Nová pravidla na STK zdržují techniky. Řidiči stojí fronty

  9:16
Technické kontroly jsou od ledna kvůli novým pravidlům mnohem ostřejší. Podle pracovníků STK zdržuje měření emisí i fotografování vozidel. Některé stanice proto prodlužují otvírací dobu a zdražují technické prohlídky.

Ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Přední světla nesvítí dost intenzivně, dostatečně osvětlená není ani zadní poznávací značka a ruční brzda nebrzdí na sto procent. To jsou příklady zdánlivých maličkostí, které podle řidičů nemají vliv na jízdní vlastnosti auta. Právě ty ale dnes stačí k tomu, aby vůz neprošel technickou kontrolou.

Problémy mají STK napříč ČR

V lednu, bezprostředně po zavedení nových pravidel, si technici stěžovali i na samotný systém. Někde tak dokonce museli žadatele o kontrolu odmítat. Podle ministerstva dopravy bylo na vině přechodné přetížení linek (více o problémech jsme psali zde). Technici si stěžovali také na chybějící data o vozidlech z předchozích kontrol či na fakt, že systém nerozliší duplicitní přidělení známek (problémy STK zde).

Nový systém prověřování vozidel, který platí od ledna, dává zabrat technikům ve stanicích i samotným řidičům. Roli hraje i třicetiminutová norma na kontrolu jednoho auta.

„Fronty jsou neskutečné. Dělá se zbytečně moc fotografií auta z různých pohledů. Když pak přijede například terénní vůz, u kterého musíme hledat VIN kód a výrobní štítek, trvá to ještě déle než u běžných aut,“ popsal Milan Lidinský, vedoucí Stanice technické kontroly (STK) v Milevsku.

A podobně mluví i další technici v Jihočeském kraji. Podle majitelky STK v Miroticích na Písecku Jitky Krejčové zdržují hlavně kontroly diagnostiky vozidla při měření emisí.

„Je to komplikovanější, jsou fronty, lidé nadávají. Prodloužili už jsme v úterý a ve čtvrtek o dvě hodiny otvírací dobu,“ konstatovala Krejčová. Jedním z důvodů, proč dnes neprocházejí vozy přes emise, je nová povinná výbava stanic, jejíž zařízení zaznamenává všechny hodnoty. Kvůli novému systému měření tak ale řada aut překročí například limit kouřivosti.

„Nový systém je dobrý v tom, že dřív prošla auta s horšími emisemi, což se teď už nestane. Problém je ale v přístrojích, teď budou muset být schválené jiné, protože starší nepřečtou například novější auta a podobně. Vypadá to, že budeme muset rozšířit emise, a tím mít i víc emisních techniků a přístrojů, aby to šlo rychleji,“ vysvětlila Krejčová.

Za úpravy zaplatila STK 150 tisíc korun

Podle řidičů za problémy u přísnějších emisí můžou i zbytečné maličkosti. „Neprošel jsem emisemi kvůli malé závadě na plynovém pedálu. Bylo v něm špatné čidlo. Počítač ukazoval chybu, která nešla vymazat, a tak mi je nechtěli udělat. Musel jsem objíždět vrakoviště, protože se mi nechtělo dávat za nový pedál čtyři tisíce korun. Asi na třetí pokus jsem sehnal za 700 korun takový, který chybu neukazoval,“ popsal peripetie například majitel Fordu Focusu z Písku.

Náklady teď počítají i provozovatelé technických kontrol. Zavedení nových pravidel je vyšly od začátku roku, kdy vstoupila v platnost, na desítky tisíc korun.

„Jen kamery a přístroje na linku nás stály sto tisíc, další věcí je přívod elektřiny, datové kabely a podobně. Celkem nás to stálo zatím kolem 150 tisíc korun. Zdražili jsme proto technickou kontrolu o stokorunu, a pokud uděláme změny, budeme muset zdražit i emise, protože přístroje jsou drahé,“ sečetla Krejčová.

Víc aut končí na vrakovištích

Zpřísnění kontroly pociťují i na vrakovištích. Lidé tam vozí o poznání více aut, než tomu bylo dříve.

