Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stylový oldschool: balonové pneumatiky a minimum elektroniky

V jednoduchosti je krása! Tuhle základní myšlenku se japonským konstruktérům Suzuki podařilo vystihnout už v roce 1973, když poprvé uvedli na trh řadu maloobjemových strojů RV s velkými tlustými koly. Nazvali jej chytlavým jménem Van Van a letos přišli s novým modelem posíleným moderní jednoválcovou dvoustovkou plnící normu Euro 3.
Test Suzuki VanVan 200.

Test Suzuki VanVan 200. | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

V dnešní době už klesá zájem o supersportovní motorky a naopak roste poptávka po strojích, které se něčím odlišují a na kterých si užijete zábavné svezení i v povolených rychlostech. A přesně taková je tahle letošní novinka, Suzuki Van Van 200.

Poměrně malý stroj s mohutným sedlem na balonových pneumatikách vypadá originálně a v provozu jsme s ním budili hodně pozornosti. Ostatní stopětadvacítky až dvěstěpadesátky vedle ní zkrátka vypadají konvenčně a nudně. Navíc má docela zábavné řízení a při skotačení v rozbitých pražských ulicích měla jízda na vzduchových polštářích svůj půvab.

Test Suzuki VanVan 200.
Test Suzuki VanVan 200.

Suzuki Van Van 200

Pohled na přístrojovku vás přenese o třicet let zpátky, nikde žádný displej, na všechno stačí jednoduchý budík tachometru posazený nalevo na stranu. Dvě mechanická počítadla kilometrů doplňují tři kontrolky po vzoru staré školy, dnešní moderní elektronika si v případě tohoto stroje vzala dovolenou. To samé platí pro mohutné sedlo, které začíná hned za závěrem nádrže a na které by se pohodlně vešli tři jezdci. Takovéhle fotely se vyráběly v sedmdesátých letech a vaše slečna na místě spolujezdce bude ze sedla nadšená.

Suzuki Van Van 200 v číslech

  • motor: čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec, SOHC, 199 ccm
  • vrtání x zdvih (mm): 66x58,2
  • max. výkon (kW/k): 10,5/14 při 8000 min-1
  • max. kroutící moment (Nm): 13,5 při 6500 min-1
  • spouštěč: elektrický
  • objem nádrže (l): 6,5
  • převodovka/sekundární převod: 5 rychlostí/řetěz
  • délka/šířka/výška/rozvor (mm): 2140/865/1125/1385
  • světlá výška (mm): 215
  • výška sedla (mm): 770
  • pohotovostní hmotnost (kg): 128
  • odpružení předního kola: teleskopická vidlice, vinutá pružina, olejový tlumič
  • odpružení zadního kola: kyvná vidlice s centrální pružící a tlumící jednotkou, vinutá pružina, olejový tlumič
  • brzdy: přední kotoučová, jednoduchá; zadní bubnová
  • pneumatiky: přední 130/80 - 18 M/C 66P s duší; zadní 180/80 - 14 M/C 78P s duší
  • Cena včetně DPH: 119 900 Kč

Téměř stejný model Van Van 125 už byl pár let na trhu, pro letošek Suzuki připravila modernizovanou dvoustovku plnící ekonormu Euro 3. Před něj namontovala externí olejový chladič chráněný síťkou a naopak v převodovce mohla díky vyššímu krouťáku ubrat jeden převodový stupeň, takže dnešní novinka je pouze pětikvalt, na rozdíl od šestikvaltové stopětadvácy.

A inovace se povedla, dvoustovka nemá problém držet krok s dnešním zrychleným provozem a vyhnat ručičku tachometru až ke stodvacítce. Přitom si motocykl z 6,5litrové nádrže vytáhne zhruba 2,5 litru benzínu na sto kilometrů. S větším motorem se ovšem trochu zvýšily i vibrace ve středním pásmu otáček, ucítíte je hlavně ve stupačkách a řídítkách, přestože se je výrobce snažil utlumit pomocí větších závažíček v koncích řídítek.

Z bachratého výfuku se line jen hodně utlumený tlukot jednoválcového srdce. Rozjezd na Van Vanu je hodně zvláštní, jednička je totiž krátká a v podstatě vás jen trochu postrčí vpřed, abyste okamžitě řadili dvojku. Když se potom stroj rozvášní až na povolenou devadesátku, začíná na silnici na tlustých kolech 18" vepředu a 14" vzadu už trochu plavat a na dálnici mírně cestuje ze strany na stranu. Na dálnici ale zapomeňte, nejvíc zábavy s vanvanem užijete ve městě, kde se k poměrně slušnému odpružení navíc přidá tlumicí účinek balonových pneumatik a jízda je jak na vzduchovém polštáři. A ještě lepší zážitky čekají na polních cestách, tady si to Van Van valí jako tank a nějaké výmoly nebo kamení ho nemohou rozhodit. Vždyť taky váží pouhých 128 kg provozní hmotnosti. Obuté pneumatiky Dunlop K180 mají slušný grip i na hlíně, takže nakonec je třeba v terénu zpomalit jen kvůli odpružení, které hodně brzy přestane stíhat a začne jít na dorazy.

Případné krizové situace s přehledem řeší dvoupístkový brzdič Tokico na jednom kotouči vepředu, zadní kolo s klasickou bubnovou brzdou se k brzdění připojuje jen neochotně. Systém ABS není v nabídce a Suzuki bude už za pár let řešit problém se směrnicemi EU, které přikazují ABS u všech strojů nad 125 ccm. Zavazadlový prostor pod sedlem byste hledali marně, povinnou lékárničku a nářadí si můžete uložit do malé látkové brašničky na zadním blatníku. Místo ní by sem ale určitě šlo přichytit něco stylovějšího, pak už Van Van nebude mít chybu a může se stát módním doplňkem leckterého metrosexuála.

Suzuki Van Van 200 si za svůj styl nechává zaplatit a s cenou 120 tisíc už se blíží ceně nejlevnějších japonských třístovek a pětistovek, na trhu pro ni ale nenajdete přímou konkurenci. Proč také zlevňovat, když i předchozí stopětadvacítková verze se slušně prodává za sto tisíc. Pět koní navíc u silnější dvoustovky je v provozu hodně znát, zvlášť když budete chtít sedadlo spolujezdce ozdobit třeba někým roztomilým. S tímhle VanVanem získáte stroj, který ze své lehce zastaralé konstrukce umí udělat přednost a výsadu! Je s ním zábava, všude je středem pozornosti, můžete se s ním vydat kamkoli a zvládne každou situaci. Není tohle vlastně definice ideálního kamaráda?

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...