Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tatra k nám patří, je to rodinná tradice, říká závodník Aleš Loprais

  17:55
Frenštátský závodník Aleš Loprais patří pravidelně k českým želízkům na závodech, jakými jsou Dakar nebo Silk Way Rally. V rozhovoru popisuje, co všechno takové podniky obnáší a s čím vším se při nich musí vypořádat.

Aleš Loprais má na kontě vítězství ze Silk Way Rally a tři třetí místa z Dakaru. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Nekonečná námaha, vedro, problémy způsobené pobytem ve vysokých nadmořských výškách, zátěž pro celý organismus. S takovými podmínkami se běžně musí potýkat závodníci nejtěžších etapových automobilových závodů světa, jako jsou například dakarská rallye nebo Silk Way Rally.

Pravidelně je absolvuje také sedmatřicetiletý Aleš Loprais z Frenštátu pod Radhoštěm. A na těchto závodech se pravidelně umisťuje na čelních místech a kráčí tak ve šlépějích svého strýce Karla Lopraise. „Musíte být napůl blázni, když do takové věci jdete,“ říká Aleš Loprais.

Co vás přivedlo k automobilům a závodění? Byla to zmíněná rodinná tradice?
Určitě rodinná tradice v tom sehrála zásadní roli, nicméně já Dakar s kamionem jezdit nechtěl. Jako malý kluk jsem snil o Dakaru v autě, posléze v kamionu až do doby, kdy jsem se v něm poprvé za volantem svezl. Bylo to zrovna v období, kdy se změnila FIA pravidla a nové vozidlo se po roce 2001 nuceně přestavělo do špatně řiditelné verze napadající díky špatnému rozvážení na přední nápravu. Já se k Dakaru následně dostal úplně náhodou, kdy jsem musel na 14 dnů nahradit navigátora, který onemocněl před odjezdem na Dakar. Projekt byl rozjetý a já do toho doslova naskočil převážně díky angličtině a tomu, že jsem v týmu řešil administrativní záležitosti v rámci přihlášek, logistiky, letenek a podobně.

Onen závod se uskutečnil v roce 2006. Jak na něj vzpomínáte?
Byl to krásný a těžký závod. Nicméně v tom roce jsem pochopil, o čem Dakar je. Karel si ten rok při jednom skoku ve vysoké rychlosti, kdy se musel vyhnout unavenému motorkáři, zlomil páteř a soutěž pro nás o tři dny později skončila. Karel ještě zkoušel jet, ale pochopitelně to nebylo dál možné. V následujícím ročníku 2007 jsem absolvoval Dakar již za volantem.

Od té doby jste začal závody extrémních dálkových rallye jezdit pravidelně. Co rozhoduje o úspěchu v takovém závodě?
Štěstí, štěstí a zase štěstí. Toho je na Dakaru potřeba opravdu hodně. Dále DNA, pokud to nemáte v sobě, nedá se to absolvovat a progresivně se zlepšovat. Kromě kvalitní techniky je třeba mít neméně kvalitní tým lidí kolem vás. Bez toho to na Dakaru nejde. Jakýkoli mechanik může Dakar v pozitivním či negativním smyslu tento závod rozhodnout. Je to týmová událost, která je enormní zátěží pro všechny členy.

Je těžké postavit dobrý fungující tým?
Je to nesmírně obtížné. Všichni ti lidé musí být tak napůl blázni jako my, protože je třeba snášet všechnu tu námahu a vyčerpání, vedro nebo třeba bolesti hlavy z vysokých nadmořských výšek. Proto je třeba, aby to byli lidé zapálení, s entuziasmem – a také na jedné vlně, aby to dohromady fungovalo. Není to pro každého. Někdo si to zkusí jednou a už nikdy více, pro jiného je to láska na celý život.

Jak vlastně vypadá denní program závodníka na takové rallye?
Brzy ráno vstanete, kromě hygieny a malé snídaně se řeší převážně vždy stroj. Vizuální kontrola po nočním servisu, kontrolní start a odjezd na spojovací etapu. Rozlučková SMS s rodinou a jde se na to. Projíždíme opravdu krásná místa, ale musíme být tak soustředění, že na nějaké prožitky, zastávky či fotky není přirozeně prostor. Jedna chyba a může být po všem. Maximální koncentrace je klíčem k úspěchu. Některé nádherné pasáže konzultujeme až zpětně po etapě, anebo po zhlédnutí videí z helikoptéry.

