Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z Tatry se stává nedostatkové zboží, říká šéf představenstva

  8:32
Mají všechno. Výrobky, peníze i zakázky. Kopřivnická Tatra se po letech přežívání nadechuje k velkému růstu. Firmě chybí jediné. Přijala by více dělníků, konstruktérů, mistrů - prostě hlavně technických profesí, jenomže ti na trhu práce chybí.
Předseda představenstva kopřivnické automobilky Tatra Petr Rusek.

Předseda představenstva kopřivnické automobilky Tatra Petr Rusek. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Žije v Opatovci u Svitav, ale prakticky každý den dojíždí kvůli práci do 150 kilometrů vzdálené Kopřivnice. Předseda představenstva společnosti Tatra Trucks Petr Rusek je přesvědčen, že slavná automobilka už jen poroste, že je zachráněna.

Jak je na tom Tatra dnes?
Vidíme zhruba do června příštího roku, víme, co budeme dělat. Víme, co potřebujeme, co si musíme pořídit. S tím, co se dá koupit za peníze, problém nemáme, banky nás mají zase rády, Tatra vydělává a je na tom dobře. Problémy vidíme v lidech. V zaměstnancích. Těch bychom potřebovali více.

Kolik tedy máte zakázek?
Tady funguje efekt sněhové koule. Když nemáte zakázky, tak si každý rozmyslí, jestli si váš výrobek koupí. Naštěstí to funguje i naopak. Čím více aut prodáte, tím více je lidé chtějí. Takže co se týče zakázek, jsme spokojeni.

Jste spokojeni. To znamená, že je z Tatry nedostatkové zboží?
Z Tatry se stává nedostatkové zboží. Ještě není, ale stává se. Necháváme si určitou rezervu, ale jinak máme, jak se říká, plno. Když jsme Tatru koupili, byla firma ve špatném stavu a my museli ořezat náklady. To se dělá tak, že se přizpůsobují schopnosti firmy množství objednávek. A když je pak objednávek více, můžete začít pořizovat nové stroje a výrobu navyšovat. A my dnes máme problém ne se stroji, ty si můžeme nakoupit vždy, ale s kvalitními zaškolenými lidmi. Z těch je nedostatkové zboží.

Jak velký je to problém?
Sháníme například operátory CNC strojů po celé republice. A nejsou, takže je musíme hledat i v zahraničí. Oslovujeme pracovní agentury, aby nám pomohly sehnat operátory ze zahraničí. Ne proto, že by se nám nechtělo platit Čechy. Ale proto, že ti Češi nejsou.

Kolik jim dáváte?
Nabízíme mzdy, které odpovídají mzdové mapě. K tomu nabízíme ubytování, stravné, příspěvek na dojíždění. A takové problémy mají ve všech podnicích republiky. Komunikujeme i se školami. Ne jen se středními, ale i se základními. Vysvětlujeme dětem, ať se jdou učit kováři, slévači, soustružníky.

Ale to je dlouhodobá cesta. Vy potřebujete lidi hned.
Ano. My je potřebujeme hned. Dokonce oslovujeme i známé a sousedy. Já jsem ze Svitav a i tam říkám známým: sežeňte mi soustružníky, my zajistíme dopravu, ubytování, vše, co půjde, dostanou peníze, které jsou lepší než na Svitavsku.

Je i jiná cesta?
Druhá cesta je, že naši ředitelé objíždějí firmy v republice a zjišťují, zda by pro nás nemohly vyrábět některé věci, třeba ozubená kola. A i zde musíme mířit do zahraničí.

A nepřepískli jste to teda s tím ořezáváním nákladů po vašem příchodu do Tatry? Jak se na to díváte zpětně?
My těch lidí zase tolik nepropustili. Z mého pohledu jsme možná měli my, co máme na starost obchod, začít dříve křičet, že budeme potřebovat nové zaměstnance. V tom jsme měli být razantnější. Na druhou stranu je třeba říct, že se tatrovka zvedá ze dna. Z úplného dna. A na tom dně jsme byli proto, že jsme na tom nebyli dobře ani finančně. Byl to balanc na ostří nože. Kdybychom od počátku zaměstnávali více lidí, nemuseli jsme ekonomicky přežít. My jsme dali přednost tomu, přežít.

Kolik byste přijali lidí, jak se říká, hned – zítra nástup v montérkách?
Hned takhle z hlavy mohu říct, že minimálně čtyřicet lidí. Ale je jich daleko více. Kvůli tomu, co se tady v uplynulých desetiletích dělo, je v Tatře vysoký věkový průměr. A ti lidi nám odcházejí do důchodu. Průběžně. Proto těch lidí potřebujeme podstatně více, protože si musíme udržovat základnu zaměstnanců. Proto nehledáme jen agenturní zaměstnance na měsíc dva, ale kmenové zaměstnance na dlouho.

