Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak se obléká auto: od stovek kreseb až k dokonalým křivkám

Exkluzivně
Design je dnes jednou z nejdůležitějších složek při tvorbě produktů každodenní potřeby. Marketéři to shrnují jednoduše: design - nebo chcete-li „obal“ - prodává. Podívejte se s námi pod ruce designérům Seatu, dostali jsme exkluzivní možnost nahlédnout jim do skicáků.
Seat ibiza

Seat ibiza | foto: Seat

V designcentru automobilky pracují stovky lidí, je rozděleno na tři základní oddělení – exteriér, interiér a colour and trim, které se zabývá mícháním barev a volbou materiálů.

O vývoji nového vozu rozhoduje představenstvo automobilky a také obchodní oddělení spolu s oddělením PR. Vznikne tak zadání pro oddělení designu tzv. package, který říká jak veliké auto má vzniknout, kolik lidí má pojmout, na jaké bude stát technické (podvozkové) platformě, kde bude umístěný motor a jaké budou motorizace. Designéři tedy znají rozvor náprav, také přibližné umístění osádky uvnitř vozu a například velikost zavazadlového prostoru. Další důležitou informací je cílová skupina pro kterou je vůz určen.

Práce designérů začíná setkáním celého týmu na kterém šéfdesignér představí kolegům svou představu jak by měl nový vůz vypadat, aby byl nový a zároveň aby zapadal tvarem do portfolia značky.

Práce na budoucím voze se nejdříve začnou v oddělení exteriéru a samotné navrhování začíná ruční kresbou tužkou. Takových kreseb každý designér vytvoří desítky možná spíše stovky. Nejpovedenější návrhy autor rozkreslí pomocí digitální kresby.

Jak se rodí SEAT
Jak se rodí SEAT

Šéfdesignér udělá prvotní výběr a designéři vybrané návrhy dále rozpracují ve více pohledech. Následují další a další zpřesňující výběry. Pouze některé návrhy se tak dostanou do oddělení 3D modelace. 

Počítačové modelace využívají modeláři a také v oddělení virtuální reality, která stále více proniká do procesu designu. Z rozhovorů s designéry Seatu vyplynulo, že virtuální realita zatím není schopná zcela nahradit makety v měřítku 1:1. Používá se ovšem v prvotním rozhodovacím procesu a teprve tímto způsobem vybrané návrhy jsou předány modelářům.

Po prvotních návrzích vzniklých v oddělení exteriéru začíná pracovat také oddělení interiéru. Práce je obdobná. Ruční skici tužkou jsou následovány návrhy zpracovanými v počítači. Také interiér je nutné vymodelovat ve 3D softwaru a dále vytvořit maketu 1:1. Takovýchto maket exteriéru i interiéru vznikne několik, nikdo mimo pracovníky designu a vedení firmy je neuvidí.

Mnoho věcí, které v interiéru bereme jako samozřejmost, je zpracováno v další části designstudia, v oddělení colour and trim. To v překladu znamená „barva a střih“ a přesně tím se tito designéři zabývají. Barvy interiéru, vedení stehu na sedačkách, textura na palubní desce nebo vzor na potahu sedadel, to vše je výsledkem jejich snažení. Také vyvíjejí barvy exteriéru a věřte, že jsou na svou práci neméně hrdí. Ještě před pár desítkami let tato oddělení ve sytlistických centrech automobilek vůbec neexistovala, dnes jsou jejich designéři rovnocennými partnery těch, co „malují“ exteriér a interiér nového vozu.

Designéři ladí i nové odstíny kapoty.

Vznik makety vozu v měřítku 1:1 je dlouhá a nákladná záležitost. Na podvozek svařený z kovových profilů se nejprve nalepí desky z pěnového polyuretanu a jsou vyfrézovány CNC frézkou do tvaru vozu, který je zmenšený přibližně o 4 centimetry. Na tento hrubý tvar nanesou modeláři ručně speciální plastickou hmotu Clay, která je tvárná po zahřátí na 60°C (více o clayi čtěte zde). Po vychladnutí je maketa opět vyfrézována tentokrát do tvaru ve správné velikosti. Modeláři následně ručně model vyhlazují pomocí různých kovových škrabek a planžet z pérové oceli.

Ve spolupráci s designéry provádějí modeláři případné úpravy detailů, ale mnohokrát i celkových proporcí. Definitivní tvar je poté naskenován pomocí 3D skeneru nebo pomocí fotogrammetrie. Tato data jsou následně předána do konstrukce k dalšímu zpracování. Oddělení konstrukce úzce spolupracuje s oddělením designu a obě tyto části vývoje musí být schopné reagovat na požadavky toho druhého. Přesně tak dochází ke stálému vývoji tvarů i technologií.

V průběhu cizelování designu jsou kreativci v přímém kontaktu s vývojáři a musí si mezi sebou vyjasňovat a vybojovávat požadavky a kompromisy vyplývající z technických, technologických, legislativních a ekonomických omezení. Jednoduchým příkladem je tvarování kapoty: designér by ji měl nejraději co nejnižší s co nejvíce prolisy; technolog ovšem namítne, že by její výroba byla příliš drahá a některé ostré hrany by byly možná dokonce v sériové produkci nerealizovatelné; konstruktér pak ví, že musí zachovat volný prostor mezi kapotou a motorem, který je pod ní, což vyplývá z legislativních požadavků na bezpečnost.

Jak se rodí SEAT
Jak se rodí SEAT

Digitální kresba slouží modelářům i oddělení virtuální reality.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Vůně benzinu místo tiramisu. U jezera servírovali automobilové lahůdky

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...