F1 má za sebou teprve první závod z dvaceti, ale i tak už je na světle kacířská otázka: Má smysl vůbec dál závodit? Nebo je lepší Pohár konstruktérů pro nejlepší tým rovnou odevzdat Mercedesu a nechat Lewise Hamiltona s Nikem Rosbergem, ať se nějak dohodnou, kdo z nich letos sebere titul?
Ne, tohle není sci-fi. Pár desítek minut poté, co Hamilton vyhrál stylem start-cíl závod v Melbourne a „ohrožoval ho“ (uvozovky jsou na místě) pouze týmový kolega Rosberg, se Helmut Marko, prostořeký muž, který pracuje pro Red Bull, nahlas ptal: „Má smysl vůbec pokračovat? Mercedes je absolutně dominantní, a pokud zůstane v platnosti současný motorový koncept, nikdy se jim nevyrovnáme.“
Už o den dřív pro německý Bild uvedl: „Nadvláda Mercedesu je ještě silnější než loni. To znamená, že to bude poněkud nudná sezona.“
Po prvním závodu je na podobné soudy brzy, jenže Mercedes vládl i v předsezonních testech, v kvalifikaci byl o vteřinu rychlejší než zbytek a v závodě Hamilton nadělil třetímu Vettelovi z Ferrari 25 vteřin. Dokonce i druhý Rosberg si přál: „Bylo by dobré, kdyby se k nám Ferrari víc přiblížilo. Chci totiž, aby si lidé sledování formule 1 užívali.“
Ferrari je teď asi vážně jediné, kdo by sem tam mohl Mercedes ohrozit. Jenže ten má letos mnohem spolehlivější vůz než loni.
Zato další... Red Bull, donedávna sám neporazitelný kolos, a McLaren, tradiční rival v boji o Pohár konstruktérů, prožívají motorové trápení. Daniil Kvjat (Red Bull) a Kevin Magnussen (McLaren) v neděli ani nedojeli na start, jejich auto zkolabovalo při výjezdu z boxů. Jenson Button (McLaren) sice do cíle dojel, jenže jako jediný z jedenácti, kterým se to povedlo, nezískal ani bod. Byl poslední. Daniel Ricciardo (Red Bull), který skončil šestý, měl problémy s motorem už v pátek.
Právě motory Renault, které má Red Bull, a Honda, které zase využívá McLaren, jsou tou největší strastí, proč konkurenti Mercedesu tolik naříkají. Vadí jim, že F1 po loňské změně pravidel upadla, je z ní nudná podívaná, která může za odliv diváků. A byť je ekologičtější, tak náklady dvojnásobně vzrostly, i proto má tolik menších týmů potíže.
„Potřebujeme atraktivní sport a ne formuli, kde si inženýři za nehorázné peníze vytvořili vlastní svět. Současná F1 je komplikovaná, protože na plný plyn nezvládnete dojet do cíle. Buď vám dojde palivo, nebo to nevydrží motor. O vítězství nemůže rozhodovat jen umění inženýrů. Motor stojí dvacet milionů eur a bez osmi inženýrů ani nefunguje,“ zlobí se Marko z Red Bullu.
Dokonce pohrozil, že pokud se nezmění vedení F1 a nesníží náklady, tak je Red Bull připraven formulový šampionát opustit.
Jak tvrdá a poněkud směšná slova, vždyť jsou to dva roky, co decimoval soky Red Bull, a tehdy si na nevyrovnanost seriálu nestěžoval. „Když jsme vítězili, tak nikdy s takovou výhodou jako Mercedes. Má skvělé auto, fantastický motor i dobré jezdce. Ale jejich náskok je natolik velký, že se pole rozdělí do tří skupin. To pro F1 není zdravé.“
Jenže není pozdě ji léčit až teď?