„Třeba v dubnu se k nám z tohoto důvodu dostalo zhruba 50 vozidel. Dříve, když měli zákazníci jen lehčí závady, brali si náhradní díly, o kterých věděli, že by po opravě auta mohla projít s přimhouřením očí techniků. Dneska se nám stává spíš to, že se majitelé začínají zbavovat aut, než aby měli problémy s technickou. Nechtějí do auta dávat zbytečně peníze, a tak se ho zbaví a koupí si v bazaru raději jiné, ojeté, ale po technické,“ nastínil Tomáš Lavička z autovrakoviště Kaliště za Dobrou Vodou na Budějovicku.

Automechanici se shodují v tom, že problémy mohou očekávat také majitelé tuningových aut, u kterých není ničím neobvyklým snížený podvozek, zvětšený výfuk a další úpravy.

„Tato auta mívají jiné než předepsané díly, kontroluje se například i to, jestli mají správnou homologaci. I když to se kontrolovalo i dříve, dnes si mechanici dávají větší pozor,“ potvrdil Daniel Rychnavský ze Servis Fišer České Budějovice, který připravuje vozy na STK.

Také on vidí v novém nastavení pravidel spíš zbytečné starosti, práci navíc i ztracený čas. „Jestli se něco změnilo v otázce odhalení velkých závad? Těžko říct. Kdo přistupoval ke své práci poctivě, nemusel se bát ani dříve dát vozidlu technickou. Každopádně to zdržuje nás stejně jako pracovníky na stanicích,“ zamyslel se Rychnavský.

Podívejte se, jak vypadalo měření emisí na STK loni:

25. září 2015

  • Nejčtenější

První procházka tunelem Pohůrka na dálnici D3. Auta jím projedou v prosinci

28. května 2024  13:17

Při okraji stojí jen pár nákladních automobilů a těžké techniky. Z útrob tunelu Pohůrka na okraji...

Kůrovec před 30 lety ničil Šumavu, dnes jsou smrky vyšší a silnější. Podívejte se

30. května 2024  13:33

Premium Byla to jedna ze zlomových událostí, které směrovaly vývoj divoké přírody na Šumavě. Od prvního...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Přeliv na Orlíku připomíná skokanský můstek, vedle postavili mobilní betonárnu

28. května 2024  9:26

Až desetitisíciletou povodeň brzy zvládne orlická přehrada na Vltavě. Pracovníci Metrostavu tam...

Výplaty dlužíme dva dny, tvrdí Dynamo. Kladrubskému pohrozilo vyhazovem

3. června 2024  12:05

Vedení fotbalových Českých Budějovic reaguje na vyjádření asistenta trenéra Jiřího Kladrubského na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Č. Budějovice - Táborsko 2:1, nejdřív dvě penalty, v nastavení trefil výhru Nikl

30. května 2024  17:43,  aktualizováno  21:41

Dva pokutové kopy, obrat i gól v úplném závěru. Budějovičtí fotbalisté v prvním utkání baráže...

Ondrášek: Nejtěžší sezona v kariéře, takovou už nikdo z nás nechce zažít

4. června 2024  14:31

Po dlouhých jedenácti letech znovu oblékl černobílý dres a měl před sebou velká očekávání. Platilo...

Kontejnery, sloupek i lavičky. Zdrogovaný řidič smetl vše, co mu stálo v cestě

4. června 2024  14:08

Plastové kontejnery, betonový sloupek, osobní auto, dřevěné lavičky a nakonec fasáda domu. To je...

Jednaosmdesátiletý muž dostal 3,5 roku za zneužívání nevlastní vnučky, odvolal se

4. června 2024  12:33

Jedním z věkově nejstarších vězňů se může stát jednaosmdesátiletý muž z Táborska, kterému...

POHLED: Vedení řeší výroky kouče, vize neexistuje. Tak vypadá ligový klub?

4. června 2024  10:57

Potřebujeme znát odpovědi na otázky ohledně budoucnosti klubu, bouří se českobudějovičtí...

Imunita v 1 kapsli: Soutěžíme o roční balení přípravku ImuBerin
Imunita v 1 kapsli: Soutěžíme o roční balení přípravku ImuBerin

Chcete podpořit svou imunitu? Zapojte se do soutěže a vyhrajte roční balení komplexního doplňku stravy ImuBerin. Přípravek obsahuje superkombinaci...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...