„Letošní statistika střetů drážních vozidel s osobou se již od prvních měsíců pohybuje v nezvykle vysokých číslech a dosahuje rekordní úrovně,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Po nehodě ve středu večer u Barrandovského mostu v Praze, kdy vlak jedoucí na Beroun srazil na trati 36letého muže, letošní statistika nehod dosáhla čísla 200.
Za stejné období několika předchozích let je počet nehod mnohem nižší, například loni to bylo 148 nehod. To, že se letošní rok zapíše do černých statistik, se ukazovalo už v lednu, kdy se stalo 33 střetů a při nich zemřelo 23 osob. To byl dvojnásobek v porovnání s lednem předchozího roku.
„Vyšší počet střetů na začátku roku si vysvětlujeme mírnou zimou, kdy lidé častěji chodili pěšky a tedy se častěji pohybovali i v okolí kolejí,“ vysvětlil iDNES.cz mluvčí Drápal.
Inspektoři varují, že velmi narůstá počet obětí těchto nehod. "V letošním roce již Drážní inspekce eviduje 148 usmrcených při střetu vlaku s osobou, což je o 24 % více než za stejné období roku 2013," vypočítává Drápal.
Dosud nejtragičtějším měsícem se stal letošní červen, kdy při 33 střetech zahynulo 28 osob. Nejvážnější tragická nehoda je z letošního února. U zastávky Šenov na Ostravsku lokomotiva přejela muže a ženu, kteří přecházeli přes trať.
Drážní inspekce opakovaně upozorňuje na to, že lidé mají k přecházení kolejí používat nadchody a podchody.
Protože zhruba třetinu obětí tvoří podle inspekce sebevrazi, vydala inspekce v rámci preventivních kampaní mimo jiné leták, kde lidi, kteří o sebevraždě uvažují, nabádá, aby si lehli raději u lékaře než na koleje.
V červnu pak železničáři varovali, že přibývá nehod kvůli sluchátkům v uších. "Člověk se sluchátky neslyší přijíždějící vlak. Zaslechne až houkání, které přichází na poslední chvíli. Poslední pohyb před střetem pak bývá vyndání sluchátek z uší, aby člověk zjistil, co se vlastně děje. Následuje náraz," popsal, jak takový střet obvykle vypadá, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský.
3. června 2014 |