Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Cenu za nové stanice metra stlačíme pod 20 miliard, věří šéf DPP Ďuriš

  19:30
Na dvacet miliard odhaduje pražský dopravní podnik účet za výstavbu čtyř nových stanic metra. Jeho šéf Jaroslav Ďuriš je ale přesvědčen, že cenu se podaří stáhnout pod tuto cifru. Nové stanice se otevřou v pondělí 6. dubna odpoledne.

První souprava v rámci zkušebního provozu projela čtyřmi novými stanicemi metra A v noci z 9. na 10. února 2015 | foto: DPP: Petr Hejna

Stavba metra linky A je na konci. Dopravní podnik se nyní zaměří na nové  „Prodloužené áčko byla obrovská akce. Budovat v současném legislativním prostředí takovou stavbu je problematická záležitost. Kdo si to nezažil, ten nepochopí,“ říká šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Jaroslav Ďuriš, generální ředitel Dopravního podniku Praha

Bude se na nové trase muset po otevření ještě něco dodělávat?
Po otevření metra musíme vybrat nájemce nebytových prostor, tedy obchůdků ve stanicích. To nešlo dělat spolu s dokončováním stavebních prací. Druhá věc, která nás čeká, jsou sadové a terénní úpravy na povrchu stanic Nemocnice Motol a Petřiny, což pro změnu nebylo možné provádět v zimě. Jinak je v podstatě vše připraveno. Přejímky, kolaudační práce - vše skončilo. Takže s otevřením nemáme žádný problém.

Už vám přišel finální „účet“ za stavbu prodlouženého áčka?
Nedá se říct, že přijde finální účet. Ten se totiž v tomto případě skládá z řady faktur za jednotlivé stavební objekty a účtuje se podle toho, jak jsou práce dokončeny. V tuto chvíli můžu s jistotou říct, že metro do Motola bude stát dvacet miliard. Jsem ale přesvědčen, že se dostaneme i níž, čili tak, abychom měli jedničku na začátku. I kdyby to mělo být třeba 19,999.

Stavba metra byla obrovská akce, která teď končí. Co dál?
Pokud se nebudeme bavit o provozu, obnově vozového parku a podobně, tak se připravujeme na rekonstrukce tramvajových tratí a pracujeme na výstavbě nových, jako například na trati ze Slivence do Holyně nebo z Šárky na Dědinu. Ale samozřejmě tím hlavním úkolem je pro nás nyní metro D.

Jak daleko nyní jste s přípravami čtvrté linky metra?
Jak jsem již říkal v případě prodlouženého „áčka“, ten legislativní proces je velmi složitý. My jsme nyní ve fázi administrativních kroků, které jsou poměrné zdlouhavé. Stojíme před vydáním žádosti o stavební povolení a pracujeme na potřebné dokumentaci. Zahájili jsme výkup pozemků. Těch dotčených je necelých osm set. Jednáme s majiteli, městem, jednáme o směnách. Výkupy jsou nyní vůbec nejkomplikovanější záležitost.

Město chce začít stavět v roce 2017. Je to vůbec možné, když si letos magistrát na „déčko“ nedal žádné peníze stranou?
V tom problém nevidím, alokace prostředků na rok 2015 je v tuto chvíli dostačující. Problém může být spíše v celém procesu než v penězích. Může se ukázat, že dojde k nějakým posunům, v tuto chvíli ale není důvod, proč nevěřit, že stavba začne v roce 2017.

Když už jsme u metra, kdy se lidé konečně dočkají dalších výtahů ve stanicích Anděl, Můstek a I. P. Pavlova?
Tyto tři právě dokončujeme a chceme je otevřít na podzim tohoto roku. Současně plánujeme zahájení stavby výtahů ve stanicích Roztyly, Palmovka a Opatov.

Ta začne kdy?
Pravděpodobně příští rok. Záleží, jestli se nám letos podaří vše vysoutěžit. Opět jsme u systémových a legislativních složitostí. Proces je natolik komplikovaný a zdlouhavý, že se nedá přesně odhadovat.

