Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

KOMENTÁŘ: S nebezpečím rally jezdci počítají, ostatní to musí přijmout

  15:07
Motorsport je nebezpečný, právě proto je tak krásný. Víkendová tragédie ale ukázala, že neštěstí se nevyhýbá ani nejzkušenějším.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

O víkendu se na krkonošské rally zabil velezkušený pilot Miloš Vágner, nezvládl mírnou pravotočivou zatáčku a ve vysoké rychlosti narazil do zdi stodoly, spolujezdec je v kritickém stavu v nemocnici.

Odborníci na rally se shodují, že je to nepochopitelná nehoda, které se bohužel v motorsportu stávají, za volantem seděl obrovsky zkušený pilot a mechanik, který měl zkušenosti s velkým množstvím i silnějších závodních speciálů. Vedle sebe měl jednoho z nejlepších českých navigátorů Petra Grosse. Náraz ve vysoké rychlosti do zdi stodoly by ovšem nepřežil nikdo. Co se přesně stalo, a jestli šlo o řidičskou chybu, nebo technický problém, nelze ani spekulovat. Více o nehodě zde

Zákazy závodění jsou nesmysl, pranýřovat závodníky taky - samozřejmě při dodržení bezpečnosti diváků a kvalitní organizaci. Závodníci samotní si obrovského rizika uvědomují pokaždé, když nasedají do vozu.

Dopočítat se závodů, které se v Česku jezdí, je prakticky nemožné. Stačí se namátkou podívat jen na obsáhlý kalendář akcí na stránkách Autoklubu (a ani zde rozhodně nejsou uvedené všechny). Poslední smrtelná nehoda při rally se přitom v Česku stala před rokem na Rally Příbram. O nehodách v závodech ale možná slyšíme často, protože o nich vědět chceme a pamatujeme si je. A to je řeč pořád jen o rally, které je po každé nehodě nejvíc na pranýři.

Při závodech se bouralo a umíralo vždycky. A bude to tak i nadále. Bohužel. A není to jen v Česku. Italský jezdec Emanuele Garosci zemřel o uplynulém víkendu na římské rally, dostal infarkt přímo za volantem.

Prokleté peníze

Tragické nehoda Miloše Vágnera neukazuje na chybu v systému nebo organizaci závodů. Lidé, kteří se kolem závodů pohybují, ale poukazují na jednu zásadní změnu, která se v posledních letech odehrála. Stále větší roli hraje finanční stránka.

Štěstím i prokletím motorsportu jsou peníze. A platí to pro formuli jedna i závody amatérů s třicetiletými „křápy“. I závodní sezona se starým autem totiž vyjde na statisíce, ale klidně také miliony. Caterham, jedna ze stájí hrdé Formule 1, teď dokonce shání peníze na poslední závod sezony sbírkou mezi příznivci na webu - čtěte zde

Martin Příhoda, závodník a šéf okruhové stáje, kterého v závodních boxech potkáte klidně s rukama od oleje a pak za volantem dodávky, za kterou závodní speciál táhne, sám říká, že myslel, že nic dražšího než létání cessnou nenajde, závodění je prý ale „jiná liga“. 

V amatérském závodění, stejně jako ve formuli jedna, musíte do týmu přinést „balík“, aby vás za volant pustili. Do závodních speciálů se tak dnes často dostávají lidé, jejichž největší kvalifikací pro motorsport je plné konto nebo bohatý „strýček“.

Po statisících kilometrech v běžném provozu v silném autě plným elektroniky, která jejich chyby napraví, si lidé myslí, že umí jezdit rychle. Jenže jízda dvoustovkou po německé dálnici a nebojácné klouzání při cestě do Alp neznamená, že vůbec umí řídit. Spíš neumí, říkají instruktoři v kurzech jízdy.

Obrovským problémem je tak dnes výchova jezdců. Závodní licenci v Česku pořídíte za pár desítek tisíc, což jsou v celkových nákladech „drobné“, a máte ji za čtyři dny. Jestli umíte jezdit, nikdo nezkoumá. Staří harcovníci dnes vzpomínají na tuhou výchovu před desítkami let, kde jste se nejdřív museli otrkat a vyjezdit se k opravdu rychlému autu. Trvalo to několik let.

Štěstím a prokletím dneška je i technika. Je neskutečně na výši a moderní auta jsou díky ní pekelně rychlá, ve většině případů tak, že je normální člověk ovládne jen s obrovským úsilím a při maximálním soustředění. Což je, upřímně, u padesátníka, který si po letech plní dětský sen, těžko představitelné. A pozor, neplatí to jen pro závoďáky. Jezdit s několikasetkoňovým autem po běžných silnicích je dnes vždy „o ústa“ a nakonec i otrava. Je totiž jen velmi málo těch, kdo všechen jejich potenciál dokážou využít a zvládnout.

Závodění je nádherné, jsou to nejlíp „vyhozené“ peníze. „Všichni, koho jsem do závoďáku posadil, dnes hledají cestu, jak se k závodění dostat,“ popisuje Martin Příhoda.

Závody z Čech ani ze světa jen tak nezmizí a svázanější pravidla by motosportu uškodila, stačí se podívat na současnou Formuli 1. Motorsport zůstane výsadou bohatých, ti by ale měli mít rozum a střízlivě zhodnotit své schopnosti. O tom, kdo si stoupne na start, by totiž neměly rozhodovat jen peníze.

Pozn.: Autor řídil supersporty i závodní speciály, aby se ujistil, že na motorsport odvahu nemá.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...