Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

BMW se od základů změní. Elektrickou revoluci odstartuje řada 3

Klasické modely BMW už nebudou, co bývaly. Sice to bude ještě chvíli trvat, ale koncepce oblíbených „bavoráků“ se má ve třetí dekádě 21. století zásadně změnit. V podstatě to budou elektromobily se spalovacím motorem jako generátorem elektrické energie. Jako první má revoluční změny přinést řada 3.

BMW i8 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Už dnes je jasně vidět, že se veškeré modely BMW podřizují diktátu dramatického snižování spotřeby paliva. Jenže aby značka splnila přísné budoucí limity emisí, které na automobilky klade Evropská unie, bude muset přistoupit k ještě radikálnějším změnám. Tradiční mnichovské modely se tak začnou na počátku nadcházejícího desetiletí měnit k nepoznání. Půjde možná o největší technologický obrat, jaký kdy která automobilka učinila.

Jedině hybrid

V podstatě to bude tak, že jakékoli větší BMW, od řady 3 nahoru, už nepůjde od určité doby koupit v jiné podobě než jako hybrid. Alespoň tak to tvrdí článek magazínu Autocar, který budoucnost BMW poodhaluje. Navíc nepůjde o klasický hybrid, jak je známe dnes. Koncepce aut se změní úplně, na současné uspořádání máme zapomenout.

Než k této revoluci dojde, bude to ještě chvíli trvat. Současná trojka dostane v příštím roce facelift a v jeho rámci se objeví klasické hybridní provedení s dvoulitrovým přeplňovaným benzinovým čtyřválcem a elektromotorem. Nejspíš v roce 2018 nás pak čeká nová, už sedmá generace řady 3. Ta bude jakýmsi přechodným modelem, hybridy u ní už budou hrát větší roli a možná se poprvé setkáme s uspořádáním pohonu, které má být budoucností BMW. Pokud ano, tak v sedmé generaci asi jen ve vybraném provedení.

U sedmé generace si také BMW nejspíš vyzkouší skladbu auta z nových materiálů. Pro snížení hmotnosti mají být budoucí auta vyrobena z kombinace vysokopevnostní oceli, hliníku a uhlíkových kompozitů. Teprve následující, osmá generace, která se má objevit v roce 2022, však přinese opravdovou revoluci a zásadní změnu.

Jako lokomotiva

Pokud jste si při čtení předchozích řádků o hybridech a pokročilých materiálech vzpomněli na BMW i8, vězte, že mnichovská automobilka sice bude ze zkušeností s tímto supersportem vycházet, ale zajde ještě mnohem dál. Autocar tvrdí, že v podstatě všechna velká budoucí BMW, která se představí po zmíněné osmé trojce, budou hybridy, které ovšem budou jezdit prakticky jen na elektřinu a spalovací motor u nich bude fungovat vlastně jen jako generátor elektrické energie.

Při těchto slovech si zase můžete vzpomenout na Chevrolet Volt, který se právě představil ve druhé generaci. A nebo na klasické diesel-elektrické lokomotivy. A fanouška tradičních BMW v takovém případě nejspíš berou mrákoty. Jenže pozor, nová revoluční technika by neměla bavorákům ubrat z tradiční radosti z jízdy. A to ani přesto, že všechna nově koncipovaná BMW mají být v podstatě čtyřkolkami.

Drahé baterky, levný motor

To vše má mít na svědomí zcela nové uspořádání pohonu a další výrazné snížení hmotnosti aut. Budoucí trojka sníží hmotnost díky zmíněným pokročilým materiálům karoserie i šasi. Na druhou stranu baterie, které budou potřeba pro fungování hybridního systému, hmotnost zase navýší. Baterie jako takové mají být umístěny ve středovém tunelu, který doteď okupuje hnací hřídel. Seberou také část místa palivové nádrži. Toto rozmístění, které mimo jiné ctí třeba právě už i8, bude znamenat, že těžiště auta bude nízko a spousta hmoty bude co nejblíže středu auta.

O pohon zadních kol BMW nepřijdou. Na zadní nápravě se totiž v novém uspořádání počítá s elektromotorem. Druhý elektromotor bude vepředu u motoru. S ním bude spojen zcela novou převodovkou a bude pohánět přední kola. Zatímco mezi zadními koly a spalovacím motorem mechanická vazba nebude, vepředu přece jen zůstane zachována. To proto, aby mohl spalovací motor elektromotorům v některých režimech s pohonem auta pomáhat.

Jenže to nejspíš nebude výpomoc při ostré jízdě. Spalovací motor pod kapotou se totiž také zcela změní. Inženýři BMW z něj udělají co možná nejefektivnější generátor elektrické energie. Tomu bude podřízeno vše. Motor bude v drtivé většině případů fungovat s koeficientem lambda rovnému jedné, v předem daných otáčkách, ve kterých bude vykazovat nejvyšší účinnost. V jiných režimech bude agregát fungovat jen výjimečně.