Teď se navíc objevila informace, že vedení armády tak nějak „zapomnělo“ nakoupit velitelské a spojařské vozy, lépe řečeno vozy s nástavbami. I tady je místo pro Tatru?
Určitě bychom tuto zakázku měli rádi. A myslím, že dokážeme nabídnout armádě dobré podmínky obchodu.

Měli byste ale vůbec prostor na jejich výrobu?
Necháváme si prostor pro podobné situace. Nějaké místo držíme i pro letošní rok, věříme, že se ještě probudí některé těžařské firmy.

Jaký podíl vlastně pro Tatru znamenají objednávky od české armády?
V současnosti je to jen pár aut ročně, většinou jde o speciální vozidla pro různé účely, ale jednáme o výrazném navýšení.

Když se vrátím k lidem, hledáte jenom dělníky, nebo i zaměstnance do vývoje?
Máme tady vynikající vývojové oddělení, ti lidi tady vydrželi i z dob, kdy Tatra padala dolů. A my si jich obrovsky vážíme. Mají úžasné myšlenky, dokážou dělat skvělé prototypy. Právě teď nabízíme armádě novou pancéřovou kabinu, která už prochází zkouškami. Hledáme obecně techniky, konstruktéry, technology, mistry a dělníky.

A co export?
Do další fáze se dostáváme v Saúdské Arábii, kam jsme nejdříve dodávali automobily, pak komplety k sestavení. Teď tam dodáváme technologie, na kterých se budou vyrábět komponenty na Tatry.

To bude továrna Tatry?
Ne, to bude továrna patřící Saúdské Arábii, my tam budeme dodávat klíčové komponenty.

To znamená co?
Nápravy, centrální roury.

Což je základ Tatry.
Ano. Nám se letos daří prodávat větší a komplikovanější vozy, takže se dostáváme do situace, kdy nám právě pro tuto výrobu lidi chybí.

Kam se vlastně ti lidé, co z Tatry v minulosti odešli, poděli? Dělali jste si nějaký průzkum?
Ti lidé, co nám dnes chybí, neodešli před rokem nebo dvěma, ti odešli před pěti šesti lety. V době, kdy jsme to nemohli ovlivnit. Jsou v různých firmách, ať už v okolí, nebo ve světě. A my se je snažíme oslovovat a stahovat je zpátky do Tatry. A naštěstí se to začíná dařit.

  • Nejčtenější

Kamioňačka v zákazu předjíždění na dálnici pomalu předháněla další tři tiráky

31. května 2024  10:58

Řidičku kamionu, která na dálnici D1 na Přerovsku i přes zákaz předjížděla nedostatečnou rychlostí...

To to ale trvalo. Opravený most radní otevřeli raději až „tajně“ v noci

1. června 2024  14:34

Rekonstrukci mostu Kpt. Jaroše poblíž centra Kopřivnice provázely komplikace, kvůli kterým se její...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Liják skrz střechu vyplavil domov seniorů v Třinci, voda crčela i z lustru

4. června 2024  12:46,  aktualizováno  15:51

Velmi dramatickou noc prožili senioři v domově v Třinci - Oldřichovicích. Při prudkých lijácích...

Ikonická Ostravica se po rozsáhlé opravě otevřela, stěhují se první nájemci

5. června 2024  14:17

Po více než dvaceti letech ožil ikonický obchodní dům Ostravica Textilia. Nově poslouží tvůrcům,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Nevydrželo ani nerozbitné vybavení. Péče o autisty obnáší i nebezpečí

1. června 2024  17:17

Mladík Gabriel chodí vždy po špičkách. Když vejdeme do místnosti, kde se nachází i se svou...

Doufám, že teprve stoupáme, řekl Schweiner po porážce s Italy

6. června 2024  20:12

Jedna výhra, jedna prohra. Takovou bilanci mají beachvolejbalisté Ondřej Perušič a David Schweiner...

Šépka se Sedlákem děkovali i statistice. Štochlová zapomněla, že není začátečnice

6. června 2024  18:21

Jakub Šépka a Jiří Sedlák na elitním beachvolejbalovém turnaji v Ostravě rozjásali domácí diváky...

Perušič se Schweinerem mají v Ostravě výhru a porážku, překvapili Šépka a Sedlák

6. června 2024  15:12

Plážoví volejbalisté Ondřej Perušič a David Schweiner mají po prvním dnu Pro Tour Elite v Ostravě...

Původní tatrovácké muzeum čeká velká rekonstrukce. Postará se o ni kraj

6. června 2024  15:08

Moderní podoby, v níž budou hrát důležitou roli digitální technologie, se brzy dočká původní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...