„Dost často se nám stává, že nám to řekne, že to auto nemá žádná data, my přitom tam vidíme při zadávání, že je tam třeba pět předchozích prohlídek,“ uvedl Rejmon. Drobným nedostatkem, který spíše obtěžuje, je podle něj to, že databáze umístění takzvaných VIN kódů v jednotlivých vozidlech je k dispozici pouze v angličtině. To může kontrolu těchto čísel rovněž prodlužovat.
Výpadky STK hlásily už v pondělí po prvním spuštění nového systému, do nějž mimo jiné mají nově povinnost zanášet obrazovou dokumentaci kontrolovaného vozu. Někde museli technici dokonce žadatele o kontrolu odmítat. Resort dopravy svaluje vinu na přechodné přetížení linek (více zde).
Podle Rejmona drobné výpadky pokračovaly i během úterka, technici tak museli na nezbytně dlouhou dobu přecházet do offline režimu. To ale podle něj kromě časové ztráty přinášelo problémy při evidenci červených známek, které řidiči při kontrole dostávají. Kvůli pomalým odezvám a výpadkům systému se totiž stává, že technici jednomu vozidlu do systému zadají více známek v domnění, že systém předchozí zadání nezaregistroval. Systém přitom neumí odhalit, že na jedno vozidlo bylo vydáno více známek.
Na odstranění problémů už pracujeme, tvrdí ministerstvo
Úpravu systému tak, aby od ledna vyhovoval novým požadavkům zákona o provozu na pozemních komunikacích, zadalo ministerstvo firmě AutoCont CZ za více než 16 milionů korun bez výběrového řízení. Problémy ministerstvo dopravy připustilo. Na odstranění zdlouhavých reakcích už pracují technici.
„Problém nebyl v samotné aplikaci, ale v přetížení při přenosu dat z STK do systému,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Kolem 15:00 podle něj byla funkčnost systému obnovena a stanice mohly prohlídky provádět bez omezení. Přestože se systém zkoušel ještě před zahájením provozu, ostrý provoz je podle mluvčího nakonec náročnější zejména proto, že je nutné ověřovat každý Vin kód s údaji z technického průkazu. Do budoucna by se ale funkčnost systému měla zlepšit, dodal
Pořizování fotografií kontrolovaných vozidel spolu s označením data, kdy daná kontrola proběhla, má podle ministerstva dopravy omezit podvody. Cílem je zamezit situacím, kdy potvrzení o kontrole získávají i vozidla, která na ní fakticky nebyla, či podvodům se stavem tachometrů.
Kromě pořizování fotografií mají nově STK povinnost pomocí čárového kódu evidovat technika, který kontrolu provádí. Ten započatou zkoušku také musí dokončit, nesmí ho vystřídat někdo jiný (více o změnách na STK zde).