Odladění motoru na efektivní fungování v jedněch otáčkách bude znamenat, že se výrazně zjednoduší jeho konstrukce i výroba. Pravděpodobně odpadne přeplňování, potřeba nebudou ani komplikované a drahé systémy proměnného časování a zdvihu ventilů. Zjednoduší se chlazení a motor nebude potřebovat spoustu dalších složitých systémů, které se dnes starají o snižování spotřeby. Motor tak bude výrazně lehčí než v současnosti a bude také levnější na výrobu. Lehčí a levnější bude také převodovka, Autocar hovoří o třístupňovém planetovém ústrojí.

Tyto úspory financí a hmotnosti by měly vyvážit nárůst nákladů z hlediska baterií a elektromotorů. Mimochodem, díky brzdné síle elektromotorů budou moci mít BMW i menší (a tudíž lehčí) brzdy.

Od trojky až po Rolls-Royce

Nový směr, kterým se má BMW v nadcházejícím desetiletí vydat, se má projevit kompletně napříč modelovou řadou. Jen u nejmenších modelů, tedy řad 1 a 2, se počítá s delším zachováním stávající koncepce. Trojka, pětka i sedmička, ale také crossovery a SUV, mají dostat nový systém pohonu. Uspořádání má být vždy stejné, jen bude systém škálovatelný – k výkonnějším elektromotorům se přidá i trochu výkonnější spalovací motor. Tento systém prý znamená, že by nový způsob pohonu mohl dostat třeba i majestátní Rolls-Royce.

Jízda s novým pohonem bude fungovat následovně. V běžných situacích bude přední kola pohánět elektromotor. Při prudké akceleraci a celkově dynamické jízdě se připojí i elektromotor zadní. Spalovací motor pak bude s pohonem předních kol pomáhat jen výjimečně, převodovka jej na kola „připojí“ jen v ustáleném jízdním režimu, třeba při klidné stabilní jízdě na dálnici. I tehdy bude motor fungovat v přednastaveném režimu, případný přebytek energie se využije k výrobě elektřiny.

Konec vylepšování nemožného

Radikální změna v pohonném systému zároveň znamená, že BMW nejspíš opustí cestu hledání dalších skulin ve využití energie ze spalovacích motorů. Konec to nejspíš znamená pro koncepty, jako jsou Turbosteamer nebo Thermoelectric Generator, které BMW vyvíjí za účelem snížení spotřeby svých vozů. Parní turbína i termoelektrický generátor napojené na výfukové potrubí by sice mohly zvýšit účinnost i u nového hybridního ústrojí, jenže alespoň v zamýšlené podobě pohonného systému by znamenaly přílišné náklady navíc a také potíže s prostorovým uspořádáním.

Ze spalovacího motoru se jednoduše nebude BMW snažit vytřískat maximum různými drahými metodami. To maximum získá tím, že motor bude vždy pracovat v nejefektivnějším režimu. Teď můžeme jen doufat, že se to inženýrům automobilky povede výrazně lépe než u již zmiňovaného Chevroletu Volt nebo jeho dvojčete Opelu Ampera. První generace této dvojice totiž není zrovna zářný příklad toho, jak by měla taková pohonná soustava fungovat.

Zcela nová koncepce také může BMW připravit na další budoucí směr, kterým je vodíkový pohon. Ten by se do stávajících modelů umisťoval jen obtížně, ale nové uspořádání pohonu aplikaci vodíku usnadní. Elektromotory zůstanou, baterie se zmenší, jejích místo a místo palivové nádrže zaberou nádrže na vodík a místo motoru se pod přední kapotu nastěhuje soustava palivových článků.

Zdá se tedy, že za necelých 10 let už nebudou BMW taková jako dnes.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

VIDEO Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

Kia EV3

VIDEO EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

Již čtvrtá generace Buicku GL8 od zahájení výroby v roce 1999 vzniká ve...

VIDEO Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

V Česku elektromobily netáhnou. Prodejům vládnou spalovací motory, říká průzkum

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

Ekologické hledisko většina Čechů při nákupu auta nebo volby dopravního prostředku příliš neřeší....

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Emisní povolenky EU mohou vyhnat ceny benzinu a nafty přes 50 korun

7. června 2024

Premium Systém emisních povolenek se Evropě vymyká z rukou. „Emisní povolenky můžou zdražit benzin a naftu...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Na jízdu Československem vyslal veterány prezident Pavel, ujedou tisíc mil

13. června 2024

Z pražské Opletalovy ulice ve čtvrtek ráno odstartovala za účasti prezidenta Petra Pavla jízda...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...