Pondělí 28. listopadu 2022, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 28. listopadu 2022 René

S menším kolem vzadu. Skútr Piaggio Medley oslní obřím úložným prostorem

Dosud museli výrobci kvůli velkému zadnímu kolu omezit místo pod sedlem na jednu malou přilbu. Skútry přicházely o jednu ze svých největších praktických výhod. Nyní se konečně dá koupit moderní stopětadvacítkový skútr, u kterého pod sedlo uložíte dvě přilby nebo pořádně velký nákup. Je to Piaggio Medley.

Piaggio Medley | foto: Jan Altner

Medley má navíc prakticky všechny moderní funkce dnešních skútrů jako úsporný motor Euro 4 s dvoulitrovou spotřebou, dvoukanálový systém ABS a dokonce i systém Start&Stop.

Skútry s pořádně velkými koly 15 až 16 palců jsou zvláště v jižní Evropě stále populárnější, protože nabízejí téměř stejně dobré jízdní vlastnosti ve vyšších rychlostech jako motocykly. Kličkování ve městě zvládnou podobně jako malé skútry, ale na víceproudých příměstských tazích mají nesrovnatelně jistější řízení. 

Dovolují i razantní průjezdy zatáčky ve více než osmdesátikilometrové rychlosti, kde by klasické skútry s 12palcovými koly už jen s vypětím sil stíhaly stabilně držet stopu.

Ovšem daní za tuto konstrukci bývá malý podsedlový prostor, obvykle na jednu otevřenou helmu. Aby skútr mohl plnit svoji praktickou funkci, majitelé si obvykle dokoupí kufr na zadní nosič a naloží ho těžkým nákupem. Jenže to zase citelně posune těžiště a zhorší jízdní vlastnosti.

Skvělý design a spousta místa na nákup

Stopětadvacítka Medley na to jde chytře a místo obvyklé kombinace dvou šestnáctipalcových kol si velké kolo nechala jen vepředu a dozadu osadila 14palcový ráfek. K tomu konstruktéři upravili i rám a odpružení. Výsledkem jsou jízdní vlastnosti i pohodlí, které se vyrovnají etalonu v této třídě, japonskému eSHáčku

Jenže na rozdíl od něj umí levnější Piaggio uložit pod sedlo jednu integrálku a před ni ještě jednu otevřenou přilbu – nebo opravdu velký nákup o celkovém objemu až 36 litrů. Úložný prostor je navíc osvětlený a s možností otevření pouhým dotekem tlačítka vedle řídítek. A to ještě musíme zmínit háček na zavěšení další velké tašky před koleny jezdce, protože Medley má jen mírně zvýšený středový tunel pro zpevnění rámu.

Piaggio Medley

Piaggio Medley je na první pohled italský skútr, a to znamená zejména dokonalý design. Celkovou štíhlou linii zdůrazněnou vysokým chromovaným pruhem na přední kapotě sice u testovaného kousku trochu narušoval zateplený textilní kryt na nohy a přídavný plexištít, ale i tak je jasné, že Medley patří k italské designové špičce. 

Prohnuté boční plasty a navazující světlomety s LEDkovými obrysovými světly i kvalita laku, červenou nití prošívané sedlo nebo dvě barvy plastů použité v dolní části vyzařují eleganci, která se neomrzí ani po pár letech. Italky nestárnou, Italky zrají!

Také na ergonomii je znát, že Piaggio vyrábí skútry už přes sedmdesát let. Na skútr se v pohodě poskládají dlouháni a přitom ani menší postavy nemají potíže bezpečně došlápnout po zastavení na zem. Výška sedla 799 mm nad zemí není ten hlavní údaj. Mnohem důležitější je chytře tvarované sedlo s vykrojením pro stehna. Díky tomu není provozní hmotnost 140 kg problém ani pro něžné pohlaví a to samé platí třeba i pro snadné vyhoupnutí stroje na hlavní stojan. Snad jen místa pro chodidla by tu mohlo být víc. Při delších jízdách by se hodila možnost si občas změnit polohu nohou.

Piaggio Medley v číslech

Motor: Kapalinou chlazený jednoválec, 4T, 4V, splňuje normu Euro4
Objem: 124,5 ccm
Max. výkon: 9 kW při 8.250 ot/min
Max. točivý moment: 11,5 Nm při 6.500 ot/min
Max. rychlost: 95 km/h
Startování: elektrické
Pohon: automatická převodovka s variátorem
Přední odpružení: hydraulická teleskopická vidlice
Zadní zavěšení: hydraulická pružina s nastavitelným předpětím
Brzdy: Vepředu Ø 260 mm kotouč, vzadu Ø 240 mm kotouč
Přední pneu: 100/80 16" bezdušová
Zadní pneu: 110/80 14" bezdušová
Rozměry (D/Š/V): 2 020/705/1 190 mm
Rozvor: 1 396 mm
Výška sedla řidiče: 787 mm
Provozní hmotnost: 140 kg
Objem nádrže:  7 litrů

Před koleny jezdce jsou k dispozici dvě schránky a jedna z nich ukrývá nabíjecí zdířku USB pro napájení navigace nebo nabíjení mobilního telefonu. Na pravé rukojeti řídítek máte pod palcem přepínač systému Stop&Start. Systém umí po zastavení po třech sekundách vypnout motor a okamžitě jej nastartovat při povelu plynovou rukojetí. 

