Z digitální tabule pařížského nádraží je v úterý ráno hned jasné, že moc vlaků nepojede. Jen jeden z osmi rychlostních strojů TGV vyráží podle jízdního řádu.
Zato autobusové linky ve městě jsou k prasknutí a podle televizní stanice BFM musela dokonce rozlícené davy lidí, připravených urvat sedačku, utišovat policie.
Nevyhrál ani ten, kdo v úterý či ve středu pojede do zahraničí. Žádné vlaky totiž nejedou mezi Francií, Švýcarskem, Itálií a Španělskem. A do Německa nerušeně míří jen jedna ze tří souprav.
„Abych byl upřímný ... stávka bude mít jistě široký dopad a mnoha lidem přitíží,“ řekl šéf státní železnice SNCF Guillaume Pepy v rozhovoru pro rozhlas.
Podle agentury Reuters právě v úterý začala jedna největších stávek v dopravě za poslední roky.
Kvůli chystané vládní reformě sektoru vlakové dopravy a práv zaměstnanců stávkují železničáři po celé zemi, přičemž jde o první ze 36 dní stávky, které čekají Francouze do 28. června. Francouzská média hovoří o dosud největší výzvě pro vládu prezidenta Emmanuela Macrona, ministryně dopravy Élisabeth Borneová se dnes nechala slyšet, že kabinet „odolá“.
Deník Le Monde uvádí, že v první den protestního hnutí stávkuje 48 procent všech pracovníků SNCF a 77 procent strojvedoucích. Kolos francouzských železnic zaměstnává téměř 150 000 lidí.
Problém je v tom, že státní železniční firma podporuje vládní reformy, kvůli kterým však protestuje významná část odborů.
„Hájíme zájmy francouzské veřejné služby, nikoliv jen pracovníků železnice,“ uvedl předseda odborů Sud Rail Emmanuel Grondein. Tato buňka je jen jednou ze čtyř, které sáhly k formě protestů, s nimiž podle průzkumů většina Francouzů nesouhlasí.
Bolestivé rozbíjení monopolu
Odbory odmítají vládní reformu železnice a varují před ukončením železničního monopolu státních drah před tím, než se železnice otevře konkurenci. Liberalizaci požaduje Evropská unie.
Přijetí reforem otevře cestu k dalším reformním plánům jako je modernizace vzdělávacího systému a revize důchodů. Souvisí i s uvolněním pracovních zákonů. Zaměstnanci SNCF však mají strach ze ztráty dlouhodobé garance pracovních míst, automatického navyšování mezd a ukončení velkorysých podmínek pro odchod do předčasného důchodu.
Starosti o platy mobilizovaly ke stávce také část zaměstnanců leteckého dopravce Air France. Piloti volají po nárůstu mezd o téměř 11 procent.
Společnost Air France podle agentury ČTK oznámila, že zajistí provoz 70 procent mezinárodních spojů na dlouhé vzdálenosti a 67 procent do středně vzdálených destinací. Na vnitrostátních linkách by mělo fungovat 85 procent letadel.
Kromě dopravního sektoru zasáhne dnes stávka i další služby, například odvoz odpadů a energetický sektor.
Stávky mají trvat dva dny. Poté mají následovat tři dny provozu. Pak má stávka opět pokračovat. Celá série těchto akcí má trvat tři měsíce.