Jízda za volantem závodního rallye náklaďáku je prý i velmi fyzicky náročná. Je to pravda?
Je to tak. V kabině totiž bývá přetížení až 6 G. Jste vysoko posazení, jedete velkou rychlostí desetitunovým kolosem, takže to s vámi kýve na všechny strany. Helma, kterou máte na hlavě a která taky cosi váží, tomu nepřidá. Nejvíce ze všeho trpí krční páteř a záda.

Dá se na to nějak připravit?
Mám různé speciální cviky na záda a na páteř, které pravidelně cvičím, hodně pomáhá i plavání a jízda na kole, v zimě zase lyžování.

Po většinu kariéry jste věrný značce Tatra. Proč?
S Tatrou jezdím skoro pořád, tedy kromě období, kdy jsem s tatrou závodit nemohl a kdy jsem vyzkoušel stáje Iveco a Man. Ale Tatra k nám neodmyslitelně patří, je to tak trochu i rodinná tradice. Strýc Karel s ní dokázal neuvěřitelné věci, navíc u nás doma má ta značka velké jméno, a ten podvozek je prostě výjimečný.

Máte z rallye i zážitky, na které nezapomenete? Při kterých šlo například o život?
Ano, je jich spousta. Nejsilnější je ten, kdy mi ve spojovací etapě zaspal kopilot, jenž kamion řídil a poslal jej třikrát přes střechu v poslední pětině soutěže, a to navíc po vítězné etapě a z krásného celkového druhého místa.

Ta nehoda pokračovala dalším dramatem. Můžete jej popsat?
Přiletěl pro nás vrtulník, který nás měl odvézt, ale kromě toho, že přiletěl pozdě, neměli místo pro nás pro všechny. Když už jsme se do něj nakonec všichni nějak nasoukali, tak zjistili, že nemají dost paliva. Takže pro nás musel přiletět další, vojenský vrtulník. Ale naštěstí to dopadlo dobře, navzdory zmařenému závodu si nikdo z té nehody neodnesl trvalé následky. Druhý rok jsme na startu stáli znovu.

  • Nejčtenější

Ležícího zraněného seniora dospělí míjeli, zachránila ho až parta školáků

21. května 2024  17:45

Skvělou rozvahu i koordinaci projevila pětice ostravských školáků, kteří na začátku dubna pomohli...

Švédsko - Finsko 2:1P. Severské drama v prodloužení rozuzlil Eriksson Ek

23. května 2024,  aktualizováno  23:48

Ač favorizování Švédové střelecky jasně dominovali, po dvou třetinách oba brankáři drželi...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dvě dívky v Ostravě vešly na červenou před rozjeté auto. Utrpěly těžká zranění

25. května 2024  9:47

Dvě dívky ve věku 17 a 18 let utrpěly vážná zranění při páteční nehodě v Ostravě. Na přechodu pro...

Botanická zahrada zve na pestrou podívanou, kvete přes tisíc rododendronů

23. května 2024  14:41

V plném květu je Arboretum Nový Dvůr na Opavsku. Vykvetla i tamní unikátní sbírka rododendronů,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Fyzika za jedna, z češtiny dvojka. Na gymnáziu maturovala AI, občas si vymýšlela

24. května 2024  15:49

Dějepis na výbornou, čeština chvalitebně a fyzika na výbornou, celkově s vyznamenáním. Tak v pátek...

Takový čas? Nevěřím. A teď běžet rychle i v Římě a v Paříži, velí Manuel

28. května 2024  19:50

Když se za cílem ostravské Zlaté tretry podívala na čas vítězné Natalie Kaczmarekové 50,09, usmála...

Minulé tři roky nebyly ideální. Snad mi změna prospěje, doufá Ogrodníková

28. května 2024  19:14

Pět měsíců je oštěpařka Nikola Ogrodníková sama sobě trenérkou. A pochvaluje si svoje rozhodnutí....

Devatenáctiletý motorkář se u Opavy srazil s traktorem, letěl pro něj vrtulník

28. května 2024  18:51

V úterý odpoledne došlo k dopravní nehodě v Opavě-Vávrovicích, střetl se motocyklista s traktorem....

Neteče, nebo je kalná. Beskydy řeší kvůli kůrovci problémy s vodou

28. května 2024

Premium Jedním z dopadů kůrovcové kalamity je problém s pitnou vodou v oblastech, kde po vynucené těžbě...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...