Kromě určité úspory paliva při delším čekání na semaforech je to docela příjemné, protože sedíte na naprosto nehybném stroji a odpočíváte, neruší vás žádné vibrace. Pak stačí jen vzít za plyn a bezpřevodový startér napojený přímo na klikovou hřídel umožní okamžitou akceleraci.

Moderní pohonná jednotka se sníženým vnitřním třením (kapalinou chlazený jednoválec se čtyřmi ventily s označením iGET) umí maximální výkon 9 kW (12,2 koní) a točivý moment 11,5 Nm, což se promítne do maximální rychlosti těsně nad 100 km/h. Pokud budete jezdit s mírnou rukou, můžete se dostat až na slibovanou kombinovanou spotřebu 2 l/100 km, při svižnější jízdě však počítejte se dvěma a půl litry.

Přístrojová deska kromě obvyklých kontrolek a tří analogových budíků (ukazatel paliva v nádrži, tachometr a teplota motoru) obsahuje displej palubního počítače, u kterého nás během únorového testu strašil údaj o venkovní teplotě atakující mínus deset. Díky zateplenému textilnímu krytu na nohy se však dalo v pohodě jezdit i jen v džínách.

Piaggio Medley
Piaggio Medley
Piaggio Medley

Piaggio Medley se zimním krytem na nohy

Pneumatiky na promrzlém asfaltu mají pocitově jen asi poloviční přilnavost oproti létu a každou chvíli se mi pod rukou rozdrnčely páčky brzd, když se aktivoval dvoukanálový systém ABS. Zatímco v létě se dá v pohodě jezdit i na skútrech bez ABS, v zimě, kdy často jde do smyku i přední kolo, už bych to radši nezkoušel. 

Stejně jako kryt na nohy se osvědčil i přídavný plexištít. Co je v létě nevinný vánek při jízdě po městě padesátkou, je v zimě kousavý nepřítel a rád jsem se přikrčil za štítek. Z dostupné výbavy jsem oželel jen textilní návleky na ruce, takzvané „sloní uši“, protože se mi moc nezamlouvá vidina případného pádu s rukama připoutanýma k řídítkům.

Poslední verze modelu Piaggio Medley S125ie ABS se kromě léta osvědčila i v náročném zimním testu a ukázala hlavně své praktické vlastnosti. Za svoji vcelku příznivou cenu 80 tisíc korun umí nabídnout velmi dobré jízdní vlastnosti skútru s velkými koly včetně slušného odpružení i na rozbité ulice, moderní motor Euro 4 s nízkou spotřebou a obrovský podsedlový prostor na dvě přilby. Aby mohl konkurovat dražším maxiskútrům, už mu chybí snad jen dálkové „bezklíčové“ startování.

Autoři:
  • Nejčtenější

Moskvič jde po dvacetileté přestávce opět do výroby, auta bere od Číňanů

Rusko obnovilo výrobu automobilu Moskvič, známého ze sovětské éry. Vyrábět se budou v bývalém závodě francouzské...

Češi a elektromobily: Optimismus vs. opatrná realita aut, na která nemají

Exkluzivně Po celý říjen mohli čtenáři formou ankety vyjádřit, jaká kritéria pro ně hrají roli při volbě nového vozu a zda by...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plná baterie za pět minut. Čínské NIO už má v Evropě výměnnou stanici

Sjíždíte z dálnice, zacouváte do vrat větší garáže a automatizovaný systém vymění vybitý akumulátor za plný a jedete...

Strašák elektromobil: vyvracíme bludy, vysvětlujeme, školíme

Hašení elektromobilu je zásah na hodiny. Elektromobily nás masivně tráví emisemi z brzd. Akumulátory se vždy musí měnit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český hypersport startuje. Praga Bohema jezdí tři sta, stojí 32 milionů

Praga, letos 115letá značka proslavená osobními vozy, letadly, motokárami, tanky i náklaďáky, představuje Bohemu, po...

Zubařka Saxana a dvě mrtvoly. Doma pořádala seance, policie ji viní z vraždy

Premium Policie zadržela dvě ženy a prověřuje, zda byly členky sekty. Obvinila je z vraždy. Jednou z žen je úspěšná dentistka,...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

USA byly pro nás symbolem svobody a blahobytu. Teď nám vhánějí slzy do očí

Premium Amerika nás naučila cestovat. Obdivovali jsme ji pro její svobodu, sílu i neomezené možnosti. Se svým manželem jsme do...

Prahou ucpanou kvůli Barrandovskému mostu prosvištíte na skútru. Jak vybrat

Premium Drahý benzin a ucpané silnice možná pozmění naše návyky. Dostat se do práce je možné taky hromadnou dopravou. Ale...

Nádherný harley ležel rozebraný na půdě. Teď je hvězdou pražské aukce

„Představte si, že máte dům, bydlíte v něm a nosíte postupně nepotřebné věci na půdu. Jak dítě postupně odrůstá,...

Žádná staromilská klasika. Nightster je pro dravý harleyářský dorost

Harley-Davidson, tradiční americká značka v posledních letech agresivně modernizuje svoji modelovou nabídku. Přišla s...

VIDEO: Skútršňůra obmotala Prahu. Na spanilou jízdu vyrazilo 700 strojů

Příznivci jedné stopy z celého Česka se v sobotu sjeli do Prahy na devatenáctý ročník Skútršňůry. Spanilou jízdu všech...

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...