke kontrole betonových mostů s ocelovým jádrem připojili i železničáři, kteří však mají mostů postavených touto metodou podstatně méně.

Přesto kontroly podle mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radky Pistoriusové odhalily problémy u desítek železničních mostů. Nejsou však ve stavu, aby ohrožovaly provoz vlaků, ubezpečila cestující.

Mezi problematické mosty zařadili technici ředitelství silnic například most na D46 mezi Prostějovem a Olšany u Prostějova nebo most na plzeňské dálnici D5 na 25. kilometru u­ Zdic, případně most překlenující silnici I/4 u Milína, uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Ve velmi špatném stavu je i most přes Práčskou ulici na silnici I/8 v Bystřanech na Teplicku.

Podle generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy je i po letech na technickém stavu mostů znát, s jakou péčí se stavěly. Výrazně kvalitnější a trvanlivější jsou předpjaté mosty na dálnici D1, zatímco konstrukce stavěné za minulého režimu nacházející se na méně významných tazích mají o poznání nižší kvalitu.

Další etapa kontroly problémových mostů bude pokračovat výběrem diagnostických firem, které se pomocí sond podívají pod jejich povrch. To podle Kroupy nebude vůbec jednoduché, protože kapacity těchto společností jsou kvůli obavám z padajících mostů téměř vyčerpány.

Panika po pádu lávky

Zřícení silničního Morandiho mostu v­ Janově nebo lávky pro pěší v pražské Troji upozornilo na problematiku podceňování údržby mostů. Na nedostatečnou údržbu mostů si nicméně odborníci stěžují dlouhodobě. První peticí za zvýšení zájmu o údržbu mostních konstrukcí upozornili v roce 2005 stavební inženýři účastnící se pravidelné konference zaměřené na výstavbu mostů, kteří prostřednictvím petičního výboru Poslanecké sněmovny požadovali přijmout mimořádná rozpočtová opatření pro opravy mostů. Jejich apel, který se pak pravidelně opakoval, nicméně žádné významné zlepšení nepřinesl.

Na rozdíl od novostaveb totiž není možné na opravy mostních konstrukcí použít evropské dotace. V neposlední řadě pak tempo oprav brzdí uzavírky a dopravní komplikace, které si stavební práce na silniční síti vyžádají a které je nutné časově sladit.

Vizuální prohlídky mostů si už na síti dálnic a silnic první třídy, které spravuje ŘSD, vyžádaly náklady v ­řádu milionů korun. Podstatně dražší však budou zmiňované vrtané sondy. Jejich cena se bude pohybovat podle velikosti mostu a způsobu jeho provedení od zhruba sta tisíc korun do dvou milionů.

Špatné jsou tisíce mostů

Tyto peníze přitom neznamenají celkový součet nákladů, který zřejmě budou mít silničáři i železničáři se zabezpečením mostů z předpjatého betonu. Neobsahují totiž náklady na opravy nebo stavbu nových mostů, pokud se nakonec ukáže, že stávající mosty není možné nadále používat.

Problémové mosty z předpjatého betonu jsou přitom jen zlomkem mostů, které jsou v Česku ve špatném technickém stavu. Podle poslední pravidelné analýzy ŘSD z letošního léta se na českých dálnicích a silnicích nachází na 500 mostů hodnocených v kategoriích od špatného do havarijního stavu. K tomu je nutné přičíst necelé tři tisíce mostů na silnicích druhých a­ třetích tříd, které spravují jednotlivé kraje.

11. července 2017

  • Nejčtenější

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

12. června 2024  11:51,  aktualizováno  12:33

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

11. června 2024

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Z dvojích cen v Unii se zase stává téma. Nyní se proti nim bouří Nizozemci

9. června 2024

Dvojí ceny na společném evropském trhu začínají vadit už i Nizozemcům. Mnoho z nich jeho existenci...

Egypt sužují úmorná vedra. Pouštní země ukazuje, co čeká brzy i ostatní

12. června 2024

Ještě před několika desítkami let bylo v Egyptě v dubnu příjemné klima, lehce přes dvacet stupňů....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Airbus rakouských aerolinek prolétl krupobitím. Bezpečně přistál i bez čumáku

10. června 2024  10:29

Nedělní let společnosti Austrian Airlines těsně před přistáním těžce poškodilo krupobití. Asi po...

Místo investování práci jen předstírali. Banka zaměstnance načapala a vyhodila

14. června 2024

Americká banka Wells Fargo propustila část svých zaměstnanců, protože zjistila, že svou práci jen...

Dovolená v cizině se letos prodraží zhruba o pět procent. Na vině je koruna

14. června 2024

Zatímco minulé léto si Češi během zahraničních dovolených užívali koruny, která vůči euru posílila...

Fotbalové Euro pomůže zejména aerolinkám, hotelům a pivovarům, říká analýza

14. června 2024  16:29

Fotbalové mistrovství Evropy, které se od pátku koná po dobu jednoho měsíce v Německu, pomůže...

KOMENTÁŘ: Německu hrozí, že se stane rozvojovou zemí. Co s tím?

14. června 2024

Premium Evropská ekonomika rychle ztrácí své postavení ve světě. Dravější jsou USA i asijské země v čele s...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...