Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým. Nejnovějším přírůstkem je oplastovaný kombík Lada Vesta SW Cross. Kromě velkého kufru nabídne také atmosférickou benzinovou osmnáctistovku bez turba. To je motor, který se dnes na trhu hledá v této kategorii těžko.
Lada Vesta SW Cross

Lada Vesta SW Cross | foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Když se na tuto žhavou novinku z Ruska zadíváte, tak zjistíte, že vypadá docela líbivě. Šedá chameleonská metalíza mění na slunci zbarvení ze zlaté do vínové. Přední část podřídili návrháři designovému jazyku moderních lad, ve kterém je hlavním tématem velké „X“. Chromové lemování si notuje s maskou chladiče a velkým logem značky z Togliatti. Kraje přídě vymezují hlavní halogenové světlomety podtrhující moderní výraz auta.

Z boku zaujmou 17palcová litá kola s deseti paprsky. Blatníky i nárazníky lemuje černé oplastování, které opticky zvyšuje světlou výšku. Karosářské prolisy, které tak trochu připomínají následky dopravní nehody, dotváří celkovou osobnost lady v trekingové úpravě.

Zadek ruského kombi dostal prvky sportovních crossoverů. Jde o svážející se zadní nárazník, stylovou koncovku výfuku a výše posazená zadní světla. Nápisy na pátých dveří hrdě hlásají svoji příslušnost k Ladě s nejsilnější motorizací. Kufr má užitečný objem 480 litrů. Konkurenční Dacia Logan MCV nabídne necelých 100 litrů navíc.

Je to v detailech

Kabina překvapí svojí prostorností a celkovým zpracováním materiálů. Čekali bychom pro ruské výrobky typické nedodělky nebo vrzání. Nic takového se tu nekoná. Vliv západní aliance Renault-Nissan-Mitsubishi se na autě příjemně podepsal.

Interiérové plasty jsou kvalitou srovnatelné s novou dacií. V některých aspektech Lada Vesta úspěšnou značku dokonce předčí. Designéři si vyhráli s ergonomií i detaily. Například ozdobná lišta výplně dveří úhledně navazuje na vnitřní kliku. Středy ukazatelů přístrojového štítu zdobí informace o zobrazovaných jednotkách. Po setmění se vyrýsuje líbivý oranžový podklad budíků. Řadicí páka padne do ruky a má příjemné měkčené provedení. Tyto drobnosti snižují celkový status lacinosti u cenově dostupnějších aut.

Výbava zkoušené vesty SW zahrnuje například automatickou klimatizaci, výškově i podélně stavitelný volant či vyhřívané čelní sklo. Nechybí tu ani systém elektronické stabilizace nebo čtyři airbagy. Nepopulární systém stop-start nebo benzinový filtr pevných částic tu naopak nehledejte. To může u některých zákazníků, které start-stop vysloveně otravuje a z moderních technologií jako je částicový filtr mají strach, přihrát ladě nečekaně hodně plusových bodů.

Lada Vesta SW Cross
Lada Vesta SW Cross

Interiér vozu Lada Vesta SW Cross

Displej multimediálního systému přenášející obraz ze zadní parkovací kamery má vysoké rozlišení. Softwarové rozhraní je celkem složité a nenabídne moc praktických funkcí. Jednoduchou grafiku přizpůsobili programátoři k hladkému fungování aplikací a rychlým datovým přenosům. Testovaná verze Luxe/Multimedia měla dokonce vlastní satelitní navigaci.

Pokud rádi listujete hudebními soubory, máme pro vás dobrou zprávu. Díky vestavěným tlačítkům na volantu přepnete skladbu jedním stiskem. U sesterských modelů Lada Largus nebo Xray to musíte řešit v menu přehrávače. Vysloveným zklamáním byly zastaralé ovladače oken. Kromě toho, že se do moderní Vesty absolutně nehodí, nemají také funkci automatického dojezdu, takže musíte pro otevření okna tlačítko podržet stisknuté.

Poctivá atmosféra

Pod kapotou pracuje přirozeně dýchající zážehová osmnáctistovka. Originální ruský agregát nabídne elektronicky řízené vstřikování bez podpory turba nebo elektromotoru. Maximálního výkonu 90 kW (122 koní) dosahuje pohonná jednotka při 5900 otáčkách za minutu. O 100 otáček později zasáhne elektronický omezovač. Na jedničku, dvojku i trojku motor ožívá už od 2000 otáček za minutu. Čtyřka a pětka potřebuje k citelné akceleraci minimálně dvojnásobek. Průměrná spotřeba se pohybuje okolo osmi litrů na sto kilometrů.

Lada Vesta SW Cross v číslech

  • motor: zážehový řadový čtyřválec
  • max. výkon: 90 kW / 122 k (v 5900 ot./min)
  • max. točivý moment: 170 Nm (3700 otáček/min)
  • převodovka: pětistupňová manuální
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4424 x 1785 x 1537 x 2635
  • objem kufru: 480 l
  • objem nádrže: 55 l
  • pohotovostní/užitečná hmotnost (kg): 1280 / 450 kg
  • 0-100 km/h: 11,2 s
  • max. rychlost: 180 km/h
  • základní cena: 460 355 korun

Točivý moment 170 Nm putuje pomocí pětirychlostního manuálu výhradně na přední nápravu. V příplatcích se objevuje i pětirychlostní jednospojková robotizovaná převodovka. Pohon 4x4 by off-roadově vyhlížejícímu kombi jistě slušel, ale bohužel, čtyřkolka v nabídce není a pravděpodobně nikdy nebude.

Za volantem jsme se cítili překvapivě pohodlně. Odladěný podvozek se světlou výškou 203 mm poslušně absorboval všechny silniční nerovnosti. V ostřejších zatáčkách však citelně působilo přetížení, takže jsme v sedadlech klouzali ze strany na stranu. Přepracované zavěšení odpovídá požadavkům na komfort své třídy. Mnoho dnešních aut má přeposilované řízení. Lada v tomto ohledu vybočuje z davu. Především při parkování si trochu zacvičíte.

Vhodné pro individualisty

Lada Vesta SW Cross vybavená motorem 1,6 litru se do Evropy dováží prostřednictvím rozvinuté distribuční sítě. V České republice není žádný aktivní oficiální importér, většina u nás prodaných modelů pochází ze Slovenska. 

Ruské verze se silnějším čtyřválcem 1,8 litru se dostávají na český trh díky individuálnímu dovozu a jednotlivé homologaci. Jistá výjimečnost však má svou cenu.

Za dobře vypadající rodinné kombi v druhé nejvyšší výbavě Luxe/Multimedia zaplatíte bezmála půl milionu korun. A to je za auto s motorem 1,8 litru a plachetnicí ve znaku hodně peněz. Alternativou může být Lada Vesta SW Cross se šestnáctistovkou. Ta stojí na Slovensku v přepočtu zhruba 370 tisíc. Úhlavní konkurent Dacia Logan MCV Stepway začíná na necelých 287 tisících. Vlajková loď ruské značky tak zůstává lákadlem hlavně pro fanoušky, nadšence nebo pro všechny, kteří chtějí být jiní.

Na auta z východního bloku se v Evropě kouká skrz prsty. V případě reorganizovaného AvtoVazu jde o zbytečné předsudky. Zástupci Lady si nechali před pár lety od vyspělého západu poradit, přestali produkovat nespolehlivé „krámy“ a začali vyrábět moderní osobní auta.

Lada Vesta SW Cross
Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...