Na hodinu závodníkem. Jel jsem závod na okruhu v Mostě

Máte doma "autaře"? Posaďte ho do závoďáku. Je to zážitek na celý život. S okruhovým speciálem BMW jsem vyrazil do ostrého závodu na mostecký okruh. Lepší nářadí na odreagovaní nenajdete. Ze závoďáku vás budou muset vyhnat.
Šestihodinový vytrvalostní závod Le Most

Šestihodinový vytrvalostní závod Le Most | foto: Radical Team

Andrej je hvězda boxů, zeširoka si vykračuje servisní zónou mosteckého okruhu a jeho obrovský úsměv září více než rudý overal, který má na sobě. Žádná ženská tomu frajerovi neodolá, s každým prohodí pár slov, klidně i maďarsky. Když se k němu pak soukám do anatomické závodní sedačky upíjí z lahve, kterou má pak celou dobu vraženou mezi koleny.

"Bojíš se?"
"Ne, proč?"
Jeho charisma září na kilometry daleko a vyzařuje z něj absolutní klid. 

Šestihodinový vytrvalostní závod Le Most

Opravdové závodění

O kariéře závodníka sní mnozí, ale jen málokdo má dost peněz, talentu a odvahy, aby do kokpitu ostrého speciálu usedl. Martin Příhoda soutěží v seriálu českých vytrvalostních závodů, ale má problém sehnat parťáka, se kterým by se v několikahodinových závodech podělil o volant. A tak nabízí možnost vyzkoušet své schopnosti i těm, kteří nemají se závoděním zkušenosti. S organizátorem vytrvalostních závodů se dohodl, že mohou jet i řádně proškolení lidé bez závodní licence. Stačí řidičský průkaz a zdravotní pojištění. Čtyřicet minut jízdy stojí 9 500 korun.

Martin Příhoda, jehož životní láskou je závodění a řízení všeho, co se hýbe, od dodávky po cessnu, nemusel Andreje ani dlouho přemlouvat, aby usedl na více než žhavé místo spolujezdce, který radí nazdárkům za volantem závodního speciálu. A vyrazí s nimi na okruh.

Dvacetileté BMW 325i kupé přestavěné na speciál pro okruhové vytrvalostní závody je ale neuvěřitelně příjemné nářadí. Kdo má jen trochu naježděno, ochočí ho hned. Pro šesti až dvanáctihodinové závody na českých a slovenských okruzích, kde jde hlavně o výdrž materiálu a pravidelné konstantní výkony pilotů, vystačí se sériovou spojkou. Rozjezdy i podřazování jsou tak hladké.

Martin Příhoda nenechal nic náhodě. Díly karoserie jsou z karbonu, přední nárazník s obrovskou radlicí, kterou si Martin v závodě nakonec osobně zničí při výletu mimo trať, je laminátový. Uvnitř jen to nejnutnější: bezpečnostní výbava, ochranný rám, hasící přístroj.

Šestihodinový vytrvalostní závod Le Most

Necelou tunu vážící okruhový stroj pohání dvouapůllitrový řadový šestiválec. Výkon je kolem dvou set koní, teď má auto nový hliníkový motor (M52). Startuje se jako stíhačka: odklopit barevné víčko, zapnout spínač a nastartovat tlačítkem. Z původního auta zbyl jen rám karoserie. Do prahů už hlodá rez, stejně jako do všech BMW této řady. Přístrojový štít s více než třemi sty tisíci najetých kilometrů je možná původní, jako jedna z mála věcí na tom autě. Po minulé "ráně" je přední blatník přimontovaný montážní páskou. Závodní speciál holt musí mít nějaké šrámy z boje.

A vychytávky. Protože se mostecký okruh jede hlavně na trojku, čtyřku a pětku, vymyslel servisman Radical Týmu Marek zarážku, která v kalupu na okruhu při rychlém řazení s nahusto poskládanou kulisou převodovky zabraňuje podřazení na dvojku, když chcete z vytočené trojky řadit čtyřku.

Nečekaně příjemný dravec

Auto nemá ABS ani žádné další elektronické strážné anděly. Probrzdit nájezd do zatáčky v oblacích šedého dýmu a vydřít si v závodních gumách plošky tak, že se pak odvalují trochu "nahranato", není žádné umění. Brzdí se tedy po závodnicku: v brzdném bodě, který mi Andrej poradí, naplno na prostřední pedál a postupně povolovat, ať se kola nezablokují.

Modré BMW s velkým křídlem na zádi je neuvěřitelně čitelné. Čekal jsem, že na výjezdu z každé zatáčky budu rozhozenou záď pracně rovnat. Auto je ale lehce čitelný příjemný kliďas. O přetáčivosti dá vědět dopředu a máte relativně dost času dát kontra. Skvěle se řídí plynem a vede s milimetrovou přesností.

Limit je v mé hlavě. Závodní brzdy fungují spolehlivě (odešly až v závěrečné hodině závodu Martinovi) a pneumatiky auto doslova přilepí k asfaltu mosteckého okruhu.

Šestihodinový vytrvalostní závod Le Most

Za volantem se nás za šestihodinovku vystřídá pět. Zkušený Martin pojede poslední hodinu, já tu před ním. Další dva už mají s jízdou v závodě zkušenosti, třetí je nováček stejně jako já.

