Elektrické prase vyjíždí. Česká motocyklová legenda chce zase dobýt svět

  10:01aktualizováno  10:01
Neil Smith miluje stará auta a motorky. Prvního veterána zrenovoval v šestnácti letech. V Mirošovicích u Prahy usazený Brit se zamiloval do prasete. Ten legendární skútr strakonické ČZ má v několika exemplářích. Teď hledá nadšence, kterým chce novodobou repliku nabídnout v elektrickém provedení.

Legendární skútr znají i nemotorkáři, hrál v mnoha filmech a naši dědové ho parkovali vedle stejně ikonické felicie. Vznikl v padesátých letech a ve své době to byl doslova revoluční stroj, který si v ničem nezadal s italskými vespami, které mohl československý turista obdivovat na prázdninách v Římě.

Skútr ČZ 175, představený vůbec poprvé veřejnosti v provomájovém průvodu ve Strakonicích roku 1956, si pro svůj specifický tvar s nízkým protáhlým čumákem zakončeným velkým světlometem vysloužil přezdívku prase.

V letech 1957 až 1964 jich vyrobili na 115 tisíc a vyvážely se do celého světa. Na Novém Zélandu a v Nizozemsku prý dokonce složilo dvoukolové prase u policie.

ČZ 175

ČZ 175 "Prase“ se vrací na silnice jako elektroskútr.

„Pohodlné sedadlo umožňovalo slečnám spolujezdkyním jízdu bokem jako na koni a řadicí páka tvaru kolíbky byla uzpůsobená pro řazení patou, aby si pánové neprošoupali semiš na svých polobotkách,“ píše se v přehledu stovky českých designových ikon, mezi které ČZ 175 určitě patří.

Skútr s velkým prostorem pro náklad nad předním kolem se dočkal i zajímavých karosářských variant, například jako tříkolá rikša s nákladní korbou nebo se sajdkárou Druzeta.

Fotogalerie

Elektrické prase

Skútr z hlavy konstruktéra J. F. Kocha má samonosnou karoserii. Ta se právě hodila Neilu Smithovi k přestavbě na elektrický pohon. „Původně jsem chtěl dát akumulátory do výfuků s tím, že by se daly vyměňovat za nabité,“ popisuje vývoj. Nakonec zvolil konvenčnější řešení s balíkem baterií uloženým v karoserii co nejníže kvůli zachování nízkého těžiště.

Elektrické prase ještě prochází vývojem, některé detaily se ještě budou modifikovat. Ale nabíjecí zásuvka na čumáku schovaná pod původním víčkem nádrže stejně jako kotoučové brzdy na obou kolech zůstanou (původní provedení mělo brzdy bubnové).

ČZ 175
ČZ 175

Baterie má kapacitu 5 kWh a zaručuje dojezd až 100 km. Plné nabití skútru by mělo trvat zhruba 4 až 5 hodin, ale Neil Smith má už rozpracovaný systém rychlonabíjení, které umožní baterie naplnit za dvacet minut.

Baterie je umístěna v tunelu kapotáže, částečně na původním místě spalovacího motoru. Elektromotor je pak v náboji zadního kola.

Neil Smith sympatickou češtinou bez toho, aby lovil z paměti slovíčka, vysvětluje, že chce, aby novodobá čezeta byl český projekt. „Chci, aby komponenty byly české,“ vysvětluje. Zatím se mu je prý daří nacházet, jen lithiové akumulátory a elektromotor jsou z Číny. „Nikdo v Evropě nenabízí takový elektromotor, jaký potřebuji,“ dodává Smith.

ČZ 175

Smith zatím přestavěl na elektropohon několik torz původní čezety. Teď shání zájemce, kteří by elektrické prase chtěli. Potřebuje jich kolem stovky, pak se může rozjet výroba. Na svém statku ve středočeských Mirošovicích ukazuje prostory, kde má stavba probíhat. Prý budou schopni vyrobit dva až tři kusy týdně. Strakonická společnost ČZ dnes prý už o výrobu motorek zájem nemá, ale Smithův projekt podporuje. Ten už má i zaregistrovanou značku „Čezeta“.

ČZ 175

Cena deset tisíc eur, kterou na znovuzrozenou českou legendu nasadil, není rozhodně lidová. Uznává to i sám stavitel. Vysvětluje, že to je stylové zboží, které má v plánu nabízet i za hranicemi. Už má dokonce rozjednané prodejce v Německu nebo Londýně.

Má také připravenou reklamu nebo řadu stylových doplňků, ve které je třeba sada kožených brašen. V nabídce bude také stylový jednokolový přívěs. Replika slavného „páva“ vyjde na osmnáct tisíc korun a je z laminátu.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Harley přivezl na CES horské kolo bez pedálů

Harley-Davidson Livewire představil výrobní parametry.

Amerikou hýbou dva populární trendy – prvním je ekologická doprava díky elektrickým vozidlům, druhým pak větší pohodlí...

V Chile startuje motocyklová olympiáda. Na Šestidenní míří i Češi

Letos startuje už o 93. ročník. Šestidenní se poprvé konala ve Velké Británii v...

Mezinárodní šestidenní motocyklová soutěž ISDE 2018 se do Chile vrací podruhé v historii. Premiéru si tu odbyla před...

Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

Honda CB650R Neo Sports Café

Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu. Letos se módní kreace...

Suzuki VS 750 Intruder
Suzuki VS 750 Intruder

r.v. 1989, naj. 35 500 km
65 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz