Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Superbiky přetékají chytrou elektronikou, pomáhá nejen zelenáčům

Ekonomická recese je podle všeho definitivně za námi a lidé si opět začínají kupovat lákavé „hračky“. Konečně začaly stoupat i prodeje motocyklů a na podzimní světové výstavě Intermot se ukázala spousta nových modelů v prestižní kategorii sportovních strojů.

Honda CBR1000RR Fireblade | foto: Jan Altner, Motodeník.czpro iDNES.cz

Co musí mít nová sportovní mašina a jaké jsou trendy v elektronice? To ukázaly nové japonské superbiky Honda CBR1000RR Fireblade, Kawasaki ZX-10RR a Suzuki GSX-R1000 či nové silniční sporťáky od BMW S1000R a Ducati SuperSport.

Všechno znovu

Výrobci museli pro příští sezonu přijít s modely plnícími normu Euro4, takže s úpravami spojili rovnou pořádnou přestavbu a představili kompletně nové modely. Přísnější emisní limity si sice obvykle vynutí větší katalyzátory, a tedy i bachratější koncovky výfuku, ale nové technologie mezitím poskočily o pořádný kus dál. Nové motory jsou zase o kousek kompaktnější a lehčí a díky sníženému vnitřnímu tření posunuly červené pásmo maximálních otáček zase o tisíc výše. Výkonová hranice 200 koní už je u litrových superbiků skoro standardem a celková suchá hmotnost klesá hodně pod 200 kg.

Další velký rozvoj přichází s novou generací elektroniky. Elektronické řízení výkonové křivky motoru už dnes najdete skoro všude, ale nově se u všech superbiků nejvyšší třídy ujaly závodní systémy ABS a kontrola trakce s regulací účinku i v náklonu při průjezdu zatáčkou. Centrální elektronické jednotky dostaly sadu gyroskopů a umí měřit zrychlení a přetížení ve všech směrech, takže elektronika může regulovat výkon nebo pulsování brzdy i v situacích na samotné hraně adheze.

Elektronika ve velkém nastoupila i v konstrukci podvozku a odpružení, díky sledování náklonu a přetížení teď může odpružení až stokrát za sekundu změnit své charakteristiky a změknout, nebo naopak přitvrdit podle toho, zda motocykl akceleruje, nebo zpomaluje. Sportovní mašina tak zůstává za všech okolností perfektně stabilní. Nezhoupne se na předek při silném brzdění, ani nepřičapne na záď při akceleraci. Elektronika dokáže sledovat a regulovat i zvedání předního kola od země, a to i v náklonu na výjezdu ze zatáčky, ale elektronicky už je regulovaná i brzdná síla motoru po zaklapnutí plynu, kdy počítač dokonce i do brzdění maličko přidá plyn, aby mašinu srovnal do správného směru.

Stará závodní poučka „každé přeřazení tě stojí jednu délku motocyklu“ už neplatí. Regulaci a vylepšení ze strany elektroniky neuniklo ani řazení a ze závodních převodovek se díky rychlořazení (quick-shifter) pomalu stávají sekvenční převodovky, jak je známe ze závodních aut. Počítač už v dnešní době stihne přesně spočítat dobu, na kterou je nutné i při plném plynu přerušit zapalování, aby přesně stihl zapadnout další rychlostní stupeň. Spojku už jezdec na okruhu vlastně využije jen pro rozjezdy. A vlastně ani to. Když už má motorka kompletní elektronickou telemetrii, není problém přidat startovního asistenta „launch-control“ pro co nejrazantnější starty. Pilot pak jen podrží plný plyn, prudce pustí spojku a motocykl s lehce přizvednutým předním kolem odstartuje s maximální možnou akcelerací. Hranice zrychlení z 0 na 100 km/h kolem dvou sekund už dnes není nijak nepřekonatelná.

Většina značek i nadále posiluje svoji prestiž v závodních šampionátech MotoGP a WSBK. Díky tomu se vyplatí vedle standardní verze superbiku poslat na trh ještě radikálnější speciální verzi. Proto dnes skoro všechny značky zařadily do nabídky ještě speciály s přidanými písmeny S, SP nebo RR, které využívají tu nejlepší techniku na trhu a ryze závodní odpružení a mají navýšený výkon ještě nad 200 koní s možností dalšího ladění. Důvod je jednoduchý: stačí během dvou let vyrobit 500 homologovaných motocyklů ve speciální verzi a rázem můžete speciální model postavit na startovní rošt WSBK s podstatně vyššími vyhlídkami na úspěch.

Fotogalerie

Dobrou zprávou je, že všechny tyto technologie a elektronické asistence si z nejdražších superbiků postupně hledají cestu i do běžných silničních motocyklů. Kde jsou ty časy, kdy si člověk mohl rozbít nos na staré Jawě, protože zapomněl před rozjezdem zaklapnout boční stojánek? Dnes už začíná být elektronika téměř stoprocentně „blbuvzdorná“. ABS je dnes standardem a postupně se přechází na poslední generaci s možností aktivace ABS i v náklonu v zatáčce. Totéž platí i pro kontrolu trakce, kdy staré systémy, které při prokluzu kola prostě odstřihly zapalování, už nahrazují počítačem řízené moduly s možností nastavení intenzity. Ty umí krásně zregulovat boční drift pod plynem při každém rozjezdu.

Objevují se první stroje střední třídy, které se postarají i o to, aby vám motor nezhasl při rozjezdu, což bývá hlavní noční můrou začátečníků a absolventů autoškol. Lákavé svezení v jedné stopě je tak zase o velký kus bezpečnější a dostupnější pro širší okruh nadšenců.

Autoři:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Encyklopedie vesp: První vosa vybzučela před 75 lety. Naučte se je poznávat

„Sembra una vespa! (vypadá jako vosa),“ prohlásil Enrico Piaggio, když uviděl prototyp nové motorky. A když se k tomu...

Svět Jawa: Nápady, kterými mohla předběhnout dobu, často zapadly

Za více než devadesát let existence představila Jawa motoristickému světu spoustu zajímavých a jedinečných technických...

Svět Jawa: Frei ukrýval tuny materiálu před nacisty, StB utekl po štaflích

Velkou osobností historie továrny Jawa byl Jaroslav Frei. Po smrti zakladatele Františka Janečka se stal generálním...

Svět Jawa: Fabrika začínala granáty a kulomety, pozdější fenomén spasil Brit

Než v roce 1929 vznikla světově proslulá motocyklová továrna JAWA, začínal podnikatel František Janeček ve své...

V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště
V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště

Navzdory nepříznivé situaci dnešní doby, otevřelo obchodní centrum Galerie Butovice několik dalších obchodů a rozšířilo svou pestrou nabídku o...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...