Před jedenácti lety se se slovinskou juniorskou reprezentací ve skocích na lyžích stal v soutěži družstev mistrem světa. V italském Tarvisiu tehdy soupeřil i s českým skokanem Romanem Koudelkou.
Ve středu se Primož Roglič na stupně vítězů vrátil.
Nikoliv jako skokan na lyžích, ale jako silniční cyklista. Navíc v Norsku, kde natolik milují zimní sporty. Těžko by hledal vhodnější místo, kde potvrdit, že přechod do světa dvou kol bylo správné rozhodnutí.
„Užívám si to. Jsou to skvělé pocity,“ prohodil k reportérům po závodě.
Ve 22 letech prodal motorku, dlouhé skokanské lyže nechal ležet ladem, koupil si svůj první bicykl a začal trénovat. V roce 2013 už hájil barvy kontinentálního týmu Adria Mobil. Díky skvělým výsledkům si loni vysloužil smlouvu ve WorldTour týmu. Nizozemská stáj LottoNL-Jumbo Rogličovi nabídla kontrakt na tři roky.
A sedmadvacetiletý Slovinec se zatím generálnímu manažerovi Richardu Pluggemu odvděčuje znamenitě.
Při loňském debutu na italském Giru ovládl propršenou časovku, v úvodním prologu dojel druhý těsně za Tomem Dumoulinem. V uplynulé sezoně zazářil na Tour.
V extrémně náročné sedmnácté etapě, během které peloton nastoupal 4700 výškových metrů, zaútočil šest kilometrů před vrcholem ikonického Galibieru. Odpáral Alberta Contadora a pelášil pro dosud nejcennější etapové prvenství. Do té doby žádný jeho krajan vítězství na nejslavnějším cyklistickém závodu neslavil.
„Vždycky jsem snil o tom, že jednou na Tour zvítězím,“ řekl tehdy.
Z Francie se přesunul ještě na klasiku do španělského San Sebastianu, kterou dojel na 21. místě. Poté si naordinoval měsíční závodní půst. Formu směřoval právě do Bergenu.
„Už na začátku sezony jsme to bral jako výzvu. Trať mi měla sedět více než ta loňská rovinatá v Kataru (dojel na 24. místě),“ vyprávěl Roglič.
Netradiční a velmi atraktivní časovka mu opravdu vyhovovala. Vždyť závěrečný 3400 metrů dlouhý výšlap s průměrným sklonem 9,1 procenta na Mount Fløyen vyjel společně s Dumoulinem ze všech závodníků nejrychleji za deset minut a 11 sekund.
Odhodlal se i k výměně kola, jako jediný z elitní desítky.
„Rozhodl jsme se už dva dny před startem,“ popisoval. „Výměnu jsem trénoval několikrát. Bál jsem se jí, protože se v ní dal ztratit drahocenný čas.“
On ale neztrácel, spíš naopak.
Ziskem stříbrné medaile se Roglič stal prvním Slovincem, jenž získal cenný kov z časovky na mistrovství světa. Premiérovou medaili z MS pro dvoumilionovou zemi zajistil v roce 2001 v hromadném závodě v Lisabonu současný trenér slovinské reprezentace Andrej Hauptman.
Během druhé sezony mezi elitními cyklisty ovládl Roglič kromě etapy na Tour i pětidenní etapový závod v Algarve, vyhrál i závěrečné časovky na Kolem Baskicka a Kolem Romandie, celkově čtvrtý dojel na Tirrenu-Adriatiku. Vše poté umocnil středečním stříbrem v Bergenu.
„Je velmi příjemné ocitnout se ve společnosti takových jezdců. Snažím se zlepšovat a stát se jezdcem pro velké závody,“ doplnil.
Slušné výsledky na sportovce, který ještě před pár lety skákal na lyžích, že?