Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Také výrobci motorek bojují s emisemi. V Kolíně bodoval Indian s Katanou

  13:30
Hlavní novinka Intermotu, japonský roadster Suzuki Katana, symbolizuje celou letošní výstavu v Kolíně nad Rýnem. Motocyklové odvětví stále oprašuje tvary z minulosti a technický pokrok spočívá hlavně v elektronice a úpravách motorů na vyšší výkon a nižší emise.
Novinka Indian FTR 1200 a 1200s

Novinka Indian FTR 1200 a 1200s | foto: Indian

Letošní motovýstava se nešťastně trefila termínem do souběžného autosalonu v Paříži, většina výrobců si proto odhalení hlavních novinek nechává až na tradiční největší světovou výstavu EICMA v Miláně, která se koná o měsíc později.

Na Intermotu se proto představily v podstatě jen dva zásadní nové modely, japonské Suzuki sekundoval americký Indian FTR 1200 ve flat-trackovém stylu. K nejsledovanějším modelů patřily i nové boxery R1200 od BMW, které dostaly nové výkonnější motory s variabilním časováním ventilů.

Ne, že by na Intermotu bylo málo dalších novinek, ale většina z nich jsou jen postupné inovace a modernizace stávajících modelových řad. Výrobci čelí nárokům na stále přísnější emisní limity, kvůli kterým je vývoj motoru s úplně novou konstrukcí a rámem skoro nereálný.

Zákazníci přitom od motocyklů očekávají hlavně zábavu a v některých kategoriích také vyšší výkon, proto značky i nadále soutěží v honu za co  nejvyšším počtem koní. Výsledkem jsou stále složitější motory a větší podíl elektroniky i asistenčních systémů.

Suzuki Katana 1000

Největší novinkou kolínské výstavy je oživení legendárního naháče Katana, který byl představen v roce 1980 rovněž v Kolíně nad Rýnem. Z původně očekávané nové a přelomové Katany s přeplňovaným motorem pomocí kompresoru je nakonec „jenom“ modernizovaný motor a rám z řady GXSR K5, který se dodnes úspěšně prodává ve sportovně-cestovním modelu GSX1000F.

I tak je Katana hodně zajímavá mašina. Řadový čtyřválec 999 ccm má i na dnešní dobu působivý výkon 148 koní. Rám a komponenty vycházejí z řady GSX-S, kyvná vidlice je nová z GSX-R. Poměrně malá nádrž na 12 litrů, obrácená vidlice a radiální brzdiče Brembo pomohly k dosažení příznivé hmotnosti 215 kg suché váhy.

Většina výfukových svodů je schovaná pod motorem, na stranu tak vystupuje jen elegantní krátká koncovka. Katana vypadá k světu také díky ničím nerušenému tvaru sedla a zadní části se zadními plasty ve tvaru křidélek.

Celkově působí moderní verze kratším a agresivnějším dojmem než předchůdce. Design zdařile vychází z původní Katany GSX1100S osmdesátých let a se svým hranatým světlem a ostrými tvary polokapotáže působí v dnešním světě jako zjevení. Mezi ošklivostí a nádherou je někdy tenká hranice a Suzuki se stejně jako před čtyřiceti lety podařilo přijít s designem, o kterém se dá říci: „To je tak ošklivé, až je to nádherné.“

Nová Suzuki Katana

BMW R1250GS a R1250RT

Jak říká jedno motorkářské pořekadlo, „objem ničím nenahradíš“. A proto má nová generace strojů R1250 stejný design, ale navýšený objem z předchozích 1 170 na 1 254 díky většímu vrtání o 1,5 mm a delšímu zdvihu o 3 mm.

Jenže v dnešní době přísných emisních limitů se u největších dvouválců začíná šířit i pořekadlo „variabilní časování ničím nenahradíš.“ Emisní limity vyžadují malé exhalace za všech teplot a jízdních režimů, proto už k navyšování výkonu nestačí jen vyšší otáčky, objem a kompresní poměry. Technologie VVT od BMW využívá systém zdvojené vačky ShiftCam s elektronickou regulací a přepínáním režimů.

U BMW se díky tomu podařilo jejich dvouválcový boxer pořádně „vytunit“ a zvednout maximální výkon ze 125 na 136 koní a to už je pořádný nárůst. To doprovodily zásahy do konstrukce, včetně olejového chlazení spodků ventilů, nových vstřikovačů a nové převodovky a mokré spojky, která bude zvládat vyšší výkon.

