Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Česká motolegenda dobývá svět. Prase zase žije, živí se proudem

„Ikona atomového věku, retrofuturistický dopravní prostředek s těmi nejmodernějšími technologiemi.“ To napsalo o elektrickém praseti renomované BBC. Slavný skútr ČZ zvaný Prase je dnes k mání v elektrické verzi.
Elektrický skútr Čezeta

Elektrický skútr Čezeta | foto: Čezeta

Po dlouhá desetiletí vyráběla strakonická ČZ (Česká zbrojovka) špičkové zbraně a motorky. Když v roce 1957 vyjela na československé silnice první modrošedá Čezeta 501, čekala ji úspěšná léta. Oblíbenému plechovému skútru s protáhlým čumákem tehdy nikdo neřekl jinak než „Prase“. Teď se po více než 60 letech tato československá ikona jedné stopy vrací. Má elektromotor, jede až stodvacítkou a chce být luxusním zbožím. S elektrickým prasetem jsme se svezli.

Druhá polovina 50. let minulého století byla oslavou poválečného průmyslového designu. Československé silnice křižovaly proudnicové Tatry 603 nebo baculaté Škody 706. A ve výrobě byl i velký tuzemský skútr. Česká zbrojovka ve Strakonicích ho poprvé ukázala při prvomájových oslavách roku 1956 a pro modrošedý motocykl s koženkovým sedlem a atypicky protáhlým čumákem se okamžitě vžila přezdívka Prase.

Je tomu už přes 60 let a Čezeta se na první pohled vůbec nezměnila. Má stále stejné tvary se širokým štítem, dlouhými nášlapy, dvojsedlem a velkou kruhovou lampou na špičatém předku. Je to jako nostalgický návrat do minulosti. Teprve při bližším pohledu si všimnete otisku moderní doby.

Tvůrci dnešních elektrických Prasat převzali nadčasový design z 50. let, ten se dá bez problémů použít, ale spoustu věcí bylo třeba přizpůsobit dnešní době. Takže má světlo, které má všechny zdroje z ledek, nebo nové blinkry.

Změn je víc. Skútr má ocelový rám obložený laminátem, přestože dřív dělali strakoničtí konstruktéři karoserii výhradně z lisovaného plechu, a stojí na dvojici třináctipalcových kol, která jsou o palec větší než u motoristického dědečka z přelomu 50. let a 60. let. Místo bubnů tu jsou kotoučové brzdy a i když před nosičem nad hlavním světlem zůstalo na svém místě víčko benzinové nádrže, ukrývá dnes už něco úplně jiného – konektor na dobíjení.

Ze Strakonic na Moravu

Nápad na obnovu zašlé slávy jednostopé legendy ze Strakonic se zrodil v hlavě Brita Neila Smithe už před několika lety. V roce 2013 pak značku Čezeta oživil a začal spřádat plány na výrobu skútrů pro 21. století. Elektrické Prase dostalo pořadové označení 506 a výroba se z jihozápadu Česka přesunula na Moravu do bývalé továrny Wikovu v Prostějově.

To nejdůležitější má novodobé „prase“ schované v zadním kole – elektromotor, který nahradil původní dvoutaktní jednoválec. Slabší varianta poskytne výkon 7,2 kW, silnější 11 kW.

Baterku schovali designéři do tunelu pod sedadlem a je hodně nízko zemi, aby měl skútr nižší těžiště a dobrou stabilitu. Je to cítit hlavně v ostřejších zatáčkách, kdy se dvoumetrový stroj naklání až k asfaltu, ale i nezkušený řidič ho bez problémů zase vyrovná. Menší akumulátor uloží 4kWh energie, větší 6 kWh. Znovu nabít je musíte po 100, respektive 150 kilometrech. A je to záležitost na pár hodin.

Elektrický skútr Čezeta
Elektrický skútr Čezeta
Elektrický skútr Čezeta

Jízda je tichoučká, s takovým lehkým tramvajovým svistem, jako byste seděli na vysavači. Největší rámus dělá vítr, dokonce slyšíte, jak kamínky bubnují zespodu do karoserie. Levou rukou můžete ze sedla přepínat mezi trojicí jízdních režimů, přičemž na jedničku upalujete nejrychleji (až stodvacítkou), trojka je spíš na poklidné korzování městem. Napravo je obousměrná plynová rukojeť, kterou řidič pohybem k sobě akceleruje a směrem od sebe brzdí motorem a vrací tak přebytečnou energii zpět do baterky.

Pod sedadlem je palubní nabíječka a víc už se do skútru nevejde, jezdit se musí nalehko. Dva se však na Praseti svezete pohodlně, čezeta má velmi dlouhý rozvor náprav. Neohrabaný je stopadesátikilový vepř jen při otáčení, kdy je třeba pohrát si se zpátečkou. Ale na to si museli zvyknout i majitelé všech 115 tisíc původních Čezet 501, které strakonická zbrojovka vyrobila.

Neil Smith je co do počtu skromnější, chce prodávat prémiové stroje, čemuž odpovídá i cena levnější verze přesahující 300 tisíc korun. Dražší varianta stojí přes 400 tisíc. Valná většina objednávek je proto ze zahraničí.

Elektrické Prase přesto ocení především ti, kteří na něm před 60 lety sami jezdili. Včetně takových drobností, jakými jsou třeba přední brzdiče. Stejně jako celý skútr mají tvar čuníka, v odkazu na nestárnoucí designové dílo Jaroslava Františka Kocha, které dobylo motoristická srdce Čechoslováků.

Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...