Do roku 2025 má být MHD bezbariérová. Stíhá se to?
Stihnout se to dá, ale bude záležet na řadě okolností: v první řadě na financích a zmiňované legislativě. Jinak z pohledu vozového parku máme 70 procent bezbariérových autobusů, a co se týče bezbariérovosti tramvají, jsme druzí na světě, hned za Vídní.

Tramvaje ForCity mají dostat nový interiér. Kdy?
Změna se týká dodávek tramvají 15T ForCity od roku 2015. To znamená od letoška. Očekáváme, že první tramvaje z této várky dorazí v červenci. Nově budou mít soupravy na čele výrazný žlutý prvek kvůli bezpečnosti. Střecha 15T bude světlejší, opticky tak bude menší a nebude vstřebávat tolik tepla jako černá střecha. Další úpravy se týkají technického rázu, aby byla jednodušší údržba tramvají. Do interiéru se vrátí jedny z nejúspěšnějších sedaček z typů T3.

Chystáte se zbavovat starších typů tramvají?
Určitě. Otázka je, jak rychle. Nejvhodnější trh pro pohlcení našich tramvají je teritorium bývalého Sovětského svazu. Konflikt na Ukrajině však situaci zkomplikoval, jednání i převoz. Už několik měsíců tu například máme tramvaje, které jsme prodali a dostali za ně i zaplaceno, kupec ale není schopen si je převézt. Zbavovat se budeme jak starších typů 3T, tak novějších 14T.

Chystáte pro cestující novinky?
Na červnový den otevřených dveří chystáme kromě jiného představení moderního trendu, kterým bychom se chtěli dál zabývat. Jde o koncepci elektrobusů, které chceme v Praze otestovat, a to nejen na několik dní, ale na rok či déle. Jsme přesvědčeni, že se jedná o optimální koncepci pro pražský terén.

Autor:
  • Nejčtenější

Ostuda českého fotbalu. Pohár končil bitkou fanoušků, zasáhli těžkooděnci

22. května 2024  20:41,  aktualizováno  22:54

Místo vítězného křepčení s pohárem hromadná bitka fanoušků. Ostuda, ze které se bude český fotbal...

Vychytávka jako z Jamese Bonda. Řidič za jízdy měnil na autě poznávací značky

22. května 2024  14:23

Pražští policisté si na začátku května všimli vozu, které nemělo odpovídající poznávací značku a...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Divácký rekord? Pro Česko není velkou výzvou, spíš by MS mělo hostit častěji

20. května 2024  6:29

Asi žádné jiné číslo se při fanouškovských náletech na hokejovém mistrovství světa neřeší víc. 741...

Plzeň - Sparta 1:2, k titulu i pohár. Finále rozhodl v nastavení Birmančevič

22. května 2024  17:14,  aktualizováno  20:03

Sparťanští fotbalisté po pěti dnech slaví další trofej. Po zisku titulu zvítězili ve finále...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Lezci přimontovali na obchodní dům Máj i druhého motýla od Černého

19. května 2024  17:06

Na fasádu obchodního domu Máj na pražské Národní třídě dělníci v neděli namontovali druhého...

Jurečka opět králem. Ale co ty ofsajdy? Nezávidím těm, kdo rozhodují, řekl kouč

26. května 2024  20:20,  aktualizováno  21:57

Ligovou korunu střelců obhájil jako první od sparťana Davida Lafaty, který mezi lety 2014 až 2016...

Ústecká nirvána. Sluneta knokautovala Nymburk a z finále je drama

26. května 2024  19:57,  aktualizováno  20:47

Ústecká Sluneta dramatizuje finále Národní basketbalové ligy. V historicky první titulové bitvě ve...

Priske: Jsem hrdý a vděčný, že trénuju Spartu. Respekt hráčům, co dokázali

26. května 2024  20:02

Proplétal se davy fanoušků, než se dostal ke dveřím tiskového centra. Na sobě triko s nápisem...

Programátoři z Úřadu práce. Kvalifikaci změnilo 15 tisíc lidí, chválí si jeho šéf

26. května 2024  19:20

Zvýšit svou kvalifikaci nebo se naučit úplně nový obor. Úřad práce má projekt za více než 5 miliard...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...