Spolu s novým motorem se do standardní výbavy modelů GS a RT nastěhovala i řada dosud příplatkových funkcí jako Hill Start a ASC, naopak příplatkové výbavy teď budou mít sportovní režimy Dynamic Riding Pro. Novější elektronika se objeví také u aktivního elektronického odpružení, které dokáže automaticky nastavit motorku podle zátěže a odpadá tak nastavování kombinací jezdec/spolujezdec/zavazadla.

BMW R1250

Indian FTR 1200 a 1200S

Indiany navržené a konstruované pod novým koncernem Polaris jsou převážně mohutné stroje s kapotážemi a velkými blatníky, orientované na americký trh. Před pár lety oživená značka Indian se však snaží prosadit i na zahraničních trzích, proto na Intermotu představila nový „menší“ model FTR 1200 orientovaný na Evropu.

Základ se příliš neliší od závodního flat-trackového prototypu Indian FTR750, se kterým značka závodí na amerických okruzích a snaží se zatápět dosavadnímu vládci této kategorie, závodnímu speciálu Harley-Davidson XG750R.

Indian tento speciál přetavil v sériový model ve dvou provedeních: základní a civilně vyhlížející FTR 1200 a pořádně okořeněnou verzi 1200S. Nový véčkový dvouválec 1203 ccm naladěný na 120 koní je samozřejmě vodou chlazený.

Na první pohled vychází z předchozího agregátu modelu Scout, ale jde o nový modernizovaný motor zasazený do trubkového příhradového rámu s obrácenou přední vidlicí. Nádrž je uložena dole pod sedlem kvůli snížení těžiště, osvětlení už je kompletně LEDkové. Zajímavostí verze S je LCD přístrojovka vystrčená dopředu k jezdci, která připomíná spíš externí motocyklovou navigaci a je plně dotyková.

Novinka Indian FTR 1200 a 1200s

Moto Guzzi V98TT

Design zdařile kombinuje prvky z předchozího velkého cestovního endura Stelvio, k nim přidává nádech retro nostalgie a styl scrambleru. V85 slibuje použitelný cesťák s velkým předním 21" kolem na delší trasy i mašinu pro potěchu oka a parkování před kavárnami.

Je to ještě cestovní maxi enduro, nebo už scrambler? U tak tradiční značky se to těžko rozlišuje. Scrambler od Moto Guzzi vychází z nové pohonné jednotky, samozřejmě véčkového dvouválce s válci zvednutými nahoru do stran v úhlu 90°. Vzduchem chlazený motor o objemu 853 ccm má mít maximální výkon 80 koní a měl by postupně nahradit řadu V7, která již se současným motorem 750 dosáhla svého vrcholu. Nový motor je také doplněn novým kardanem a asymetrickou kyvnou vidlicí.

Moto Guzzi nemá ambice závodit s ostatními značkami v honu za stále vyšším výkonem a sofistikovanější elektronikou podvozku a asistentů, místo toho by měla být V85 jednoduchým vzduchem chlazeným strojem, který odkazuje na nejlepší roky dakarových soutěží.

Novina Moto Guzzi V85TT

Ducati Scrambler Icon, Full Throttle, Café Racer a Desert Sled

Ducati představila na německé výstavě čtyři nové verze Scramblerů a dokázala, že s povedeným základem se dá udělat v podstatě cokoli – od kavárenského floutka až po terénní motorku na polňačky. Podtitul Land of Joy slibuje ještě větší bezstarostnost a bezpečí, vylepšené pohodlí a pokročilejší elektroniku. Řada Ducati Scrambler se díky orientaci na retro scénu i dostupné ceně výborně trefila do požadavků současných zákazníků a okamžitě se vyšvihla na nejprodávanější řadu značky.

Motor inovovaných modelů zůstává stejný, tedy chlazený dvouventilový dvouválec Desmodue s výkonem 73 koní a 67 Nm. Pod označením nové vlny inovací „Joyvolution“ přichází několik drobných designových změn a novější elektronika zahrnující Bosch Cornering ABS s možností aktivace ABS i v náklonu v zatáčce. To podstatně zvyšuje bezpečnost jízdy i pro začínající jezdce a zpřístupní motorku dalším zájemcům.

Nová je také konstrukce světlometů s technologií svícení denního LED DRL (Daytime Running Light) s lepší viditelností motocyklu ve dne a nové směrovky s automatickým vypínáním. Ducati Scrambler také umožňuje i instalaci bluetooth a systému Ducati Multimedia System, který zařídí příjem telefonních hovorů či přehrávání hudby, nebo přímo poslech Scrambler Web Radio z internetu.

Staromilci asi nechápavě kroutí hlavou, ale zdá se, že tyto doplňky už dnešní mladí zákazníci začínají považovat za samozřejmost.

Novinky Ducati Scrambler

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...