Hlavně to nerozbít a dojet, opakuju si před usednutím. A pak už nervozitu vyplaví adrenalin. Andrej mi ukazuje, kde brzdit (bojím se, to je největší slabina) a na jaký kvalt podřazovat. Po pěti okruzích mě pochválí, vystoupí si a je to na mně.

K mojí hodině mi nakonec Martin dopřeje ještě dvacetiminutovku navrch, tři čtvrtě hodiny se totiž nezávodilo. Rozdováděné clio hodilo "panna-orel", jak mi hlásí traťový komisař na konci boxové uličky. Z kotrmelce vyvázl jezdec neporušen, což se o jeho renaultíku říci nedá.

Šestihodinový vytrvalostní závod Le Most

Na plný plyn

Vysoká řidičská

Škola okruhové jízdy - ČTĚTE ZDE

Konečně najdu rytmus a zatáčky trefuji tak, že stejnému bavoráku, který se mi lepí na zadní difuzor, po dvou kolech o pár desítek metrů ujedu. Ale stále jdu na brzdy moc brzo a málo zhurta. Se zablokovanými koly probrzdím jen jednou obávanou šikanu na konci cílové rovinky. Ale i o tom dá auto zřetelně vědět. Do oblouku se nakonec vejdu, přesně jak chci, a na výjezdu z druhé si pomůžu plynem. Zadní kola, mezi kterými je samosvorný diferenciál, zaberou a auto srovnají.

Začáteční ostych jet pořád s plynem nadoraz mě pustil. Uháním, co to dá, a i obávanou pravou zatáčku v ďolíku v nejzazším rohu závodiště jedu na čtyřku skoro pod plným, jak na mě hulákal Andrej. Moc jsem ho ale v tom rámusu přes helmu neslyšel.

Podle tabulek, do kterých koukám potom, se kolo za kolem zlepšuji s tím, jak si auto osahávám. Stoosmdesátka na konci cílové rovinky není na pohled kdo ví co (k omezovači vytočená pětka mě dál nepustí), ale ubrzděte to pak na sto metrech na šedesátku. Asi, na tachometr totiž koukat fakt nestíhám.

Martin mě střídá, když se prokoušu ke dvěma minutám 13 sekundám po šesti ostrých kolech. Martin, který okruh i auto zná jak svoje boty a má odzávoděno, se po pětadvaceti minutách dostane na nejlepší čas kolem 2:05.

Že tu o absolutní rychlost nejde, dokazuje vítěz kategorie do dvou litrů, který je i druhý celkově. Je to famózně vedený golf třetí generace (takže minimálně dvacetiletý), s prehistorickým mocně čoudícím turbodieselem pod kapotou. 

Šestihodinový vytrvalostní závod Le Most

Ve vytrvalostních závodech je hlavní dojet. My měníme jen destičky (Martin skřípe zuby, vydržely tři hodiny), gumy a tankujeme u čerpačky na mosteckém okruhu. Ale třeba vyfešákovaný nový bílý placatý Attack ve vedlejším boxu, který je tu hlavně kvůli testování, za šestihodinový závod spíš spravuje a ladí, než jezdí.  

V půlce závodu ještě potřebujeme speciální úpravu. V autě se nedá dýchat. Ve vykuchaném interiéru samozřejmě na klimatizaci místo nezbylo. Ale do kabiny se nám vrací dírami v karoserii výfukové plyny a otevřená malá okýnka v plexisklech místo oken vzduch do kabiny nepřivedou. Servisman Marek má řešení. Z PET lahví vyřízne "nádechy", které naberou vzduch a přivedou ho do interiéru. Oči nás pak štípou citelně míň.

Šestihodinový vytrvalostní závod Le Most

Na stupně vítězů jsme tentokrát v šestihodinovce „Le Most“ nedosáhli, po šesti hodinách a přibližně sto třiceti kolech jsme dojeli pátí. Prý jsme ostudu neudělali, Martin se tvářil spokojeně. 

Drahý koníček

Půjčit si supersport na půl hodiny a mít o něj strach v běžném provozu stojí více a je to spíš k naštvání, že si to jeden neužije. Závodění ve staré "plechovce" pospravované legendární stříbrnou páskou, ve které smrdí benzin a vařící se brzdovka, je o milion procent lepší zážitek. Už pro tu přátelskou uvolněnou atmosféru v boxech.

Deset tisíc za necelou třičtvrtěhodinu závodění se zdá hodně, jenže to nepokryje ani náklady. Kromě třicetitisícového startovného sežere šestiválec za dvě hodiny šedesátilitrovou nádrž benzinu. K tomu čeká auto výměna předních tlumičů, které vydržely jeden závod (kus za 12 tisíc), pak sada destiček za deset a kotoučů za pětadvacet. O moc dražší koníček už si Martin najít nemohl. Díky sponzorům může závodit a nabídnout příležitost okusit svět okruhů i ostatním. 

Seriál vytrvalostních závodů ARC je ale otevřený všem. Kdo chce, si může si upravit auto a vyrazit závodit. Anebo aspoň zkusit modrý speciál Radical Teamu.

3. července 2014

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...